صبح نو/ متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
دولت در این موضوع که خود را کوچک یا بزرگ کند دچار تناقض و یک بام و دوهوا شده است، از یکسو میگوید باید کوچک شود تا کارها به خوبی پیش برود و حتی جلوی فساد هم گرفته شود از سوی دیگر پیشنهاد تشکیل وزارتخانههای جدید را میدهد و پیگیر تصویب آن میشود.
این روزها تعدادی از نمایندگان مجلس بهدنبال تشکیل وزارتخانه جدیدی بهنام میراث فرهنگی هستند، میراث فرهنگی هماکنون در قامت معاونت رییسجمهوری و در قالب سازمان به فعالیت خود ادامه میدهد اما نمایندگان معتقدند که این سازمان باید به وزارتخانه تبدیل شود. آنها بر همین مبنا طرح تشکیل این وزارتخانه جدید را در قالب طرحی به هیأترییسه مجلس ارائه کرده و هفته گذشته پس از کشوقوسهای فراوان، بررسی فوریت این طرح یکفوریتی در دستور کار نشست علنی مجلس قرار گرفت اما در نهایت نمایندگان مجلس بهعلت تأمین نشدن بار مالی این طرح، با تشکیل «وزارت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری» مخالفت کردند.
به عبارتی نمایندگان مجلس بهدلیل اینکه این طرح دارای بار مالی و خلاف سیاستهای کلی نظام و برنامه ششم توسعه بود، مخالفت خود را اعلام کردند.
اما این تازه یک روی سکه است؛ دولت هم مخالف این طرح است. آقای حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییسجمهوری میگوید: تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی طرح نمایندگان مجلس است. دولت با طرح موافق نیست چراکه سازمان میراث فرهنگی با سیستم کنونی بدون مشکل کار خود را انجام میدهد و یکی از معاونتهای رییسجمهوری است و تشکیل آن جز بار مالی برای دولت نفع زیادی ندارد.
معاون پارلمانی رییسجمهوری با بیان این مطلب که این طرح به لحاظ بار مالی که برای دولت دارد بر خلاف اصل75 قانون اساسی است، تصریح کرد: شورای نگهبان نیز مخالف طرحهایی است که در مجلس برای دولت بار مالی ایجاد میکند. امیری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر قانون برنامه نیز اساساً مخالف طرحهایی است که صرفاً برای دولت بار مالی ایجاد کند. وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که دولت مخالف طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی است این است که ما خواستار کوچکسازی دولت هستیم و این طرح موجب بزرگ شدن دولت میشود، گفت: بههرحال این طرح از سوی رییس مجلس به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شده است.
اما روی دیگر سکه اصرار دولت برای بزرگ کردن خود است، خردادماه سال گذشته بود که حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییسجمهوری از ارسال لایحه تفکیک سه وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی خبر داد؛ این وزارتخانهها شامل «راه و شهرسازی»، «صنعت، معدن و تجارت» و «ورزش و جوانان» بود. دولت با جدیت بهدنبال تفکیک هر سه وزارتخانه است، وزارتخانههایی که در دوره آقای محمود احمدینژاد در جهت کوچکسازی دولت ادغام شده بودند. ادغام وزارتخانهها در دوران ریاستجمهوری محمود احمدینژاد، تبدیل به موضوعی بحثبرانگیز بین دولت و مجلس شد. اساس این تغییر سیاستهای کلانی چون سند چشمانداز و برنامه پنجم توسعه کشور بود. این اسناد دولت را ملزم به کاهش تعداد وزارتخانهها میکرد. هدف از این تغییر ساختار، کاهش تعداد وزارتخانهها، برای کوچکسازی دولت و مقابله با «موازیکاری» در ساختار اداری و اجرایی دولت بود.
در نهایت با اضافه شدن وزارت تعاون به موضوع ادغامها، تعداد وزارتخانههای ایران به ۱۷وزارتخانه میرسید، اما با توجه به اضافه شدن وزارت ورزش و جوانان که پیشتر از سوی مجلس انجام شد، تعداد وزارتخانهها به ۱۸ رسید اما حالا مجلس و دولت هر دو مخالف تشکیل نوزدهمین وزارتخانه است اما این مسأله جایی سؤالبرانگیز میشود که چطور دولت از یکسو مخالف تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی است اما از سوی دیگر دولت لایحه تفکیک سه وزارتخانه را داده است.
به عبارتی دولت در تفکیک سه وزارتخانه دقیقاً نظری غیر از تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی دارد.
در مجموع سؤالی که بهنظر میرسد دولت و معاون پارلمانی رییسجمهوری باید به آن پاسخ دهند این است که؛ آیا تفکیک سه وزارتخانه باعث بزرگ شدن دولت نمیشود یا بار مالی برای دولت ایجاد نمیکند؟
اظهارات امیری نشان میدهد که از نظر دولت تشکیل یک وزارتخانه باعث بزرگ شدن دولت و همینطور باعث ایجاد بار مالی جدید برای دولت میشود اما تشکیل سه وزارتخانه دیگر باعث کوچکشدن دولت میشود!
دولت در حالی بهدنبال افزایش تعداد وزارتخانههاست که حجتالاسلام حسن روحانی، رییسجمهوری پیشتر در همایش کارگران در تهران گفته بود: دولت از بس فربه و چاق شده نمیتواند راه برود، دولت باید خودش را سبک کند، با این وضعیت دویدن که هیچ، راه رفتن هم برای دولت سخت است و باید عصا و ویلچر برای دولت بگیریم؛ دولت باید سبکتر و چابکتر شود. حالا باید منتظر ماند و دید دولت تناقض بهوجود آمده را چگونه حل خواهد کرد؟ آیا میخواهد با ویلچر و عصا به راه خود ادامه دهد یا خود را کوچکتر و چابکتر کند؟