خبرگزاری صدا و سیما/ ولیعهد سابق سعودی ضمن هشدار درباره بن سلمان تاکید کرد تغییر ریشه‌ای که شاهزاده سلمان در ساختار نظام سعودی انجام می‌دهد؛ آرام و بسیار خطرناک است.



شاهزاده محمد بن نایف ولیعهد سابق سعودی ­در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت:
1- تغییر ریشه ای که شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در ساختار نظام سعودی انجام می دهد و باز ترسیم هویت جامعه به ظاهر به نظر می رسد به آرامی و نرمی صورت می گیرد ولی حقیقت امر آن است آن چه که رخ می دهد بسیار خطرناک است زیرا تضعیف نهاد رسمی کشور با این شیوه و تلاش برای سوق دادن جامعه به سوی سیاست باز و رها شده باعث تقویت و تشدید افراط گرایی در هر دو طرف خواهد شد.

2- مطالبات 13 گانه کشورهای تحریم کننده قطر در حقیقت از سوی این کشورها منتشر نشده است و این کشورها از قبل اصلا این مطالبات را بررسی نکرده اند بلکه مرکز مطالعات و پژوهش های « المسبار » به دستور وزارت امور خارجه امارات فورا این مطالبات را تدوین و تهیه کرد بنابراین این مطالبات به دیدگاه و موضع اماراتی ها بسیار نزدیک است.

3- آمریکا تلاش می کند ائتلاف چهارگانه ( مصر ، عربستان ، بحرین و امارات ) و موضع آنان را از طریق دلجویی از یک طرف بدون توجه به طرف دیگر از بین ببرد و فروبپاشد. سفر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان و دیدار با عادل الجبیر همتای سعودی و همچنین دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و نادیده گرفتن امارات بدان معناست که آمریکا برای دلجویی و کسب نظر سعودی ها تلاش می کند. سپس در صدد دلجویی و جلب نظر مقامات بحرین برآمد و مصر نیز که اساسا از لحاظ ( دیدگاه سیاسی تاثیر گذار ) ضعیف است.

4- آمریکا به طور جدی برای متحد کردن کشورهای حوزه خلیج فارس و فراهم کردن مقدمات تشکیل یک جبهه علیه ایران است. هدفی که در پشت پرده این تلاش آمریکا وجود دارد این است که این کشور برای تقسیم و توزیع نقش های نیابتی علیه ایران است.

5- هیچ تغییری در نظام ایران رخ نخواهد داد. قواعد بازی در منطقه نیز تغییر نخواهد کرد.

6- امر برای برخی از برادرانی که پیگیر هستند مشتبه شده است و تصور کردند بین این توئیت و توئیت قبلی تضاد و تناقضی وجود دارد. من در توئیت نخست گفتم که ممکن است جنگ نیابتی رخ بدهد و در توئیت دوم اعلام کردم تغییر نظام در ایران رخ نخواهد داد.

7- شاهزاده بن سلمان ترجیح می دهد با تکنوکرات های خارج از خاندان حاکم تعامل کند تا دیگر با معضلی به نام مراعات عرف و آداب و رسوم و توازن های خاندان سلطنتی قرار نگیرد و این سیاست یکی از مهم ترین نشانه ها و ابزار حکومت وی است. او از رقابت شاهزادگان و بزرگان خاندان حاکم که شایسته تر و باتجربه تر هستند بیم دارد به همین سبب برای به دست آوردن قدرت و گرفتن زمام امور از خاندان حاکم به تدریج تلاش می کند.

8- اسراف و ریخت و پاشی که خزانه فعلی سعودی شاهد آن است هشدار دهنده نزدیک شدن پایان و فروپاشی کشور است و ( این حکومت و دولت ) آخرین دوره از دوره های حیات و ماندگاری است. در این دوره اقتصاد در نتیجه اسراف و ریخت و پاش زیاد فرو می پاشد و به تبع آن سیاست بسیار ضعیف می شود و نتیجه آن فروپاشی نهادها و موسسات خواهد شد و این واقعیتی است که ما امروز در آن به سر می بریم.

9- در خصوص ورود کماندوهای (نیروهای ویژه) آمریکایی و کمک شان به نیروهای سعودی در کشف و تشخیص پایگاه های موشک های بالستیک و مناطقی که این موشک ها از آن شلیک می شود بیانگر ضعفی است که دستگاه اطلاعاتی عربستان از آن رنج می برد و این نقص و عیب بزرگی است که باید برطرف شود.

12- گروه مطالعات و بازاریابی عربستان یکی از مهم ترین ارکان دولت جدید بن سلمان است که از طریق آن تلاش می کند عرصه و نمایش رسانه ای کشور را احیا و زنده کند. سعود القحطانی ( گوبلز Goebbels رسانه ای سعودی ها ) مدیریت این مجموعه و گروه را بر عهده دارد. وی مسئول معرفی و تعریف و تمجید از بن سلمان و تفکرات و اندیشه وی به شیوه ای است که او را تنها نجات بخش کشور نشان دهد.

10 - ملک سلمان و فرزندان و اطرافیانش علاوه بر این که مناصب سیاسی ، امنیتی و گروه تحقیقات و بازاریابی را در اختیار دارند بسیار محکم و از طریق شبکه ویژه و پیچیده ای از منافع و مصالح و شرکت های تجاری داخل و خارج از کشور مانند شرکت شرکت سهامی الشاف, شرکت سرمایه گذاری فالبورتون و همچنین شرکت فولابین ، بر مملکت غلبه پیدا کرده اند.