اعتماد/ متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست



خبرگزاری فارس روز گذشته در خبری با قید «اختصاصی»، متن گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از وضعیت «دوتابعیتی‌ها» را منتشر کرد؛ خبری که با جنجال رسانه‌ای فراوان از مدت‌ها پیش از سوی نمایندگان و رسانه‌های اصولگرا تزیین شده بود و نحوه انتشار گزارش این تفحص پس از ماه‌ها جوسازی رسانه‌ای، همچنان در همان راستا، این انتظار را برای مخاطب ایجاد می‌کرد که قرار است با اسنادی از خیانتی بی‌سابقه ازسوی مسوولان بلندپایه نظام روبه‌رو شود و بالاخره مشخص شود این همه مخالف‌خوانی اصولگرایان درمورد برجام و توافق هسته‌ای به چه پشتوانه‌ای بوده است. فارس تیتر نخست صفحه مجلس خود را به انتشار این گزارش اختصاص داد و با انتشار تصویری گرافیکی، این‌طور نمایش داد که گویا از «خیانتی نابخشودنی» پرده‌برداری می‌شود.

جواد کریمی‌قدوسی، نماینده اصولگرای عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که ازجمله طراحان اصلی این طرح تفحص بوده و طی ماه‌های گذشته مکرر در‌این‌باره اظهارنظر کرده و بعضا مقامات دولتی را به افشاگری تهدید کرده و خواسته بود پیش از آنکه کوس رسوایی‌شان از بام بیفتد، خود به خیانت‌شان به ملت اعتراف کنند و سرافکنده به مام میهن بازگردند، ابتدای بهمن‌ماه سال گذشته به همین خبرگزاری فارس گفته بود که بنا بر تفحص صورت‌گرفته و گزارش این تفحص که در جلسه وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز قرائت شده است، تعداد مدیران دوتابعیتی کشور بیش از ١٠٠ نفر است و جالب‌تر آنکه در بخشی از گزارش منتشرشده روزگذشته تاکید شده که بنا بر استعلامات صورت گرفته در حداقل ١٩ حوزه، ٢١٠ مورد دوتابعیتی در ٢ سال گذشته کشف شده است.

با این همه، در متن مفصل منتشرشده در فارس و چند خبرگزاری دیگر آمده، اشاره به این چندصد‌نام نشده و به‌جای آن به اسامی ١٣ نفر اشاره شده و آنها را جاسوس یا مدیر دوتابعیتی خطاب کرده است. نکته حائز‌اهمیت اما در میان ١٣ شهروند نامبرده در این گزارش تفحص آن است که شاید بجز یک مورد، باقی افراد یا هم‌اکنون خارج از کشور هستند یا درصورتی که در کشور حضور دارند، به‌ دلایل عمدتا سیاسی و امنیتی در زندان به‌سر می‌برند. مهم‌تر آنکه سیدحسین موسویان، دیپلمات سابق و استاد و پژوهشگر فعلی دانشگاه پرینستون امریکا به عنوان تنها فردی که نامش در میان این ١٣ نفر است و به‌دلیل مناصب بالای مدیریتی و ارتباط با نهادهای قدرت در گذشته و حال، با ١٢ نفر دیگر متفاوت است، بلافاصله به این گزارش واکنش نشان داد.

بر این اساس، درحالی که محمدجعفر محلاتی دیپلمات سابق ایرانی، سیروس ناصری عضو سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای، دری اصفهانی عضو سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای، خاوری رییس سابق بانک ملی، جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن‌پست در ایران، سعید عابدینی، امیر حکمتی، هما هودفر، کارن وفاداری، خودآفرین، محمدباقر و سیامک نمازی دیگر کسانی هستند که از آنها در این گزارش نام برده شده است، سیدحسین موسویان در نامه مفصل خود که در واکنش به انتشار این گزارش تفحص و خطاب به علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس منتشر کرد، ضمن انتقاد نسبت به اتهامات وارد به خود، اصل موضوع مبنی بر دوتابعیتی خود را از اس و اساس تکذیب کرده است.

