صبح نو/ متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست



14 می (24اردیبهشت) را می‌توان روز شرم برای جهان عرب توصیف کرد چرا که انتقال یا افتتاح سفارت آمریکا به بیت‌المقدس در حالی صورت گرفت که نظاره‌گر شهادت و مجروح شدن صدها جوان فلسطینی در اعتراض به این اقدام آمریکا بودیم.

هفتادمین سالگرد ایجاد رژیم صهیونیستی، سفارتخانه آمریکا در فلسطین اشغالی در حالی با مراسمی نمادین و تحت تدابیر شدید امنیتی، از تل‌آویو به قدس اشغالی منتقل شد که در اعتراض به این تصمیم ترامپ، هزاران فلسطینی دست به تظاهرات گسترده مردمی زدند که در نتیجه بیش از 50‌تن شهید و بیش از دو‌هزار تن دیگر مجروح شدند.
دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، آذرماه سال گذشته بود که در یک برنامه تلویزیونی از انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس سخن گفت. موضوعی که واکنش‌ها و اعتراضات گسترده جهان اسلام و سازمان‌های بین‌المللی را به‌همراه داشت.
این تصمیم که با مخالفت‌ها و محکومیت‌های گسترده جهانی مواجه شد و دو هفته بعد، یعنی 30آذرماه، مجمع عمومی سازمان‌ملل‌متحد با 128‌رأی موافق و 9‌رأی مخالف قطعنامه‌ای را در محکومیت آن به تصویب رساند.
این اقدام، اعتراض‌ها و مخالفت‌های بین‌المللی دیگر کشورها را هم‌ درپی داشت و بسیاری از کشورهای جهان از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و ژاپن اعلام کردند که از این تصمیم واشنگتن پیروی نخواهند کرد و تا زمان تأسیس دولت فلسطینی در چارچوب راهکار دو دولتی، سفارتخانه خود را منتقل نمی‌کنند.
کشورهای یاد شده در انتقال سفارتشان به قدس با آمریکا همراهی نکردند و روز گذشته هم در جشن اسرائیلی‌ها و مراسم نمادین افتتاح سفارت واشنگتن در قدس شرکت نکردند.

تحریم افتتاح سفارت آمریکا از سوی سفرای خارجی
روزنامه صهیونیستی هاآرتص در این‌باره گزارش داد؛ اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مراسم شرکت نکردند زیرا سیاست قاطعی در قبال انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس از خود نشان دادند و 54‌سفیر خارجی مقیم تل‌آویو مراسم ویژه رژیم اسرائیل پیش از انتقال سفارت آمریکا به شهر اشغالی قدس را تحریم کردند.
به نوشته این روزنامه، 32‌سفیر از جمله فقط چهار سفیر کشورهای عضو اتحادیه اروپا یعنی اتریش، مجارستان، رومانی و چک به‌همراه پنج کشور اروپایی غیر عضو در اتحادیه اروپا شامل آلبانی، مقدونیه، صربستان، اوکراین و گرجستان در این مراسم شرکت داشتند.
روزنامه صهیونیستی هاآرتص افزود: 12‌کشور آفریقایی شامل آنگولا، کامرون، کنگوی دموکراتیک، جمهوری کنگو، ساحل عاج، کنیا، سودان جنوبی، تانزانیا، اتیوپی، نیجریه، زامبیا و رواندا در این مراسم حضور داشتند.
این روزنامه افزود: سفیران کشورهای روسیه، مصر، هند، ژاپن و مکزیک نیز در مراسم حضور نداشتند و از آمریکای مرکزی نیز سفرای پنج کشور جمهوری دومنیکن، السالوادور، گواتمالا، پاناما و هندوراس در این مراسم شرکت کردند.
رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند، یک هیأت از مقامات آمریکا شامل وکلا، دیپلمات‌ها و مهندسان از جمله «جارد کوشنر» و «ایوانکا ترامپ» داماد و دختر رییس‌جمهوری آمریکا، برای شرکت در مراسم انتقال امور دیپلماتیک سفارت، در مراسم نمادین انتقال سفارت به قدس شرکت داشتند.
طبق قطعنامه‌478 شورای امنیت هیچ کشوری اجازه ندارد نمایندگی دیپلماتیک (سفارتخانه و کنسولگری) در شهر قدس تأسیس کرده یا تصمیمی درباره وضعیت آن بگیرد. همچنین شورای امنیت در روزهای پایانی سال‌2016‌میلادی، با تصویب قطعنامه‌2334، ساخت هرگونه واحد یهودی‌نشین یا شهرک جدید در اراضی خصوصی فلسطینیان شامل قدس شرقی و کرانه باختری را ممنوع اعلام کرد.
اما آمریکا از آن زمان تا‌کنون به فراهم‌کردن مقدمات انتقال غیرقانونی سفارتخانه خود از تل‌آویو به قدس اشغالی پرداخته و پس از مشخص‌کردن ساختمانی جدید، تابلوهای راهنمایی مسیرهای منتهی به آن نیز در خیابان‌های قدس نصب شد.
قرار بود ساختمان جدید سفارتخانه آمریکا در قدس طی 6‌سال آینده انجام شود اما با فشار مقامات صهیونیست و ترامپ و خوش‌خدمتی سران برخی کشورهای عربی همچون عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و کویت فعالیت‌های دیپلماتیک سفارتخانه واشنگتن در«یوم النکبه» به قدس منتقل شد و شهردار صهیونیست قدس اشغالی، تابلوهای راهنمایی مسیر سفارتخانه آمریکا در این شهر را نصب کرد تا شاهد روزی شرم‌آور برای سران کشورهای جهان عرب در خصوص همراهی با سیاست‌های ظالمانه رژیم صهیونیستی باشیم.
روزی که وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی هم فاش کرد که از وی به‌عنوان متصدی این سمت، به‌صورت رسمی دعوت شده است تا از امارات بازدید کند.

