ایرنا/ «مایکل هایدن» رئیس اسبق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفت که خروج واشنگتن از برجام، ایالات متحده را در خط مقدم تقابل با اروپایی ها قرار داده است.



هایدن در مصاحبه به مجله آلمانی «اشپیگل» با تاکید بر اینکه «ایرانی ها [به برجام] پایبند هستند» درباره دلایل خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از این توافق اظهار داشت: او بر اساس واقعیات عینی تصمیم نمی گیرد بلکه بدون بررسی قبلی تصمیم می گیرد.این مقام سابق اطلاعاتی آمریکا در خصوص تبعات اقدام ترامپ گفت: خط مقدم تقابل، ایرانی ها نیستند بلکه دوستان اروپایی ما هستند. آنها این حق مشروع را دارند که بپرسند، آیا نظر ما اهمیت دارد؟ آیا آمریکایی ها به نظرات ما توجه می کنند؟ علاوه بر این، کاری که آمریکا ممکن است در خلیج فارس بکند یا نکند، ما را در میان بهترین دوستانمان در دنیا منزوی می کند. در نتیجه، کار به منازعه میان دو سوی اقیانوس اطلس می انجامد.

ترامپ سه شنبه گذشته برخلاف هشدارهای قبلی اعلام کرد که از برجام خارج می شود. کشورهای اروپایی گفته اند که به این توافق پایبند خواهند ماند و برای حمایت از شرکت های اروپایی که با ایران روابط تجاری دارند، وارد عمل می شوند.
پیش از تصمیم ترامپ، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس به واشنگتن رفتند تا مانع از خروج رئیس جمهوری آمریکا از برجام شوند.هایدن درباره بی نتیجه بودن سفر مرکل، مکرون و جانسون به آمریکا گفت: ترامپ بر اساس چیزی غیر از آنچه که من و شما از یک رئیس جمهوری، صدراعظم یا یک نخست وزیر می دیدیم، تصمیم گیری می کند. به نظر می رسد، هر چقدر جلوتر می رویم، مخالفان وی کمتر می شوند و افرادی که ظاهرا مثل او فکر می کند، بیشتر می شوند.

وی افزود: ما رئیس جمهوری داریم که با تجارت آزاد مخالف است، مهاجران را تهدید قلمداد می کند و متحدان را باری بر دوش می داند. این چیزی است که آمریکا را با آنچه که در 75 سال اخیر بوده است، متفاوت می کند. این مقام سابق اطلاعاتی آمریکا علت عهدشکنی های ترامپ و بی اعتنایی وی به قوانین داخلی و پیمان های جهانی را چنین بیان کرد: او دقیقا برخلاف باراک اوباما رئیس جمهوری سابق عمل می کند. مثلا در مورد، قانون خدمات بهداشت و درمان، معاهده آب و هوایی پاریس، پیمان تجارت مشارکت ترانس پاسیفیک، سوریه و حالا توافق هسته ای با ایران.