کیهان/ متن پیش رو در کیهان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست



رسانه‌های جریان مدعی اصلاحات که تا پیش از این از تئوری «اروپا آقا اجازه است» و «برای لغو تحریم‌ها باید مستقیم با کدخدا! بست» حمایت کرده و امضای کری تضمین است را تیتر می‌کردند، حالا با چرخشی ۱۸۰ درجه و بدون عذرخواهی و جبران این رویکرد خسارت آفرین، دوباره دل خوش به اروپا دل خوش مدعی‌اند که آمریکا مزاحم بوده و با اروپا می‌توان برجام را ادامه داد.
روزنامه شرق نوشت: «امروز، روز تنهایی ترامپ است. اولین دستاورد نقض عهد رئیس‌جمهوری تازه‌کار ایالات متحده، افول جایگاه این کشور در عرصه بین‌المللی است. این همان آمریکایی است که روزی قادر بود به گونه‌ای علیه ایران اجماع جهانی ایجاد کند که چندین قطعنامه تحریم در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شود. دایره آن اقدامات به حدی بود که همه کشورهای جهان خود را ملزم به رعایت آن می‌دانستند و حتی دوستان ایران مثل روسیه و چین نیز امکان استفاده از حق وتو را نداشتند.»
در ادامه این یادداشت آمده است: «آنچه مشخص است، این است که بر اساس ظرفیت‌های کم‌نظیر ایران، می‌توان مسیر توسعه را ادامه داد. فعالان و کنشگران اقتصاد و حتی عامه مردم و هر شخص یا نهادی که دستی در کار بازار دارد، می‌تواند به آرامش آن کمک کند.»

اروپایی‌ها در کنار ایران!
روزنامه قانون نیز در مطلبی با عنوان «اروپایی‌ها در کنار ایران» نوشت: «سران انگلیس، آلمان و فرانسه در واکنش به تصمیم سه شنبه شب دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر خروج این کشور از برجام، با انتشار بیانیه‌ای، بر پایبندی خود به توافق هسته‌ای با ایران تأکید کردند... فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بلافاصله پس از اعلام دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر خروج آمریکا از برجام تاکید کرد که اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است».

برجام بدون آمریکا !
روزنامه آرمان نیز در یادداشتی با عنوان «برجام بدون آمریکا» به قلم «علی خرم» نوشت: «می‌توان گفت که خدا به یاری شاید ایرانی‌ها آمد و اکنون بین آمریکا و اروپا یک شکاف جدی به‌وجود آمده است. شکافی که شاید از بعد از جنگ دوم جهانی تا به‌حال پیش نیامده بود...ترامپ با شکلی مزورانه می‌گوید که ما در کنار مردم ایران هستیم! درحالی که آنچه خانم موگرینی گفت که در کنار مردم ایران هستیم و با هم علیه خروج از برجام کار کنیم، حرفی است که به دل مردم می‌نشیند و فکر می‌کنم ایران باید جدیت و همیّت بیشتری به کار ببرد که در دیپلماسی با اروپایی‌ها موفق شود و اروپاییان را در کنار خودش نگه دارد».
در این زمینه گفتنی‌هایی است که به اختصار به آنها می‌پردازیم ، نخست آنکه به گفته و اذعان روحانی در دو سال گذشته آمریکا به هیچ یک از تعهدات خود در قالب برجام عمل نکرده بود، بر اساس این تعهدات قرار بود تحریم‌ها لغو شده و محدودیت‌ها بر سر راه تجارت ایران با کشورهای دیگر برداشته شود ولی نه تنها این گونه نشد بلکه تحریم‌های بیشتری نیز اعمال شد و آنچه که ترامپ سه شنبه شب به وقت ایران از آن سخن گفت نه جدید بود و نه ترسناک چرا که برجام از ابتدا نیز عایدی برای ایران نداشت، کشورمان همه تعهدات را عملی ساخته و آمریکا به همه مواهب مندرج در برجام بدون عملی کردن تعهدات خود رسیده بود و امروز این نعش فایده‌ای برای او ندارد.
دوم آنکه کشورهای اروپایی در دو سال گذشته جز آمد و رفت‌های ظاهری و بدون نتیجه در چارچوب برجام چه کرده‌اند؟! آیا آنان جز حرف زدن کاری در برابر زورگویی‌های ترامپ انجام داده اند؟
نکته سوم آنکه دولت یازدهم و دوازدهم از ظرفیت‌های کم نظیر ایران چه استفاده‌ای برای حل مشکلات اقتصادی کشور کرده است؟ اگر این ظرفیت‌ها موجود بود و هست که واقعیتی غیرقابل انکار است چرا دولت محترم حتی یک گام برای استفاده از این ظرفیت‌ها برنداشته است؟!