ظریف: روز بسیار شرم‌آوری است
از طرفی دیگر، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل از تل‌آویو به قدس واکنش نشان داد و عنوان کرد: شاهد اقدامات خطرناک این رژیم در قبال قدس هستیم. متاسفانه دولت آمریکا به نقض حقوق بین‌الملل عادت کرده است.
ظریف با اعلام اینکه یوم‌النکبه روز بسیار شرم‌آوری است، افزود: رژیم اسرائیل تعداد بی‌شماری از فلسطینیانی را که در بزرگ‌ترین زندان فضای باز دنیا اعتراض می‌کردند؛ به خاک و خون کشید و قتل عام کرد. همزمان ترامپ انتقال غیر قانونی سفارت آمریکا را جشن می‌گیرد و هم‌دستان عرب‌اش هم توجه اذهان عمومی را منحرف می‌کنند. روز بسیار شرم‌آوری است.

هشدار مسکو و آنکارا به انتقال سفارت آمریکا
البته دیروز دوشنبه، روسیه ضمن مخالفت با این تصمیم آمریکا هشدار داد که نگران است این انتقال سفارت باعث ناامیدی شدید فلسطینی‌ها و در نهایت افزایش تنش و خشونت در خاورمیانه شود.
همچنین، ترکیه هم دیروز نیز انتقال سفارت آمریکا به قدس را محکوم کرد. «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهوری این کشور عنوان کرد: با این کار، آمریکا دیگر نقش میانجی را در بحران خاورمیانه از دست داد؛ آمریکا تصمیم گرفت به‌جای اینکه بخشی از راه‌حل بحران میان اسراییل و فلسطین باشد خود به یک مشکل بدل شود.

غیبت انگلیس در جشن اسرائیل!
همچنین سخنگوی «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس در واکنش به مراسم انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس اعلام کرد؛ ما همچنان با این تصمیم مخالف هستیم و برنامه‌ای هم برای انتقال سفارت لندن به قدس نداریم.
وی تاکید کرد: سفارت لندن در تل‌آویو است و تا وقتی که تکلیف دو کشور مستقل مشخص نشده، هیچ برنامه‌ای برای انتقال آن به قدس وجود ندارد.
اعتراض‌های گسترده مردمی در غزه و کرانه باختری نسبت به اقدام آمریکا در انتقال قدس روزی تاریخی را برای فلسطین اشغالی رقم زد. روزی که شرم جهان عرب در قبال موضوع قدس را به‌دنبال داشت.
کشته و مجروح شدن صدها جوان فلسطینی در اعتراض به ادامه اشغالگری رژیم صهیونیستی موجب شد مصرهم علاوه‌بر شرکت نکردن در مراسم اسرائیلی‌ها، نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهد و در مرزهای خود به حالت آماده‌باش درآید.
گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که تعدادی از جوانان فلسطینی موفق به عبور از مرزهای ترسیم‌شده صهیونیست‌ها در غزه شدند و نام فرزند یکی از رهبران حماس در میان شهدای روز نکبت دیده می‌شود.

سازمان آزادی‌‌بخش فلسطین: انتقال سفارت آمریکا به قدس «نکبت جدید» است
البته سازمان آزادی‌‌بخش فلسطین نسبت به شهدای روز گذشته غزه و کرانه باختری واکنش نشان داد و آن را نکبتی جدید برای رژیم صهیونیستی توصیف کرد.
‌‌«حنان عشراوی» عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین عنوان کرد: نکبت با تمام اشکالش ادامه دارد. اسرائیل با حمایت آمریکا ظلم خود را با اجرای نقشه طرح‌ریزی شده برای یهودی‌سازی اماکن فلسطینیان و سرقت تاریخ، فرهنگ و زمین مردم فلسطین ادامه می‌دهد.

عفو بین‌الملل: جنایت جنگی در فلسطین
افزایش مجروحان و شهدای روز گذشته فلسطین موجب شد عفو بین‌الملل آن‌چه را که روی‌داده است نقض قوانین بین‌الملل توصیف و در حد جنایت جنگی بداند.
البته وزارت بهداشت فلسطین هم از جامعه جهانی درخواست کمک‌های امدادی و حقوق بشر داشته است.
«اشرف قدره» سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه با اعلام این درخواست از جامعه بین‌الملل و همه نهادهای امدادی و حقوق بشر خواست تا به کمک فلسطین بشتابند و در سایه اقدامات رژیم صهیونیستی در شرق غزه، دارو و موارد لازم پزشکی دیگر به بیمارستان‌های غزه برسانند.
گفته می‌شود امروز سه‌شنبه 25‌اردیبهشت‌ماه(15 می) در سوگ شهدای غزه، اعتصاب سراسری در فلسطین برگزار می‌شود.