خراسان/ در پی خروج آمریکا از برجام، بازارهای داخلی و خارجی واکنش های متفاوتی به این تحول سیاسی داشتند به طوری که تا بعد از ظهر دیروز، بورس تهران روند مثبت، به خود گرفت. بازارهای ارز و طلا ضمن نوسان و افزایش نرخ در اواسط روز، در بعد از ظهر به حدود نرخ های ابتدایی بازگشتند اما در بازارهای جهانی قیمت نفت افزایش یافت.


آمریکا بار دیگر بدعهدی خود را ثابت کرد و این بار از برجام خارج شد. همزمان نیز وزارت خزانه داری آمریکا، برنامه زمانی بازگشت تحریم های ظالمانه و یک جانبه این کشور علیه ایران را منتشر کرد. با این حال، بازارهای داخلی و خارجی، واکنش های متفاوتی به این رویداد مهم سیاسی از خود نشان دادند که عمدتاً می توان آن را مانند فضای پس از توافق هسته ای، در «کم تاثیرپذیری» خلاصه کرد.

بی اعتنایی بورس به ترامپ

در این زمینه، بورس تهران دیروز با رشد 85 واحدی مواجه شد. بازار سهام یک روز پس از اعلام خروج آمریکا از پیمان برجام، در حالی شاهد روندی متعادل و رفتار معقول سهامداران در کلیت بازار سهام بود که تبعات روانی حاکی از اخبار سیاسی، افزایش فشار فروش در بازار سهام را به ویژه در گروه‌های پیش روی بازار اجتناب‌ناپذیر کرده است. در این زمینه حمایت حقوقی‌های حامی بازار از جمله صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق توسعه بازار باعث شد تا فرایند نقدشوندگی و روند متعادل معاملات همچنان حاکم باشد.

موج های میرا در بازار ارز

در سوی دیگر، مسیر بازار ارز، تا دیروز بعد از ظهر، نوسانی و در مجموع مایل به سکون یا افزایش اندک بود. بر اساس داده های پایگاه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز تهران، معاملات دیروز یورو در حالی آغاز شد که نرخ 7 هزار و 600 تومانی داشت. با این حال اواسط روز، این نرخ روند افزایشی به خود گرفت و برای ساعاتی به بیش از 7 هزار و 880 تومان هم رسید. بیشترین نوسانی که برای یورو دیروز ثبت شد، منفی 0.12 درصد معادل با هزار و 140 تومان بود. با این حال تا ساعت 17 بعد از ظهر دیروز، تب بازار فروکش کرد و یورو با نوسان حول قیمت ابتدای روز، به حدود 7 هزار و 600 تا 7 هزار و 700 تومان رسید. پوند انگلستان نیز چنین روندی را در بازار طی کرد. این ارز کار خود را با 8 هزار و 679 تومان آغاز کرد. در اواسط روز نرخ پوند به حدود 9 هزار تومان رسید. این ارز بیشترین نوسان خود را به میزان 1.25 درصد یعنی در حدود 1290 تومان ثبت کرد. در نهایت نیز بعد از ظهر دیروز ساعت 17، پوند به نوسان حول قیمت ابتدایی یعنی 8 هزار و 670 تومان بازگشت.

طلا کمی تا قسمتی سبزپوش

اما از طرف دیگر، بازار طلا سبزپوش شد. به طوری که هر گرم طلای 18 عیار در ابتدای روز، قیمتی معادل 196 هزار و 74 تومان داشت. در میانه روز، تا 203 هزار تومان هم بالا رفت. اما در بعد از ظهر دیروز، حول قیمت ابتدایی با کمی افزایش (به عنوان مثال 196 هزار و 280 تومان) افت کرد. به گزارش شبکه اطلاع رسانی ارز و طلا، هر قطعه سکه امامی نیز تا بعد از ظهر دیروز ساعت 17:30، با 22 هزار تومان افزایش به دو میلیون و 24 هزار تومان رسید. روند نرخ سکه در بازار دیروز نشان می دهد که سکه نیز در بعد از ظهر دیروز به قیمت های بازگشایی در ابتدای دیروز یعنی چهارشنبه، بازگشته است.

تناقض ادعای دلار 8 هزار تومانی با روند طلا
با توجه به غیر رسمی و غیر قانونی تلقی شدن بازار ارز در نرخ رسمی 4200 تومان، این روزها بازار شایعات و نرخ های بی منبع و حاشیه ای بازار، در برخی پیام رسان ها یا رسانه های خارجی داغ است. به عنوان مثال دیروز یکی از رسانه های خارجی، خبر از دلار 8 هزار تومانی در بازار داد. با توجه به این که افزایش نرخ ارز با افزایش نرخ سکه رابطه مستقیمی دارد و اثر افزایش قیمت دلار در قیمت سکه و طلا خود را نشان می دهد، نوسان اندک بازار طلا تا بعد از ظهر دیروز، نشان می دهد که این نرخ ها لحظه ای، غیر پایدار یا بی تاثیر بر کل بازار بوده است.

کاهش قیمت جهانی طلا

در حالی که قیمت طلا به ظاهر با بر هم خوردن برجام باید افزایش می‌یافت اما با تاثیرگذاری دیگر عوامل روند کاهش را پیمود. دیروز در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا 2.4 دلار کاهش یافت و به قیمت ۱۳۱۱ دلار و ۸۰ سنت معامله شد. قیمت امروز فلز زرد در کمترین زمان به قیمت ۱۳۰۳ دلار و ۶۰ سنت و در بیشترین زمان به قیمت ۱۳۱۳ دلار و ۶۰ سنت به فروش رفت.

افزایش قیمت نفت
یک روز پس از خروج آمریکا از برجام، بازارهای نفت جهانی افزایش نرخ داشتند. بر این اساس، قیمت هر بشکه نفت خام برنت تا بعد از ظهر دیروز با 1.82 دلار افزایش به 76 دلار و 67 سنت رسید. نفت وست تگزاس نیز افزایش 1.7 دلاری داشت و 70 دلار و 76 سنت معامله شد. نفت اوپک نیز با افزایش 1.46 دلاری، 72 دلار و 45 سنت در بازارهای جهانی به فروش رسید.


خبر مرتبط
دستگیری 30 اخلالگر بازار ارز از سوی پلیس
رئیس پلیس پایتخت از دستگیری بیش از 30 تن از مخلان بازار ارز خبر داد. به گزارش ایسنا، سردار حسین رحیمی درباره طرح برخورد با مخلان بازار ارز که توسط پلیس آگاهی به اجرا درآمد، گفت: در پی اقدام ضد انسانی رئیس جمهور آمریکا و خروج از برجام از صبح چهارشنبه پلیس بر بازار ارز نظارت کامل داشته و تا عصر دیروز 30 نفر از مخلان بازار ارز که متاسفانه تعدادی از آن ها دارای سوابق قبلی نیز هستند، دستگیر شدند. رحیمی با بیان این که انتظار می‌رود در شرایطی که دشمنان علیه مردم کشور فعالیت می‌کنند عده‌ای سودجو بخواهند فضا را ملتهب‌تر کنند، افزود: متاسفانه این افراد سعی در سوء استفاده از این فضا داشتند که با حضور پلیس دستگیر شدند. رحیمی از ارائه هشدار به 36 واحد صرافی و فروش سکه خبر داد و گفت: از این تعداد نیز دو واحد پلمب گرفتند.