باشگاه خبرنگاران/ سوال های شما در زمینه «میخچه» را رویا گستری متخصص پوست پاسخ داد.



سوال: میخچه کف پای من یک بار توسط دکتر خارج شده وخیلی هم بخیه خورد ولی بعد از مدتی دوباره رشد کرد و در حال عادی هم دردی نداره اما خیلی بزرگ و نازیباست، چگونه می‌توانم این میخچه و میخچه های ریزی که زیر انگشتان پا وجود دارد را از بین ببرم؟
جواب: اکثر پزشکان بین زگیل و میخچه تشخیص درستی نمی دهند و زگیل کف پا را با میخچه اشتباه می گیرند؛ در درمان میخچه باید ریشه آن کاملا برداشته شود و اگر ریشه آن برداشته نشده باشد مجدد رشد خواهد کرد.

سوال: چگونه باید باید میخچه را از بین برد؟
جواب: برای از بین بردن میخچه راه های درمانی مانند محلول ضد میخچه و یا عمل های مختلفی وجود دارد که باید با تشخیص درست پزشک درمان شود.

سوال: حدود 2 ماه است که 2 میخچه کوچک بین انگشتان پاهایم بوجود آمده که با تعویض کفش راحت‌تر هم تغییری نکرده است، خواهشمند است راهنمایی بفرمایید.

جواب: بین دو انگشتان پا میخچه نیست و آن زگیل است که به وجود می آید، میخچه بین دو انگشتان پا زمانی ایجاد می شود که فرد بر اثر ارتوپدی تحت فشار قرار گیرد و میخچه به وجود می آید؛ برای درمان زگیل محلول ضد زگیل یا فریز کردن تجویز می شود.

سوال: دارویی برای درمان میخچه وجود دارد؟
جواب: داروهای مختلفی برای درمان میخچه و زگیل در بازار وجود دارد اما نباید خودسر استفاده شوند؛ حتما برای تشخیص درست به پزشک مراجعه کنید تا محلول مناسب را تجویز کند.

سوال: در سال 80 بعد از اینکه 24ساعت یکسره کفش به پا داشتم میخچه در قسمت داخلی انگشت کوچک پای راست درآمد از آن سال تا کنون سه مرتبه عمل جراحی کرده ام و یک بار سوزانده ام، هر داروی گیاهی که گفتند روی آن گذاشتم اما باز هم درآمد، هنگام راه رفتن خیلی اذیتم می کند، هر کفشی نمی توانم بپوشم، راهکار شما چیست؟
جواب: میخچه اگر از ریشه برداشته شود دیگر باز نمی‌گردد؛ در مواردی اگر مریض خوب عمل نشود و ریشه میخچه یا زگیل کامل برداشته نشود این میخچه باز رشد می کند و مجدد نیاز به درمان دارد.

سوال: 45سال سن دارم و چندین سال است که از دست میخچه های کف پا کلافه شده ام ,راهکار ازبین بردن میخچه های کف پا و دست که نیاز به جراحی نداشته باشد چیست؟ بعضی از میخچه ها عمیق و برخی چند میخچه در کنار هم ریشه زده است، چند بار هم با تیغ برش زدم ولی چون عمیق نبود دوباره رشد کرده است ،آیا بیماری مسری است و احتمال سرایت به دیگری وجود دارد یا ارثی است؟
جواب: خیر میخچه مسری نیست و ارث در آن تاثیری ندارد، اما اگر زگیل باشد مسری است؛ اگر فردی که زگیل دارد به استخر برود و جایی بایستد و فرد دیگری در آن جا بایستد آن فرد مبتلا به زگیل می شود.

سوال: با اینکه نزد پزشک مراجعه کرده ام حدود یک هفته است میخچه فریز شده و از کفش مناسب هم استفاده می کنم اما با این حال اگر با جایی برخورد کند باز هم درد دارد، چه اقدامی باید انجام دهم؟
جواب: میخچه نیاز به فریز کردن ندارد، اما اگر آن را فریز کنند باید تعداد جلسات کامل شود تا ریشه کن شود.