باشگاه خبرنگاران جوان/ انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس رسما از سوی ترامپ اعلام شد، خبری که غیر منتظره نبود اما قابل تامل بود.

١٤ماه می مصادف با ٢٤ اردیبهشت طی مراسمی سفارت آمریکا از تل آویو به قدس شریف منتقل شد. همزمان با این اتفاق مردم فلسطین در قدس،کرانه باختری و غزه اعتراض خود را با ٤٥ شهید و نزدیک به ١٨٠٠ زخمی نشان دادند.

نقل مکان واشنگتن از تل‌آویو به قدس

دقیقا دسامبر سال گذشته بود که رئیس جمهور آمریکا در اقدامی گستاخانه ضمن به رسمیت شناختن  قدس  اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد: سفارت واشنگتن را از تل آویو به این شهر منتقل می کند. در حالی این اقدام کاخ سفید  اعتراض های شدید بین المللی را در پی داشت تا جاییکه  در استانبول نشستی اضطراری با  حضور کشورهای اسلامی برگزار شد، تنها به چند پاره خط در این محکومیت اکتفا شد. نکته قابل توجه در اینجاست  که مسیر در پیش گرفته شده از سوی ترامپ بدون هیچ مانع جدی  تا  به امروز طی شد.

 

تیره و تار شدن درخت های زیتون

به واقع چه بر سر جهان اسلام آمد که چنین منفعلانه  تسلیم  به تاراج رفتن قبله اول پیامبرشان شدند؟ چه دلیلی وجود داشت که ترامپ بدون پروا از سفارت در قدس سخن گفت؟ هر کسیکه کمی با حقوق بین الملل آشنایی داشته باشد می داند انتقال این سفارت به معنای رسمیت یافتن اشغال سرزمین  فلسطینی هاست و در عین حال حاکی از تیره و تار شدن آینده برای باز پس گیری درخت‌های زیتون آنسوی دیوار حائل است.

چند دلیل را می توان در پاسخ به پرسش های مطرح شده  بیان کرد:

١-اختلاف شدید داخلی میان کشورهای مسلمان؛ تجاوز وحشیانه  عربستان به یمن، اختلاف ریاض با قطر، داعش در عراق، جنگ هفتادو دو ملت در سوریه و مواردی از این دست  دلایل کمی برای یافتن پاسخ پرسش های با لا نیستند.

٢-قدرت طلبی و عطش سیری ناپذیر برای قدرت که از  نبود حکومت های مشروع مردمی در منطقه نشأت می گیرد. حکومت هایی که به دلیل عدم اتکا  به خواست و اراده مردم خود مشروعیت را در خارج از مرزهای خود جست و جو می کند.

٣-وجود مشاوران تندرو و یهودی در اطراف ترامپ یکی دیگر از دلایلی است که باید به آن اشاره کرد. این افراد کسانی هستند که در دوران انتخابات به لحاظ مالی و تبلیغات گسترده  برای دلال ملک تگزاسی سنگ تمام گذاشتند. همین که جرالد کوشنر داماد ترامپ یک یهودی متعهد و متعصب  است باید از اول تا آخر قصه را خواند. شلدون آدلسون و رونالد لاورده پیشرو ترین  سرمایه گذاران انتخاباتی ترامپ بودند تا آدلسون به تنهایی ده ها میلیارد دلار به کمپین انتخاباتی ترامپ کمک کرده بود.

از این دلایل و علتهای مشابه بگذریم، انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس شریف چند درس اساسی برای ما و سیاست مداران ما دارد، که باید همواره آنها را سرلوحه قرار دهیم.

فاجعه در  باغات زیتون مدیترانه

*اولین و مهم ترین درسی که می توان از فاجعه رخ داده در  باغات زیتون مدیترانه آموخت این است" توبه گرگ مرگ است". سر میز مذاکره رفتن  با دشمن و راه مسیر و سازش را طی کردن  چیزی جز شکست ، ناکامی ، حسرت و امتیازدهی بیشتر را در پی ندارد.

مطمئنا اگر برخی گروههای فلسطینی می دانستند در  آینده چنین تلخی‌ای را تجربه خواهند کرد و دو کشور که هیچ  خانه ای را هم برای عبادت نخواهند داشت کمپ دیوید را به قتلگاه هر نوع مذاکره تبدیل می کردند. دشمن همواره پیش خود محاسبه می کند که اگر به من یک امتیاز هر چند کوچک، حتی اگر یک وجب خاک هر چند نا چیز را دادند مطمئنا در فردایی نه چندان دور همه چیز را می دهند، این جمله برای ما ایرانی ها یادآور مصاحبه اخیر ترامپ است که گفت آنها بازهم به میز مذاکره باز می گردند اما کور خوانده زیرا ایران هیچگاه اسیر تهدید و ژست دیپلماتیک نمی شىود.

