آخرین خبر/ نیمه شب یکشنبه 16 اردیبهشت صدای انفجار مهیبی در قائم شهر در استان مازندران شنیده شد که به گفته شاهدان محلی باعث به بار آمدن خساراتی به برخی ساختمان‌ها و سقف منازل شد. 


به گزارش مجله نجوم و به نقل از ایرنا، انفجار شی نامشخص در منطقه سمنادشت قائمشهر علاوه بر ایجاد لرزش شدید در بسیاری از مناطق این شهر حفره‌ای به عمق 40 سانتی متر در مساحتی به وسعت سه متر مربع در آسفالت محل انفجار ایجاد کرده است.
نخستین گمانه‌زنی‌ها در فضای مجازی در باره این انفجار به سقوط شهاب سنگ معطوف بوده است و استدلال مطرح کنندگان این گمانه زنی نیز صدای شدید انفجاری بوده است که در تمام مناطق شهری قائم‌شهر شنیده شده است.
برخی افراد نیز از احتمال ترک برداشته شدن خود به خودی آسفالت، انفجار نارنجک و دیگر مواد انفجاری سخن گفته‌اند، اما شاهدان عینی که بلافاصله در محل حضور یافتند اعلام کردند که هیچ اثری از شی منفجر شده مشاهده نشده است.
در همین رابطه بررسی‌های مجله نجوم احتمال برخورد شهاب‌سنگ تا این لحظه را منتفی می‌داند.
حامد پورخرسندی، پژوهشگر شهاب‌سنگ‌شناسی در مرکز اروپایی مطالعات و آموزش علوم زمین در فرانسه درباره احتمال مطرح بودن برخورد شهاب‌سنگ در این حادثه به نجوم گفته است: در هنگام وقوع پدیده‌های مربوط به شهاب‌سنگ‌ها، انفجارهای پی در پی شهاب‌سنگ در حین ورود به جو زمین می‌تواند باعث ایجاد امواج صوتی شدیدی شود که باعث خسارات نیز می‌شوند.
وی درباره علت احتمالی گودال گزارش شده می‌افزاید: معمولاً شهابسنگ پس از برخورد گودالی ایجاد می‌کند. در خبر مربوط به شهرستان قائم‌شهر تصاویری از یک گودال منتشر شده است. نکته مهم این است که در برخورد شهاب‌سنگ‌ها به طور حتم قطعات سنگ در اطراف گودال باید دیده شود. با توجه به اینکه اطراف این گودال پر از برگ‌های ریخته و شاخه های شکسته شده و بدون حضور یک سنگ هست، احتمال ارتباط آن با پدیده جوی مانند صاعقه نیز می‌تواند مطرح باشد.
پورخرسندی تأکید می‌کند: صحت ادعای ارتباط این پدیده و گودال موجود با برخورد شهاب‌سنگ را تنها زمانی میتوان قابل توجه دانست که قطعاتی از شهابسنگ در گودال و اطراف آن پیدا شود و اصالت آن در آزمایشگاه شهاب‌سنگ‌شناسی به تأیید متخصصان برسد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قائم‌شهر نیز شایعه وقوع انفجار براثر حفاری غیرمجاز در منطقه گردکوه این شهر را تکذیب کرده است. محسن باستانی در پاسخ به این پرسش ایرنا که شبکه های مجازی ادعا کردند که حفاری غیر مجازی نیز اخیرا در این تپه انجام شد، اظهار داشت: هیچ‌گونه حفاری در این منطقه انجام نشده است. تیم حافظت از آثار باستانی به صورت مداوم و شبانه روزی از تپه باستانی گردکوه مراقبت و حفاظت می کنند تا آثار باستانی احتمالی در این منطقه مصون بماند .
گفتنی است مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری مازندران نیز اعلام کرده است: اثراث به جا مانده از این حادثه فقط خاک و خاکستر بوده که این خاکستر نیز در حال حاضر در آزمایشگاه در دست بررسی قرار دارد.
رضا عنایتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در ارتباط با آخرین وضعیت بررسی صدای شنیده شده‌ که گفته می‌شود انفجار بوده است، در قائم‌شهر اظهار کرد: علت انفجار در دست بررسی است.