کدخدای دیروز؛ مزاحم امروز!
روزنامه اعتماد تیتر یک شماره دیروز خود را به موضوع خروج آمریکا از برجام اختصاص داد. با عبارت قابل تامل «خروج مزاحم از برجام» نوشت: «رسانه اکسیوس در گزارش اختصاصی و جامع اخبار پشت پرده از تماس تلفنی مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده با همتاهای خود از بریتانیا، فرانسه و آلمان را افشا کرد و نوشت:...در این تماس تلفنی، وزیر خارجه تازه نفس آمریکا از تلاش ٥ ماه گذشته اروپا برای رسیدن به فرمولی که ترامپ را متقاعد کند قدردانی کرده اما به صراحت گفته که رئیس‌جمهور تصمیم متفاوت دیگری خواهد گرفت. رئیس سابق سازمان سیا در بخش‌های دیگری از این تماس تلفنی به همتاهای خود از سه کشور اروپایی توضیح داده که روز پنجشنبه با رئیس‌جمهور دیدار کردم و خلاصه‌ای از طرح مشترک تیم آمریکایی و اروپایی را به وی اعلام کردم اما رئیس‌جمهور گفت: جزئیات این طرح نمی‌تواند ذهنیت وی درباره برجام را تغییر دهد. نکته قابل توجه در گزارش این رسانه این است که وزیر خارجه آمریکا به همتاهای اروپایی خود گفته این احتمال وجود دارد که آمریکا پس از اعلام تصمیم ترامپ، دوباره برای رسیدن به توافقی دیگر با تهران به میز مذاکره بازگردد.»
نکته نخست اینکه در آن ایامی که بحث آغاز مذاکرات مطرح بود منتقدان آمریکا فاقد حُسن سابقه و دولتی بدعهد عنوان می‌کردند اما طیف دولت و حامیانش نظرشان این بود که اروپا عامل اجرای خواسته‌های آمریکاست و اراده مستقلی ندارد. آنها معتقد بودند که باید مستقیم با کدخدا مذاکره کنیم اما همانطور که گفته شد اکنون آنها این کشور را «مزاحم» عنوان می‌کنند!
اظهارات وزیر خارجه آمریکا که عنوان کرده به رغم تصمیم قطعی ترامپ برای خروج از برجام اما «این احتمال وجود دارد که آمریکا پس از اعلام تصمیم ترامپ، دوباره برای رسیدن به توافقی دیگر با تهران به میز مذاکره بازگردد» بیش از پیش این گمان را تایید می‌کند که خروج آمریکا از برجام در راستای تکمیل سناریویی است که در نهایت هدفش این است که ایران را برای مذاکره مکمل برجام به میز مذاکرات بکشانند. اگر چنین رخ دهد حتما اروپایی‌ها به ایران خواهند گفت، آمریکای خارج شده از برجام را با زحمت فراوان به میز مذاکره کشانده‌اند و بهتر است ایران این فرصت را از دست ندهد.