حقانیت راه مقاومت

*دومین درس مهم اتفاق اخیر این است که حقانیت راه مقاومت و ایستادگی بر همگان ثابت شد، کشوری که یک کوچه را در اختیار دشمن قرار دهد، در آینده کل خاک را تقدیم می کند. پس کلام معمار انقلاب مبنی بر مقاومت و ایستادگی امروز بیش از هر زمان دیگری نمود پیدا کرده است.مقاومت همان گفتمانی است که یک ملت فارغ از قدرت متقارن و هم سطح  با دشمن در راه آرمان های خود مبارزه می کند و تا آخرین نفس  برای آرمان  و خواسته های خود مبارزه می کند. 

مقاومت امروز در  موشک هایی حلول پیدا کرده است که آژیر خطر را در میان یهودیان مهاجر  روشن می کند و لرزه بر اندام  به اصطلاح قوی ترین ارتش جهان می اندازد. امروز موشکهای مقاومت و حزب الله مرزهایی را در می نوردند که تا قبل از انقلاب اسلامی نفوذ ناپذیر تلقی می‌شدند. مقاومت و ایستادگی یعنی نتانیاهو پشت تریبون بایستد و از هراس دشمنی سخن بگوید که یک هزارم هزینه تسلیحاتی آن را صرف نمی کند.

اتحاد و ائتلاف

*سومین نکته مربوط به اتحاد و ائتلاف است. اختلافات داخلی پاشنه آشیلی است که دشمن به راحتی در راستای اهداف خود بهره برداری می‌کند. ایجاد شکاف و رخنه در بین کشورهای عرب منطقه رمز قفلی بود که رژیم صهیونیستی امروز به آن متاسفانه دست پیدا کرده است. درست در زمانیکه  جهان اسلام نیاز به وحدت و یکپارچگی دارد از ریاض صدای نفاق و خیانت به گوش می رسد.کاخ سفید و تل آویو  هر دو  به خوبی نقاط ضعف کشورهای عرب منطقه  را درک کرده اند و با سوء استفاده از آن اهداف خود را به پیش می برند مهم ترین نقطه ضعف کشورهای منطقه عطش قدرت است و تمام.

اگر  کشورهای منطقه مسیر اتحاد را در پیش گرفته بودند می توانستند به راحتی امروز سفارت های خود را در قدس بازگشایی کنند و در مسجد الاقصی نماز وحدت بخوانند اما ای دریغ که نبود توسعه سیاسی و حتی انسانی در منطقه و در بین برخی کشورهای عرب مسلمان چنین چشم اندازی را تیره و تار کرد. میل سیری ناپذیر قدرت موجبی شد گفته هابز فیلسوف سیاسی که متعقد است "انسان گرگ انسان است" به منصه ظهور بنشیند.

مثلث آمریکایی - سعودی - اسرائیلی

 حمید رضا آصفی سخنگوی سابق وزارت خارجه  در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،اظهار کرد:این اقدام آمریکا را باید در یک تصویر بزرگ‌تر دید؛ در مثلث آمریکایی - سعودی - اسرائیلی. آمریکایی‌ها وقتی مطمئن شدند کشورهایی مانند عربستان با این اقدام مخالفت نمی‌کنند، گستاخ‌تر شدند.

تروریسم واقعی

همچنین حسین شیخ الاسلام کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اهمیت راه مقاومت، اظهار کرد: در حال حاضر جبهه مقاومت در لبنان رئیس جمهور انتخاب می‌کنند و در مجلس نیز اکثریت را به خود اختصاص داده و همچنین در سوریه نیز مقاومت در مقابل همه توطئه ها موفق شده است، از این‌رو آمریکایی ها عصبانی هستند. وی تصریح کرد: روزی بود که افکار عمومی اروپا، فلسطین را مصداق تروریسم می‌دانست و اسرائیلی‌ها را مظلوم، اما حالا آنها فهمیدند که تروریسم واقعی رژیم کودک‌کش صهیونیستی است و مظلوم واقعی مردم فلسطین هستند و روز به روز بیشتر طرفدار جبهه مقاومت می شوند.

سخن آخر

لذا با توجه به مواردی که ذکر شد باید گفت اتفاقات کنونی و تلخ منطقه درس خوبی را برای ما دارد، گویی  آینده در زمان کنونی خود را نشان می دهد. ما هم یکبار پای میز مذاکره نشستیم اما طرفی نبستیم؛ پس مقاومت و ایستادگی تنها مسیر رسیدن به اهداف و خواسته هایمان در نظام بین الملل است. نباید بگذاریم اختلافات داخلی روزنه نفوذ دشمن را فراهم کند پس اتحاد و یکپارچگی تنها مسیری است که می تواند ما را به سر منزل مقصود برساند و زمینه رشد و اعتلای کشور را فراهم کند.