آخرین خبر/ جدال لفظی کی‌روش و مربیان لیگی تازه‌گی ندارد و هر از گاهی فضای فوتبالی را از مسیر اصلی‌اش خارج می‌کند. امروز نیز این جدال از بعد دیگری فضای رسانه‌ای را به خود جلب کرد. 



البته به جز برانکو و قلعه‌نویی که در اکثر مواقع پاسخ کی‌روش را می دهند سایر مربیان لیگی ترجیح می‌دهند مقابل سرمربی تیم‌ملی سکوت کنند.
دو روز پیش با اعلام لیست تیم‌ملی از سوی کی‌روش استارت این جدال زده شد و در این بین امیر قلعه‌نویی معتقد بود اعلام این لیست یک برنامه از پیش طراحی شده برای ضربه زدن به تیمش در آستانه دیدار با استقلال است. سرمربی ذوب‌آهن در مصاحبه‌اش اعلام کرد کی‌روش می‌توانست بعد از برگزاری این دیدار لیست تیم‌ملی را منتشر کند تا به لحاظ روحی بازیکنانش لطمه نخورند. یک روز بعد از اظهارات امیر قلعه‌نویی، کارلوس کی‌روش در جمع خبرنگاران با کنایه به اظهارات سرمربی ذوب‌آهن واکنش نشان داد و گفت: طبق ضرب العجل فیفا مجبور بوده لیست اولیه را منتشر کند.» طبق قانون فدراسیون جهانی فوتبال تیم‌های حاضر در جام جهانی موظف بودند لیست اولیه تیم ملی را تا روز دوشنبه 25 اردیبهشت به طور رسمی به فیفا اعلام کنند. و این دلیلی بود که کی‌روش امروز صبح در جمع خبرنگاران به اظهارات روز گذشته قلعه نویی پاسخ داد. 
در ادامه این جدال غیرفوتبالی را از سوی دو مربی حرفه‌ای مرور می‌کنیم که فاصله مکانی این دو مربی خیلی هم از هم دور نبود. کی‌روش از پِک محل تمرین ملی‌پوشان با خبرنگاران صحبت کرد و از سویی دیگر امیر قلعه‌نویی به صورت تلفنی از هتل المپیک، محل استقرار تیمش. فاصله این دو مکان از یکدیگر حدود هزار متر است.

قلعه‌نویی شگفت‌زده‌ام کرد!
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در واکنش به اظهارات سرمربی ذوب آهن در مورد دعوت از بازیکنان به اردو گفت: «نمی‌خواهم به این صحبت‌ها پاسخ بدهم چرا که جریمه می‌شوم. براساس قوانین بین المللی و فدراسیون جهانی باید لیست را آماده و به فیفا اعلام میکردیم. برای این فهرست بازیکنانی را که در شش ماه گذشته زیر نظر داشتیم به تیم ملی دعوت کردیم.» 

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در ادامه صحبت هایش به اظهارات امیر قلعه نویی پیرامون زمان اعلام لیست تیم ملی و لطمه ای که از نظر روحی به بازیکنانش وارد شده است اشاره کرد و گفت: واقعا او این حرف را زده است؟ واقعا خنده دار است. همانطور که گفتم اینکه لیست را چه زمانی اعلام کنیم را فیفا مشخص کرده. قلعه‌نویی یک شهروند ایرانی است، شهروند کشوری که بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت تاریخی دارد. ایران کشور بزرگ و فوق‌العاده‌ای است، من هم یک پرتغالی هستم که دارم کارم را انجام می‌دهم، آیا فقط به این دلیل که او ایرانی است می‌تواند صداقت، وجاهت، حرفه‌ای بودن و اخلاق‌مداری در کار من را از بین ببرد؟
کارلوس کی روش در ادامه اظهاراتش پیرامون نظرات قلعه نویی گفت: این علامت سئوال گذاشته شده که به عنوان یک پرتغالی در ایران کار می‌کنم و کریمی و قلعه‌نویی این توهین‌ها را به من می‌کنند. فدراسیون هم مقابل این مسائل چشمانش را می‌بندد. قبلا هم گفتم اگر بنده بخواهم صحبتی انجام دهم همه از آن برداشت و توهین می‌کنند و می‌گویند فرهنگ ایران را زیر سوال برده‌ام که به هیچ وجه اینطور نیست، من یاد گرفته‌ام وقتی این صحبت‌ها انجام می‌شود تشکر کنم و فقط به کارم ادامه دهم.» 
کی روش در ادامه تاکید کرد: پاسخی به این اظهارات نمی دهم چرا که اگر پاسخ بدهم کمتر از یک دقیقه دیگر از فدراسیون تماس هشدار دهنده ای با من خواهند گرفت و می گویند که باید ساکت باشم. اگر پاسخ بدهم جریمه می شوم به همین خاطر از قلعه نویی تشکر می کنم و از او می خواهم به کارش ادامه دهد.
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران خاطرنشان کرد: از صحبت‌های قلعه‌نویی سورپرایز و شگفت‌زده شدم. او مدعی شده بازیکنانش تحت تأثیر لیست تیم ملی با مسئله روحی و روانی مواجه شدند چون او بود که اجازه حضور بازیکنانش در تیم ملی را در طول فصل نمی‌داد و این مربی بود که به روند آماده‌سازی تیم ملی لطمه زد.
کارلوس کی روش که از اظهارات سرمربی ذوب آهن ناراحت بود اما نمی خواست این ناراحتی را بروز دهد بدون اینکه نامی از امیر قلعه نویی ببرد ادامه داد: این آقایان در یک ماه آینده جای من را می‌گیرند. بنابراین بهتر است که دیگر صحبتی انجام ندهم.

