صبح نو/ متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.


دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در دومین مقصد سفر برجامی‌اش بعد از خروج آمریکا از این توافق صبح روز دوشنبه وارد مسکو شد. وی در این سفر با سرگئی لاوروف، همتای روس خود در این باره به گفت‌وگو پرداخت. ظریف پیش از این در پکن با وانگ یی، دیدار و گفت‌وگو کرده بود و در ادامه این سفر قرار است امروز سه‌شنبه در بروکسل با موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) دیدار و رایزنی کند.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران خطاب به لاوروف بیان کرد: بعد از مذاکراتی که با شما و سایر دوستان داشتیم، تصمیم گرفتیم که بعد از خروج رسمی آمریکا از برجام فرصتی را برای دیپلماسی بگیریم.
وی با بیان این‌که برجام براساس یک موازنه بین تعهدات طرف ایرانی و بیشتر اروپا و آمریکا بنا شده و با خروج آمریکا این موازنه به‌هم می‌خورد، عنوان کرد‌: باید ببینیم چگونه منافع مردم ایران تضمین می‌شود. به همین خاطر گفت‌وگوهای بسیار مثبتی را در پکن با آقای وانگ یی داشتم. ظریف با اشاره به سفرش به بروکسل ادامه داد: بعد از اینجا با خانم موگرینی و سه وزیر اروپایی ملاقات خواهیم کرد. هدف نهایی ما از این مذاکرات اطمینان و گرفتن تضمین از این است که منافع مردم ایران -که در برجام تضمین شده- حفظ شود. وی خاطرنشان کرد: موضع رسمی فدراسیون روسیه برای ما بسیار امیدبخش است و امروز امیدوارم با شما راجع به جزییات بیشتر و همین‌طور نحوه همکاری 1+4 صحبت کنیم.

نامه ظریف به موگرینی و دبیرکل سازمان‌ملل درباره خروج آمریکا از برجام

وزیر خارجه همچنین در این سفر از نامه خود به فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در 20‌اردیبهشت خبر داد و گفت: این نامه درباره تخلفات آمریکاست و نامه ایران به‌عنوان سند سازمان‌ملل منتشر خواهد شد. ظریف که در اقامتگاه سفیر ایران در مسکو با خبرنگاران سخن می‌گفت در پاسخ به سوالی درباره دیدارش با همتای روسی اظهار کرد: در این دیدار درباره سوریه صحبت شد و توافق کردیم ایران و روسیه به‌عنوان دو عضو روند آستانه درباره کاهش تنش و کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم سوریه و رسیدن به راه‌حل سیاسی صحبت شد.

ظریف با اشاره به مذاکرات سوچی و مذاکرات طرف‌های مختلف سوری ابراز امیدواری کرد همکاری‌های بین‌المللی درباره سوریه بیشتر شود. وی درباره سفر خود به بروکسل نیز گفت: آقای عراقچی نخستین دور مذاکرات کارشناسی را انجام دادند و قرار است وزیران خارجه و خانم موگرینی هم این مذاکرات را به‌طور جزیی‌تر انجام دهند.
ظریف تاکید کرد کشورهای مختلف باید بتوانند بدون مزاحمت با ایران همکاری کنند و از این گذشته ضعف‌های برجام نیز که به‌دلیل کارشکنی آمریکا ایجاد شده باید درباره دوران بعد از خروج ترامپ رایزنی شود.

