ایرنا/ 'فردریک پلتن' خبرنگار شبکه سی ان ان از تهران در گزارشی گفت: محمد جواد ظریف برای نجات توافق هسته ای سفر خود را به چین آغاز کرد که سبک ترین بخش از سفر وی به پکن و مسکو خواهد بود.



سی ان ان افزود: خروج آمریکا از توافق هسته ای، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران را برای نجات آن راهی سفر دوره ای به آسیا و اروپا کرد و ساعتی قبل وی وارد پکن شد. ظریف طی چند روز آتی با نمایندگان چین، روسیه، فرانسه، آلمان و انگلیس دراین زمینه دیدار خواهد داشت.
سی ان ان در ادامه از پلتن خبرنگار خود در تهران پرسید که ' آیا می توان به سفر دوره ای محمد جواد ظریف وزیرخارجه ایران به نجات توافق هسته ای امیدوار بود؟' که وی در پاسخ گفت: بسیاری در ایران امیدوارند آقای ظریف و دولت ایران بتوانند این توافق را نجات دهند، البته آنها می دانند که با توجه به شرایط داخلی و بین المللی، این کار وظیفه ای بسیار دشوار است.
خبرنگار سی ان ان افزود: امروز رئیس جمهوری ایران گفت که توافق هسته ای می تواند نجات یابد اما باید منافع ایران تامین شود، همان چیزی که محمد جواد ظریف نیز آن را عنوان کرد. 
پلتن ادامه داد: این بخش سفر ظریف در چین، بخش سبک سفر وی به شمار می رود زیرا چینی ها خواهان این توافق هستند و مدت هاست در ایران دادو ستد دارند که البته نبود توافق به این موضوع (تجارت) لطمه وارد می کند. جواد ظریف پس از آن به روسیه سفر خواهد کرد که البته وضعیت مشابهی دارند و تحت تحریم های آمریکا هستند اما اهمیتی به این فشارها نمی دهند.
خبرنگارسی ان ان در تهران افزود: ظریف در ادامه عازم اروپا خواهد شد.
پلتن گفت: ایرانی ها به طرف اروپایی می گویند اگر شما خواهان حفظ این توافق هستید ما نیز باید از آن منتفع شویم، اروپایی ها هم گفته اند که خواهان باقی ماندن توافق هستند آما آنها باید با آمریکا بر سر این موضوع یک راه حل سیاسی بیابند.
ظریف امروز یکشنبه در بدو ورود به فرودگاه بین المللی پکن در جمع خبرنگاران درباره اهمیت سفر خود به چین، روسیه و اروپا گفت: باید کشورهای اروپایی به من تضمین بدهند که به رغم خروج آمریکا از برجام منافع ملت ایران همچنان حفظ می شود.
درهمین حال رئیس جمهوری ایران در نشست مشترک خبری با 'ماتریپالا سریسینا' همتای سریلانکایی خود و پس از امضای 5 سند همکاری میان دو کشور، اظهار داشت: اگر پنج کشور دیگری که در توافق هسته ای همراه ما بودند به تعهد خود عمل کنند و تضمین دهند منافع ایران با ادامه برجام محقق می شود، این توافق علیرغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند.
رئیس‌جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه باتکرار اتهام های بی اساس علیه ایران، خروج کشورش از توافق هسته ای با ایران را رسما اعلام کرد. 
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله پس از اعلام تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرد که این اتحادیه به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است. 
سران انگلیس، آلمان و فرانسه نیز با انتشار بیانیه جداگانه‌ای حمایت خود را از برجام اعلام کردند.