موسویان علاوه بر طرح چندین ایراد شکلی و محتوایی نسبت به گزارش تفحص منتشر‌شده در رسانه‌ها، به موضوعی مهم نیز اشاره می‌کند که ازقضا در تیتر خبرگزاری فارس نیز بازتاب داشت. آنجا که فارس در تیتر خود برای انتشار این «خبر اختصاصی»، به «نقش دوتابعیتی‌ها در پیشبرد توافق برجام» اشاره کرد و در متن گزارش نیز طوری از برجام صحبت شده که گویا این توافق هسته‌ای، نوعی عملیات نفوذی عمال خارجی بوده و «برجام» کلیدواژه‌ای اطلاعاتی-امنیتی که جاسوس‌های ام‌آی‌سیکس، موصاد و سیا برای ضربه زدن به کشورمان از آن بهره می‌برند. دیپلمات ارشد و کهنه‌کار ایرانی در نامه خود در این رابطه می‌نویسد: «در گزارش مذکور به نقش دوتابعیتی‌ها در تحقق برجام اشاره شده است. هرچند به بنده ربطی ندارد، چون دوتابعیتی نیستم، منتها توجه به این نکته لازم است که برجام با تایید همه ارکان اصلی نظام یعنی مجلس شورای اسلامی، دولت، شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری دام‌ظله پذیرفته شد. این مهم هیچ تردیدی باقی نمی‌گذارد که برجام در راستای منافع و مصالح کشور بوده است. دلیل آشکار دوم هم مخالفت سرسختانه جبهه متحد دشمنان ایران شامل رژیم صهیونیستی، عربستان، امارات‌متحده عربی، کاخ سفید و گروهک منافقین است. با درک این واقعیت حتی بعد از خروج امریکا از برجام، کلیت نظام جمهوری اسلامی تصمیم گرفته که در برجام بماند تا توطئه‌های دشمن
خنثی شود.»

در این میان اما نکته‌ای که کمتر به آن اشاره شد، نفس انتشار این گزارش تحقیق و تفحص در رسانه‌ها بود. اقدامی که به‌وضوح با نص صریح آیین‌نامه داخلی مجلس مغایرت داشته و در حکم تخلف رسمی از قانون محسوب می‌شود چراکه بنا بر آیین‌نامه داخلی مجلس هرگونه مصاحبه و اظهارنظر درباره گزارش‌های تحقیق و تفحص، پیش از نهایی شدن و تصویب آن در کمیسیون و قرائت در صحن غیرقانونی و خلاف بوده و با این حساب همان‌طور که هیچ نماینده مجلسی حق ندارد در این باره اظهارنظر کند، هیچ رسانه‌ای نیز حق انتشار این دست گزارش‌ها را ندارد. این درحالی است که به‌گفته برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در زمان رای‌گیری درمورد این گزارش تفحص، مشکلات اساسی آیین‌نامه‌ای ازجمله نصاب نداشتن جلسه کمیسیون به چشم می‌خورده است. اینها در شرایطی است که خبرگزاری ایسنا که دقایقی پس از انتشار این گزارش در فارس، نسبت به نشر آن اقدام کرد، در ابتدای خبر خود، به انتشار اسامی برخی افراد حقیقی در این گزارش اشاره کرده و با اشاره به برخی مدعیات ١١ عضو اصولگرای هیات تحقیق و تفحص که همگی از اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس هستند، می‌نویسد: «مسوولیت انتشار این اسامی برعهده هیات تحقیق و تفحص است.»

سیدحسین موسویان دیپلمات سابق، محمدجعفر محلاتی دیپلمات سابق ایرانی، سیروس ناصری عضو سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای، دری اصفهانی عضو سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای، خاوری رییس سابق بانک ملی، جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن‌پست در ایران، سعید عابدینی، امیر حکمتی، هما هودفر، کارن وفاداری، خودآفرین، محمدباقر و سیامک نمازی کسانی هستند که از آن‌ها در این گزارش، نام برده شده است