مسیر پیش روی اروپا

همچنین سیدکمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی که برای شرکت در اجلاس رهبران برای صلح به فرانسه سفر کرده است، در دیدار با «ژان پی‌یر رافارن» نخست‌وزیر اسبق این کشور و رییس بنیاد «رهبران برای صلح» درباره خروج آمریکا از برجام گفت: رییس‌جمهوری آمریکا به خود اجازه می‌دهد هر اقدام غیرقانونی را مرتکب شود. آمریکا با نقض تعهدات خود و خروج از برجام در واقع بار دیگر مرگ قوانین بین‌المللی را اعلام کرد، چنانکه قبلاً نیز با خروج از معاهده پاریس نشان داد که برای تصمیم‌های جمعی هیچ ارزشی قائل نیست. اکنون راهی که اتحادیه اروپا انتخاب می‌کند بسیار مهم است، اینکه تسلیم مطامع آمریکا شود یا با مقاومت در برابر فشارهای آمریکا استقلال خود را به اثبات برساند. خرازی ادامه داد: این واقعیت‌ها نشان می‌دهد ساختارهای فعلی کارآمد نیست و باید در فکر راه‌های دیگری برای برقراری صلح و امنیت و تأمین حقوق ملت‌ها بود. تشکیل بنیاد رهبران صلح می‌تواند در این مسیر ایفای نقش کند و به سهم خود راهکارهایی را برای حل مشکلات کنونی پیشنهاد دهد. جمهوری اسلامی ایران نیز که از ابتدای انقلاب خود مورد تجاوزهای قدرت‌های بزرگ بوده، آماده است در این مسیر تلاش کند.


آغاز مذاکرات کارشناسی با حضور عراقچی

عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه نیز پیش از سفر وزیر امور خارجه کشورمان و ملاقات با خانم موگرینی و وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس، روز گذشته در رأس هیاتی از کارشناسان دستگاه‌های مختلف اقتصادی وارد بروکسل شد.

عراقچی در بدو ورود با خانم هلگا اشمید، دبیر سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات و تبادل نظر کرد.
جلسات کارشناسان ایران و اروپا از عصر دیروز به وقت بروکسل آغاز شد و امروز نیز تا پیش از جلسه وزرای امور خارجه ادامه خواهد یافت.

یک کرسی برای کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در مذاکرات!

ترکی الفیصل، رییس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان در اظهارنظری مداخله‌جویانه و بیش از اندازه و حد خود مدعی شده است: در صورت مذاکره مجدد درباره برجام، کشورهای شورای همکاری [خلیج فارس] باید یک کرسی در این مذاکرات داشته باشند؛ چرا که تغییرات جدیدی که حاصل خواهد شد، ممکن است به ضرر این کشورها تمام شود. از سویی، خبرها از آمریکا نیز حکایت از اختلاف و دودستگی بر سر خروج از برجام حکایت دارد.
نیویورک‌تایمز در این زمینه نوشته است‌: با این اتفاق ماتیس هر روز موضع خود را در کاخ سفید منزوی‌تر از پیش یافته است. او ائتلاف‌های خود را که با رکس تیلرسون، وزیر خارجه قبلی تشکیل داده بود از هم پاشیده می‌بیند. بر اساس این گزارش دو تن از افراد نزدیک به جیم ماتیس اعتراف کرده‌اند که او خواستار خروج از توافق هسته‌ای نبوده و از اینکه شکاف فرا آتلانتیکی بر سر مساله ایران بیشتر شود و این مساله اتحاد کشورهای عضو ناتو را تضعیف کرده و بر مذاکرات با کره‌شمالی تأثیر بگذارد می‌ترسید.
حتی اگر ماتیس خواستار مقابله با توافق هسته‌ای بوده باشد هم معلوم نیست چقدر حرف‌های او در کابینه شنیده می‌شد. ظریف در حالی به بروکسل می‌رود که پیش‌تر سفیر ایران در انگلیس گفته بود: نخست‌وزیر بریتانیا به روحانی اطلاع داده که سه کشور اروپایی سه‌شنبه در بروکسل بسته‌ای از پیشنهادات را برای حفاظت از اجرای برجام و اطمینان به ایران برای بهره‌مندی از منافع توافق به ظریف ارائه می‌دهند. سه‌شنبه هفته گذشته به‌دنبال خروج آمریکا از برجام در سخنرانی دونالد ترامپ، مقام‌های ایرانی بارها تاکید کرده‌اند دیگر طرف‌های توافق باید منافع تهران را تضمین کنند.