شرق/ 33 روز به شروع جام جهانی روسیه مانده و هر روز یک خبر بد به کارلوس کی‌روش می‌رسد.

در شرایطی که کادرفنی تیم ملی هفته‌هاست شبانه‌روزی تلاش می‌کنند که اشکان دژاگه مصدوم را به تیم ملی برسانند، حالا چهار مصدوم جدید هم روی دست کی‌روش مانده است؛ مسعود شجاعی، کمال کامیابی‌نیا، داریوش شجاعیان و امید ابراهیمی.هر پنج بازیکن هم هافبک میانی‌اند. کی‌روش معمولا تیم ملی را با دو هافبک دفاعی و یک هافبک بازی‌ساز به میدان می‌فرستند. حال این مثلث میانه میدان برای او به یک مثلث برمودا تبدیل شده است؛ مثلثی که هر روز قربانی می‌گیرد. به این پنج مصدوم باید سعید عزت‌اللهی را هم اضافه کرد که در بازی اول ایران مقابل مراکش محروم است و دست کی‌روش را در میانه میدان کاملا بسته است.
اشکان دژاگه: مهره کلیدی تیم ملی مدت‌هاست که با آسیب‌دیدگی دست‌وپنجه نرم می‌کند. در اواخر بهمن‌ماه بود که خبر مصدومیت و جراحی دژاگه منتشر شد. این هافبک باتجربه تیم ملی چند روز پس از پیوستن به تیم انگلیسی ناتینگام فارست به‌شدت آسیب دید. مسئولان این تیم دسته‌اولی همان موقع ابراز نگرانی کردند که مصدومیت این خرید جدیدشان بلندمدت باشد. کارلوس کی‌روش بی‌کار ننشست، بلافاصله یکی از اعضای کادر پزشکی تیم ملی به انگلیس رفت و بین تیم ملی و باشگاه ناتینگام هماهنگ شد تا مراحل بهبودی اشکان در مرکز تیم ملی ایران در تهران انجام شود. در این سه ماه پزشکان تیم ملی به صورت مرتب روی پای مصدوم اشکان کار کرده‌‌اند اما هنوز همه چیز مبهم است. مشخص نیست اشکان به جام جهانی می‌رسد یا خیر؟
مسعود شجاعی: لیگ یونان برای کارلوس کی‌روش با یک اتفاق تلخ به پایان رسید؛ مصدومیت مسعود شجاعی. این هافبک کهنه‌کار پس از ماه‌ها دوربودن از تیم ملی به خاطر حواشی پیش‌آمده، در فروردین به تیم ملی بازگشت. پس از مصدومیت دژاگه، بازگشت شجاعی کمی کی‌روش را آسوده‌خاطر کرده بود. در دو، سه سال اخیر شجاعی و دژاگه بازی‌سازهای تیم ملی بودند. میزان مصدومیت شجاعی هنوز به صورت دقیق اعلام نشده است. به نظر می‌رسد احتمال اینکه به او جام جهانی برسد، زیاد است.
داریوش شجاعیان: درخشش شجاعیان در چند ماه اخیر با پیراهن استقلال باعث شد تا او دوباره به جمع ملی‌پوشان برگردد. شجاعیان در فهرست 35نفره اولیه تیم ملی قرار داشت. از طرفی مصدومیت شجاعی و دژاگه هم کمی به او برای حضور در فهرست نهایی 23‌نفره شانس می‌داد. بازی استقلال- ذوب آهن اما آرزوهای شجاعیان را به باد داد. این هافبک چپ پا در اصفهان رباط پاره کرد و حداقل شش ماه دور از میادین خواهد بود.
امید ابراهیمی: دیدار ذوب آهن- استقلال یک تلفات دیگر هم برای تیم ملی داشت. امید ابراهیمی در اواسط نیمه اول آسیب دید. او به بازی ادامه داد تا کی‌روش خیالش آسوده شود. اما پس از بازی خبرهای نگران‌کننده‌ای منتشر شد. ابتدا عنوان شد استخوان کف پای ابراهیمی ترک خورده و او به بازی برگشت دو تیم نمی‌رسد. حالا خبر بدتری منتشر شده؛ شکستگی استخوان کف پای این هافبک مقتدر و احتمال ازدست‌دادن جام جهانی. ابراهیمی یکی از 23 مسافر روسیه بود و با توجه به محرومیت یک‌جلسه‌ای سعید عزت‌اللهی، در بازی با مراکش قطعا در ترکیب اصلی قرار می‌گرفت. اگر ابراهیمی جام جهانی را از دست بدهد، یک فاجعه برای کی‌روش رخ داده است.