...و پاسخ قلعه‌نویی
کمتر از دوساعت بعد از اظهارات کی روش، امیر قلعه نویی در مصاحبه با رادیو جوان پاسخ تندی به سرمربی تیم ملی داد: «از آقای کی‌روش خواهش می‌کنم اگر می‌خواهد صحبتی کند خیلی چیزها را در نظر بگیرد، من هم زمانبندی را بلد هستم، من گفتم که اول لیست را ارسال می‌کردند و بعد اعلام کنند، ظاهرا او به مصاحبه روز گذشته من هم توجه نکرده است.

وی افزود: به هر حال بازیکنانی در تیم ما بودند که سال خوبی داشتند، کی‌روش می‌تواند هر شخصی را دوست دارد دعوت کند چون من نمی‌توانم در کار او دخالت کنم ولی یکسری بازیکنان تیم ما شاید برای خودشان شانسی برای حضور در تیم ملی قائل بوده باشند چون این بازی برای ما بازی حساسی محسوب می‌شود. به هر حال آنهایی که از استقلال دعوت شده‌اند از نظر روحی بالا می‌روند.

اگر در پرتغال بودیم می‌دانستم چه جوابی به شما بدهم!
کی روش که نشان داده نمی تواند مقابل انتقادها سکوت کند، بلافاصله پاسخ قلعه نویی را داد. سرمربی تیم ملی این بار با لحنی تندتر به سرمربی ذوب‌آهن تاخت تا یک بار دیگر فضای فوتبال ایران غبارآلود شود: «آقای قلعه نویی! لطفا خود را پشت داستان‌های ماسک گونه پنهان نکنید. لطفا سعی نفرمایید که اذهان عمومی را به سمت دیگری ببرید. شما به صورت رسمی صداقت، وجاهات و تعهد کاری من را زیر سوال بردید. اگر این کار در پرتغال می افتاد می دانستم چطور پاسخ دهم اما به خاطر اینکه در ایران هستیم و می دانم در 5 دقیقه دیگر از طرف رییسم و فدراسیون هشدار دریافت می کنم، فقط از شما تشکر می کنم.

وی افزود: بیایید راجع به چند مطلب شفاف صحبت کنیم. یک اینکه ما می توانیم محترمانه با هم اختلاف نظر داشته باشیم اما وقتی شما می فرمایید که من این لیست را به صورت عمدی برای لطمه به شما و تیمتان اعلام کردم، با این فرضیه صداقت، وجاهت و تعهد کاری من را زیر سوال می برید، پس خواهش می کنم فضا را غبار آلود نکنید تا صورت خود را پنهان کنید. دوم اینکه مدیرعامل شما به ما اطلاع داد که این شما بودید به همکاری بازیکنانتان با تیم ملی لطمه زدید. اگر این دروغ است، رسما اعلام کنید و به بازیکنانتان توضیح دهید. از طرف بنده قضیه به پایان رسیده است.
کی روش ادامه داد: سوم اینکه فقط جهت یادآوری، این مطلب جدیدی نیست که من هنوز به صورت شفاف به یاد دارم اتفاقی که در جام جهانی 2014 افتاد وقتی شما به توافقی که با من درباره آماده سازی جام جهانی قبلی کردید، پایبند نبودید.
سرمربی تیم ملی افزود: درباره حضور در قرعه کشی جام ملتهای آسیا، شما یک بار دیگر حرفه ای گری من را زیر سوال بردید. همانطور که احتیاج نیست به شما یادآوری کنم شما کسی هستید که به صورت رسمی اعلام کردید حتی بازیهای تیم ملی را نمی بینید. اگر بنده در قرعه کشی جام ملت‌ها نبودم اولا به خاطر این بود که آن مراسم برای مربیان تیمهای در جام ملت‌ها بود و ثانیا بنده برای منافع تیم ملی مشغول به کار بودم تا بتوانم تلاش کنم برنامه های مهم تیم ملی را نجات دهم؛ ببخشید، عذرخواهی می کنم، برنامه های تیم ملی نه، برنامه های یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا!
کی روش افزود: راجع به آینده خودم هم می خواهم این را بگویم که من هیچ شک و شبهه ای درباره صلاحیت بالای شما برای جایگزینیم در آینده ای نزدیک ندارم؛ الان که یک زمینی با بالاترین استانداردها، یک ساختمان با بهترین امکانات برای تیم ملی و بازیکنانی بسیار فوق العاده آماده برای دعوت به تیم ملی اینجا وجود دارد.