فارس/ رقابت انتخاباتی میان دو جریان 8 و 14 مارس در نهایت به نفع 8 مارسی‌ها تمام شد؛ حزب الله و متحدانش بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان را از آن خود کردند و در مقابل المستقبل و متحدانش نیمی از کرسی‌های قبلی خود در پارلمان را از دست دادند.



انتخابات پارلمان لبنان در شانزدهم ماه جاری (اردیبهشت) برگزار شد؛ ۵۰ نماینده کرسی‌های خود را حفظ کردند و بار دیگر وارد پارلمان شدند و ۷۸ چهره جدید موفق به کسب آراء لازم برای ورود به این نهاد شدند.

این انتخابات در واقع رقابت اصلی میان دو جریان اصلی ۸ و ۱۴ مارس بود و بقیه در حاشیه قرار داشتند و در این گزارش به نحوه احتمالی توزیع کرسی‌ها میان این دو جریان در پارلمان لبنان برداخته می‌شود.

۸ مارس ؛ 70 کرسی 
احزاب احتمالی ائتلاف‌کننده با حزب‌الله در پارلمان آینده : «امل»، «تیار المرده» ، «حزب سوری ملی سوسیالیست»، «الحزب الدیموقراطی» و «التیار الوطنی الحر» (جریان ملی آزاد).

بر اساس نتایج رسمی منتشر شده توسط وزارت کشور لبنان، کرسی‌های کسب شده توسط احزاب مذکور به شرح زیر است:

حزب‌الله: ۱۳ کرسی - امل (به ریاست نبیه بری) : ۱۳ کرسی

المرده: ۳ کرسی - حزب سوری ملی سوسیالیست: ۳ کرسی

الحزب الدیموقراطی: ۹ کرسی - جریان ملی آزاد و متحدان: ۲۹ کرسی

مجموع کرسی‌ها: ۷۰ کرسی


۱۴ مارس؛ 37 کرسی 

احزاب احتمالی ائتلاف‌کننده با حزب «المستقبل» در پارلمان آینده: «الکتائب» و «القوات‌اللبنانیه»

المستقبل: ۲۰ کرسی

الکتائب: ۳ کرسی

القوات‌اللبنانیه: ۱۴ کرسی

مجموع کرسی‌ها: ۳۷


این در حالی است که در انتخابات قبلی لبنان در سال ۲۰۰۹ « المستقبل و متحدان »۷۱ کرسی و رقبای آن «حزب الله، امل و جریان ملی آزاد» با یکدیگر ۵۷ کرسی از مجموع ۱۲۸ کرسی را در اختیار داشتند.

نکته مهم دیگری که در پارلمان کنونی رخ داده آن است که حزب‌الله و حزب أمل، یک سوم تعیین‌کننده کرسی‌های پارلمان را به دست آورده‌اند. بدین معنا که هیچ تصمیمی در پارلمان بدون جلب نظر این دو حزب‌ امکان تصویب را نخواهد یافت.

حزب‌الله و متحدانش در انتخابات امسال با شعار « نحمی و نبنی» (حمایت می کنیم و می‌سازیم) وارد انتخابات شدند؛ در مقابل، شعار المستقبل «ما همچون مهره چشم زخم از لبنان حفاظت می‌کنیم» بود و نماد انتخاباتی این حزب «مهره چشم‌زخم» بود.

به نظر می‌رسد با توجه به آنکه احزابی مانند القوات اللبنانیة (عضو 14 مارس) در این انتخابات موفق‌تر از ادوار گذشته بودند، گویا فقط بخت سعد الحریری صاحب شعار «مهره آبی چشم‌زخم» در این انتخابات ناسعد بود چرا که سعد الحریری تقریبا نزدیک به نیمی از کرسی‌های خود را از دست رفته می‌بیند. 

انتخابات امسال لبنان برای اولین بار بر اساس نظام تناسبی برگزار شد و بیش از ۶۰۰ نامزد در قالب ۷۷ لیست با یکدیگر رقابت کردند. برای شمارش دقیق کرسی‌های هر یک از ائتلاف‌ها باید منتظر چانه‌زنی‌های سیاسی احزاب لبنانی ماند.