روزنامه جوان/ متن پیش رو در جوان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.


رئیس جمهور با بیان اینکه هدف اصلی دولت‌های امریکا در طول سال‌های گذشته محدود کردن استقلال، قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران بوده است و آنها همواره این اهداف چند پله‌ای را دنبال می‌کنند، هدف سیاست‌های ارزی کشور را آمادگی برای مقابله با حوادث پس از خروج احتمالی امریکا از برجام عنوان کرد و به مردم اطمینان داد که در زندگی و اقتصاد آنها مشکلی پیش نخواهد آمد. 

رئیس جمهور کشورمان روز گذشته در جلسه شورای اداری، توسعه و برگزیدگان استان خراسان رضوی افزود: آنها (امریکایی‌ها) هرگز نمی‌خواهند که هیچ کشوری مستقل بوده و روی پای خود بایستد. دکتر روحانی با ارائه تحلیلی از سابقه خصومت امریکایی‌ها علیه ملت ایران افزود: آنها هرگز نمی‌خواهند که هیچ کشوری مستقل بوده و روی پای خود بایستد و به همین دلیل همواره با استقلال ایران مخالف بوده و از آن ناراحت هستند. وی با بیان اینکه امروز تنها امریکایی‌ها به دنبال برهم زدن برجام هستند و دیگر کشورها به ایران اعتماد داشته و اصرار به ادامه برجام دارند، گفت: هدف اصلی دولت‌های امریکا در طول سال‌های گذشته محدود کردن استقلال، قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران بوده است و آنها همواره این اهداف چند پله‌ای را دنبال می‌کنند. رئیس جمهور افزود: امریکایی‌ها از ابتدا به دنبال این هستند که قدرت ایران کاهش پیدا کند و امروز هم چه در برجام بمانند و چه از برجام خارج شوند، به دنبال دستیابی به این خواسته هستند.

نفوذ منطقه‌ای ایران مخالف منافع امریکا

دکتر روحانی نفوذ ایران در منطقه را مخالف منافع امریکایی‌ها دانست و افزود: آنها هرگز نمی‌خواهند که هیچ کشوری مستقل بوده و روی پای خود بایستد و به همین دلیل همواره با استقلال ایران مخالف بوده و از آن ناراحت هستند، چرا که آنها زمانی در رژیم گذشته در همه امور کشور از جمله انتخاب نخست‌وزیر، دخالت می‌کردند و امروز جای پای خود را در ایران خالی می‌بینند. رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ملت ایران با تمام قدرت و توان در برابر اهداف امریکا خواهد ایستاد، گفت: اگر هدف امریکا این است که کشور ما استقلال و نفوذ در منطقه نداشته و تابع آنها باشد و از قدرت خود دست بکشد مردم ما همانند 40 سال گذشته در برابر آنها ایستادگی می‌کند اما اگر هدف آنها این است که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، باید بدانند که ایران براساس دین و احکام اسلام و فتوای بزرگان خود، هرگز آن را دنبال نمی‌کند. 
روحانی خاطرنشان کرد: اگر امروز امریکایی‌ها برخلاف تعهد خود گامی بردارند، افکار عمومی و دولت‌های جهان به‌جز چند کشور، ایران را مقصر ندانسته و همه امریکا را ناقض عهد می‌دانند. همچنین اگر امروز امریکا گامی بردارد، این تنها اقدام امریکا به شمار می‌رود و حرکتی نیست که شورای امنیت بخواهد مانند گذشته پشتیبان آن باشد. رئیس جمهور افزود: افکار عمومی ملت ایران هم همواره می‌داند که امریکا علیه ما ظالمانه عمل می‌کند، اما امروز بهتر مشخص است که ما به توافق خود عمل کرده‌ایم و به آن پایبند هستیم. اما اینکه امریکا بگوید شما قدرت نظامی نداشته باشید، رابطه خوب با منطقه نداشته باشید، استقلال نداشته باشید و ما از جمهوری اسلامی خوشمان نمی‌آید، مگر برای ما پذیرفتنی است.

مردم به اقتصاد و زندگی خود مطمئن باشند

روحانی با بیان اینکه شاید مردم نسبت به اینکه امریکا در هفته‌های آینده در برابر برجام چه می‌کند، نگرانی داشته باشند، گفت: مردم باید مطمئن باشند که ما تصمیمات لازم را برای صورت‌های مختلف برخورد امریکا در نظر داریم و امریکایی‌ها در این مسئله دچار خسران جدی و ضرر خواهند شد. 
رئیس جمهور در عین حال تصریح کرد: یا آنچه در برجام می‌خواهیم، توسط غیر امریکا تأمین و تضمین می‌شود که در این صورت امریکا اگر بیرون برود، خیلی هم خوب شده و شری کم شده است. یکی بیرون رفته که همیشه اذیت کرده است. اما اگر آنچه مورد نظر ماست تأمین نشود، ما هم راه قانونی و معمول خودمان را دنبال خواهیم کرد. روحانی با تأکید بر اینکه به خوبی می‌توانیم از این معضل کوتاه‌مدت عبور کنیم، گفت: این مسئله و معضل هرگز نمی‌تواند بلندمدت باشد و اگر امریکا خطایی کند، بعدها پشیمان شده و متوجه می‌شود که اشتباهی استراتژیک انجام داده است. رئیس جمهور با بیان اینکه مردم باید به زندگی و اقتصاد خود مطمئن باشند، گفت: برنامه ارزی دولت در راستای آمادگی برای مقابله با این‌گونه اقدامات، بوده است.

تعهد ارزی برای قاچاقچیان نداریم

روحانی با اشاره به اینکه زمانی ارز به هر مقدار و برای هر کاری از قبیل قاچاق کالا، خرید خانه در کشورهای دیگر و مسافرت دوماهه در هتل‌های مجلل وجود داشت، گفت: اما ما در برابر اینها تعهدی نداریم. تعهد ما تنها در برابر مردم است. دولت خود را در برابر تعهدش نسبت به مردم برای واردات سرمایه‌گذاری، اعزام بیماران و دانشجویان به خارج و دیگر امور مورد نیاز مردم، مسئول می‌داند و در برابر تأمین ارز برای اموری نظیر خرید خانه در دیگر کشورها، مسئول نیست و در این راستا ما تلاش می‌کنیم تا نیازهای واقعی مردم را به خوبی تأمین و تضمین کنیم. ما مسئول نیستیم که کسی با خروج نابجای ارز برود فلان کشور اروپایی ویلا بخرد یا دنبال قاچاق کالا برود. روحانی در همین زمینه خروج نابجا، قاچاق و سوداگری با ارز را مغایر با حمایت از کالای ایرانی دانست و گفت: در چهار سال گذشته نوسان قابل توجهی در بازار ارز وجود نداشت، اما لازم بود که در این مقطع ارز را کنترل کنیم و امروز در شرایطی هستیم که چارچوب به وجود آمده برای ارز، منطقی است. البته باید این طرح تکمیل شود و سایر نیازمندی‌های مردم در آن لحاظ گردد. روحانی در پایان با بیان اینکه مسیر کشور در جهت توسعه و پیشرفت خواهد بود، افزود: ما در این راه موفق خواهیم بود و هیچ نگرانی نسبت به تصمیمات نابجا و اقدامات ناصحیح دیگران نداریم.