فارس/ وزیر خارجه انگلیس در آمریکا، با بیان اینکه بزرگترین ضعف برجام، بند غروب آن در سال 2025 است، گفت که از نظر لندن می‌توان بدون از بین بردن توافق، این ضعف را برطرف کرد.



بنا بر گزارش خبرنگار حوزه کاخ سفید در شبکه سی بی اس نیوز ، «بوریس جانسون» که برای رایزنی درباره توافق هسته‌ای ایران با مقام‌های آمریکایی به واشنگتن سفر کرده، امروز دوشنبه درباره برجام اظهارنظر کرد.
به گفته وزیر خارجه انگلیس، رئیس‌جمهور آمریکا در اینکه تاکید می‌کند توافق هسته‌ای ایران عیوبی دارد، درست می‌گوید.
جانسون با تاکید بر اینکه بند غروب برجام در سال 2025، «بزرگترین ضعف» آن است، گفت که انگلیس هم خواهان برطرف کردن این ضعف است.
وزیر خارجه انگلیس البته تاکید کرد که می‌توان بدون «از بین بردن قلب توافق»، عیوب آن را برطرف کرد.
او در مصاحبه با برنامه «فاکس و دوستان» شبکه فاکس نیوز گفت: ما باید در قبال ایران سرسخت‌تر باشیم و نقایص توافق (برجام) را برطرف کنیم».
وزیر خارجه انگلیس افزود: «از نظر من در حال حاضر، طرح جایگزین(برای برجام) به خوبی طرح‌ریزی نشده است».

جانسون در بخشی از این مصاحبه با ادبیاتی ضد ایرانی گفت: «ایران در حال انجام رفتارهای بد است، ایران تمایل به ساختن موشکهای قاره پیما دارد، ما باید اینها را متوقف کنیم و ما بایدآنچه که ایران در حال انجام دادن در منطقه است را به عقب برانیم. ما باید در قبال ایران سرسخت‌تر باشیم. ما باید نقص‌های توافق(برجام) را اصلاح و برطرف کنیم».

این مقام انگلیسی با هشدار درباره اقدام دولت آمریکا برای از بین بردن برجام گفت: «اگر شما این کار را بکنید، باید این سوال را جواب دهید که چه چیزی بعد از چنین کاری منتظر ما است؟ اگر ایرانی‌ها برای حرکت به سمت اتمی شدن تعجیل کنند؟ آیا ما به صورت جدی داریم می‌گوییم که ما درصدد حمله و بمباران تاسیسات در قم، فردو و نطنز هستیم؟ آیا این یک گزینه محتمل واقعگرایانه است یا اینکه ما روی آنچه که اکنون داریم، واقعا کار کنیم و با هم ایران را به عقب برانیم».

خبرنگار آمریکایی سوال کرد که ایران می‌گوید فقط همین توافق را قبول دارد و حتی خواهان صحبت و مذاکره برای یک توافق جدید نیست.
وزیر خارجه انگلیس جواب داد: «بله این مشکل است. شما باید این موضوع را به رسمیت بشناسید که قلب توافق قدیمی و موجود (برجام) به ایران دلایلی برای امید داشتن برای رسیدن به مزایای اقتصادی در بلندمدت می‌دهد. واقعا اینطور است که آنها در چند سال اخیر آنقدرها هم مزایای اقتصادی دریافت نکردند البته در ازای اینکه آنها مجهز به سلاح اتمی نشوند. بگذارید به شما یادآوری کنم که اگر آنها به سلاح اتمی مجهز شوند، ما در خاورمیانه یک مسابقه تسلیحاتی برای سلاح‌ اتمی خواهیم داشت ما شرایطی خواهیم داشت که در آن سعودی‌ها، مصری‌ها، اماراتی‌ها خواهان بمب اتمی شوند. ما همین حالا هم شاهد وضعیت بسیار خطرناکی در منطقه هستیم و نمی‌خواهیم شاهد گام برداشتن منطقه به این سمت باشیم».

در ادامه این مصاحبه، مجری آمریکایی نظر جانسون را درباره نمایش تبلیغاتی بی اساس نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران جویا شد.
وزیر خارجه انگلیس گفت: «من ارائه عالی (اسناد و مدارک ادعایی درباره برنامه هسته‌ای ایران) توسط بنیامین نتانیاهو را دیدم اما آنها مربوط به برنامه هسته‌ای ایران تا سال 2003 بود و به خاطر همین، این ایده خوبی بود که برای عدم دستیابی آنها به سلاح اتمی، آنها را به پذیرش این توافق(برجام) سوق دهیم. این را هم بگویم که ما به آنها(ایران) اعتماد نمی‌کنیم».
مجری شبکه فاکس نیوز با پریدن در صحبت‌های جانسون گفت: « اما شما از پایگاه‌های نظامی (ایران) دیدن نمی‌کنید و فقط دوربین‌هایی در پایگاه‌های نظامی دارید».
وزیر خارجه انگلیس جواب داد: «در چند سال اخیر چهارصد ماموریت بازرسی (در ایران) انجام شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرده که ایران به تعهدات برجامی خود پایبند بوده و به سمت رسیدن به سلاح اتمی حرکت نکرده است».