کمال کامیابی‌نیا: هافبک دفاعی پرسپولیس شاید از حضورش در فهرست نهایی مطمئن نبود اما در فهرست 35 نفره جا داشت و باید برای گرفتن بلیت روسیه با هافبک‌های دیگری مثل علی کریمی(سپاهان) رقابت می‌کرد. البته اگر ابراهیمی به جام جهانی نرسد، کامیابی‌نیا بهترین گرینه برای کی‌روش برای پرکردن جای خالی ابراهیمی خواهد بود. کامیابی‌نیا هم در بازی الجزیره- پرسپولیس آسیب دید و فعلا شرایط بازی را ندارد. مصدومیت او از ناحیه کتف است.
عصبانیت کی‌روش
سه بازیکن از این پنج مصدوم در دیدارهای لیگ قهرمانان هفته قبل مصدوم شدند. سرمربی تیم ملی مدت‌هاست که با برگزاری دیدارهای مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در این مقطع و حضور ملی‌پوشان در این دیدارها مخالفت کرده است. کی‌روش پیشنهاد داده بود که این بازی‌ها به بعد جام جهانی منتقل شود. او همچنین خواسته بود در صورت امکان ملی‌پوشان در این بازی‌ها به میدان نروند. حالا این دو بازی تمامی برنامه‌های کی‌روش را خراب کرده است. او میانه میدان خود را خالی می‌بیند و باید راه‌حلی برای پرکردن مثلث میانه زمین پیدا کند. مشکل اصلی بازی با مراکش است؛ دیداری که در آن سعید عزت‌اللهی محروم است و احتمالا برخی از این مصدومان اگر هم به جام برسند، در آن بازی که در 25 خرداد برگزار می‌شود، شرایط ایده‌آلی ندارند. اولین کاری که کی‌روش در دستور کار خود قرار داده، رساندن این مصدومان است. تیم پزشکی حرفه‌ای تیم ملی تلاش می‌کنند چند نفر از این مصدومان را به جام جهانی برسانند. شجاعیان قطعا نمی‌رسد، وضعیت ابراهیمی و دژاگه مبهم است اما احتمال رسیدن کامیابی‌نیا و شجاعی وجود دارد.

به‌هر‌حال اگر به غیر از شجاعیان یکی، دو مصدوم دیگر هم به جام جهانی نرسند، کی‌روش با دردسر بزرگی روبه‌رو می‌شود. او باید در میانه میدان به دنبال مثلثی جدید و همچنین ذخیره‌های مطمئن باشد. راه‌حل اول استفاده از همین بازیکنان و تغییر پست است. مثلا برای کمبود هافبک دفاعی روی روزبه چشمی، به عنوان هافبک دفاعی حساب باز کند و یک مدافع دیگر را هم با خود به جام جهانی ببرد؛ بازیکنی مثل مجید حسینی. کی‌روش برای پست هافبک بازی‌ساز هم روی کریم انصاری‌فرد نظر دارد. راه‌حل دوم دعوت از بازیکنان جدید است. چند روزی است که شایعه شده شاید آندرانیک تیموریان پس از یک سال دوری دوباره به تیم ملی دعوت شود. برای پست هافبک بازی‌ساز هم شاید دوباره شانس در خانه سروش رفیعی را بزند.
ازدست‌دادن بازیکنانی که تیم ملی سال‌هاست با آنها بازی کرده و کی‌روش تاکتیکش را بر اساس آنها چیده، یک ضربه بزرگ به تیم ملی وارد خواهد کرد. تمامی نگاه‌ها به کادر پزشکی تیم ملی است که اجازه ندهد اتفاقات تلخ جام جهانی 2006 تکرار شود.
12 سال پیش ایران با هدایت برانکو ایوانکوویچ، امید زیادی داشت در جام جهانی شگفتی‌ساز باشد اما مصدومیت علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا، وحید هاشمیان و فریدون زندی پیش از شروع جام، تیم ملی را از شرایط مطلوب خود دور کرد و ایران نتوانست آن نمایش همیشگی را در آلمان داشته باشد.