رؤیای اروپایی آشفته است
روزنامه ایران ارگان دولت هم دیروز در مطلبی نوشت: «اگر کشورهای اروپایی بتوانند و علاقه‌مند به حفظ برجام باشند و این کار را در عمل هم نشان دهند ایران می‌تواند در برجام باقی بماند و به تعهدات خودش عمل کند.»
در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «ایران فقط در شرایطی در برجام باقی می‌ماند که سایر کشورها به تعهد خودشان عمل کنند و مانع از ضربه زدن آمریکا به این توافق شوند چنانچه آنها در انجام تعهدات قانونی خودشان موفق نباشند ایران هم تمایلی به ماندن در برجام نخواهد داشت.»
نبض برجام البته ماه‌هاست که دیگر نمی‌زند. از همان روز نخست اجرای توافق که اوبامای مؤدب و باهوش! ایران را تحریم کرد. همان زمان که طیف غربگرا در هوای خوشبینی به آمریکا به سر می‌بردند. نقض برجام که به دفعات تکرار شد، مدعیان اصلاح‌طلبی که دلشان برای غرب غنج می‌رود، کوبیدند بر طبل آمریکای بد ـ اروپای خوب! اروپایی که با وجود بدعهدی‌های آمریکا در موضعی خصمانه و ناعادلانه اعلام کرد که همه طرف‌ها به برجام پایبند بوده‌اند! اتحادیه اروپا بارها در پسابرجام، ایران را تحریم کرده و برجام را نقض. مضافا اینکه مداخله‌جویی و فضولی و زیاده‌خواهی را به نهایت آنجا رساند و از ضرورت فشار بر ایران برای محدودسازی توانمندی موشکی و نفوذ منطقه‌ای‌اش گفت. در چنین شرایطی آیا اعتماد به اروپا پایه عقلانی دارد؟ رویکرد دولت و حامیانش جز خطای استراتژیک و تحمیل خسارت‌های فراوان دیگر به کشور است؟ رؤیای اروپایی مدعیان اصلاحات آشفته است.

رنگ باختن ادعای سرازیرشدن سرمایه خارجی پسابرجامی
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «پیشرفت چندانی در بخش سرمایه‌گذاری خارجی طی سال‌های اخیر نداشتیم».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی ایران به هیچ روی قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست. زیرا در بسیاری اوقات سرمایه‌گذاران خارجی را به داخل راه نمی‌دهیم. سرمایه‌گذاری باید برای سرمایه‌گذاران خارجی سودآور باشد تا به سرمایه‌گذاری در ایران اقدام کنند. علاوه‌بر این، مشکلات داخلی ایران بسیار بیشتر از آن است که فقط تحت تاثیر مسائل خارجی باشد».
برخلاف ادعای این روزنامه زنجیره‌ای، شرکت‌های خارجی مشتاق معامله با ایران با ثبات و قدرتمند هستند ولیکن مسئله آنها در شرایط فعلی مواجهه با تهدیدهای علنی آمریکا و تحریم‌های واشنگتن است. منتها جماعت بزک‌کار شیطان بزرگ حاضر نیستند نازک‌تر از گل به کدخدا! بگویند و ترجیح می‌دهند مطابق میل آمریکا توپ را در زمین داخلی بیندازند.
چندی پیش آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته بود:«شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی از وزارت خزانه‌داری آمریکا خواسته‌اند با صدور یک دستورالعمل مکتوب به تشریح قواعد و قوانین تعامل با ایران بپردازد ولیکن دولت آمریکا به عمد از صدور هر‌گونه سند مکتوب در این باره امتناع کرده است بنابراین شرکت‌هایی که قصد ورود به ایران را دارند فعلاً در این باره دست نگه داشته اند».
گفتنی است مدعیان اصلاحات و اعضای ارشد دولت روحانی در سال 94 تمامی امور کشور حتی آب خوردن مردم را به برجام گره زده و مدعی بودند که پس از امضای برجام، سرمایه خارجی به کشور سرازیر می‌شود.