فارس/ «سرگئ لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز پنج‌شنبه تأکید کرد، طرف‌های باقیمانده در برجام باید اقداماتی برای حفظ آن صورت دهند.



بنا بر گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در مسکو افزود، «ما معتقدیم که طرف‌های باقیمانده در برجام اوضاع را ارزیابی کرده و هر چه زودتر رایزنی‌هایی را انجام دهند».
لاوروف همچنین گفت: «این توافق برای ثبات منطقه‌ای بسیار مهم است و همچنین برای حفظ رژیم عدم اشاعه».
دیپلمات ارشد روسیه علاوه بر این تأکید کرد: «تحریم‌های آمریکا علیه ایران کاملا یکجانبه بوده و هیچ ارتباطی به شورای امنیت ندارد».
لاوروف همچنین تصریح کرد که مسکو تضمین می‌کند که تحریم‌های آمریکا علیه ایران، برجام را از بین نمی‌برد.
وی علاوه بر این گفت، روسیه بر ازسرگیری احتمالی هرچه سریعتر گفت‌وگوهای سوری-سوری در ژنو اصرار دارد.
لاوروف تصریح کرد: «هم آلمان و هم روسیه معتقدند که بحران سوریه هیچ راه‌حلی جز اجرای قطعنامه 2254 سازمان ملل ندارد و همه چیز باید به مردم سوریه بستگی داشته باشد و این مردم سوریه و تمام گروه‌های سوری هستند که باید درباره آینده کشورشان تصمیم‌گیری کنند و جامعه بین‌المللی نیز از آنها حمایت خواهد کرد».
وی علاوه بر این به موضوع حملات سه کشور به سوریه نیز اشاره کرد و گفت: «در گفت‌وگو با همتای آلمانی تأکید شد که این حملات کاملا غیرقابل قبول بوده و بر اساس بهانه‌هایی واهی انجام گرفته آن هم قبل از آنکه سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی تحقیقات میدانی خود را در این رابطه تکمیل کند. این حملات آسیب‌های جدی به فرایند سیاسی در سوریه وارد کردند».
دیپلمات ارشد روسیه ادامه داد: «با وجود تمام اینها مسکو همچنان بر اجرای قطعنامه 2254 سازمان ملل و تصمیمات اتخاذ شده در مذاکرات سوری-سوری و کنگره گفت‌وگوهای ملی سوچی اصرار دارد و تمام اینها یعنی تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه باید حفظ شود و به آن احترام گذاشته شود».
وزیر خارجه روسیه درباره روابط روسیه و ناتو نیز تأکید کرد: «ناتو با اقداماتی که انجام می‌دهد در حال نقض معاهدات بین‌المللی است و امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد».
«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز در این کنفرانس خبری مشترک گفت: «ما باید به توافق هسته‌ای ایران پایبند باشیم. ما همچون دیگر شرکای خود در انگلیس و فرانسه معتقدیم که ایران باید به طور کامل به تعهداتش ذیل برجام عمل کند و باید به عملکرد خود در چارچوب این توافق ادامه دهد... ما در این دیدار درباره اعمال نفوذ روسیه بر ایران در این زمینه گفت‌وگو کردیم».
وی درباره سوریه نیز گفت: «ما معتقدیم که بحران سوریه راه حل سیاسی دارد.»
وزیر خارجه روسیه در ادامه تأکید کرد: «ما نیز نگران خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران هستیم. این نقض جدی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است...ما از رویکرد حساب‌شده رهبری ایران در این زمینه تقدیر می‌کنیم.»
لاوروف ادامه داد: «لازم است تا هر چه سریعتر نمایندگان فرانسه، انگلیس، آلمان، ایران، ما و چین مذاکراتی را برگزار کرده و ارزیابی نهایی را در این زمینه داشته باشیم... در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران اگر واشنگتن قصد داشته باشد بیش از اندازه در این زمینه پیشروی کند، نه تنها ایران بلکه اوضاع منطقه نیز بر هم خواهد خورد و روابط میان آمریکا و اروپا خدشه‌دار خواهد شد».
وی به نشست روز گذشته «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه نیز اشاره کرد و گفت که در این دیدار بر ضرورت خویشتنداری طرفین در اوضاع سوریه به منظور جلوگیری از افزایش تنش‌ها تأکید شده است.
وزیر خارجه آلمان نیز درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: «آلمان در حال مذاکره با آمریکا درباره موضوع اعمال تحریم‌های ضدایرانی و همچنین اثرات ثانویه آنها برای شرکت‌های آلمانی است».
وی افزود: «برلین، پاریس و لندن احتمالا هفته آینده درباره برجام گفت‌وگو می‌کنند».
لاوروف یک بار دیگر درباره موضوع برجام تأکید کرد: «تحریم‌های غیرقانونی آمریکا قرار بود طبق برجام و قطعنامه شورای امنیت لغو شود...مقامات واشنگتن و دونالد ترامپ حرفای بسیاری در این رابطه مطرح کرده‌اند ولی ما باز هم تأکید می‌کنیم این مسائل نباید این توافق را خدشه‌دار کند...این هدف مشترک ماست...مسئله دوم اینکه ما تأکید داریم نباید اقدامات بعدی هیچ اثر بیش از اندازه‌ای بر شرکای جمهوری اسلامی داشته باشد، در این زمینه قوانین سازمان تجارت جهانی را داریم».
وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: «در رابطه با تحریم‌های آمریکا... این تنها 6 کشور طرف برجام نیستند که با ایران تجارت دارند بلکه اغلب کشورهای جهان هستند که با ایران معاملات تجاری دارند...باید در این رابطه تصمیماتی اتخاذ شود».