آخرین خبر/ قرعه‌کشی هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا 2019 که قرار است زمستان سال جاری در امارات برگزار شود جمعه شب در دبی انجام شد و تیم ملی کشورمان هم حریفانش را در مرحله گروهی شناخت.

تیم ملی کشورمان که در سید یک مسابقات قرار داشت با تیم‌های عراق قهرمان دوره قبلی، ویتنام و یمن در گروه D مسابقات قرار گرفت. هرچند به زعم کارشناسان و فوتبال‌دوستان، ایران در گروه نسبتا راحتی قرار گرفته اما عراق همواره رقیب سرسخت و چغری برای تیم ملی ما بوده و در سال‌های اخیر هم در جام ملت‌های استرالیا با ضربات پنالتی و دیدار دوستانه در تهران، ایران را شکست داده است. البته 2 تیم در جام ملت‌های آسیا تاکنون 6 بار به مصاف هم رفته‌اند که برتری از آن ایران است و تیم ملی کشورمان موفق شده 4 بار عراق را شکست دهد و 2 بار نیز عراقی‌ها ایران را مغلوب کرده‌اند؛ 2 باختی که در زمان سرمربیگری محمد مایلی‌کهن در وقت‌های قانونی و کارلوس کی‌روش در ضربات پنالتی ثبت شده است. با این مقدمه وضعیت تیم ملی کشورمان در جام ملت‌های آسیا 2019 تا رسیدن به فینال را بررسی می‌کنیم.
مسیر ایران تا فینال در صورت سرگروهی
جام ملت‌های آسیا 2019 که به میزبانی امارات برگزار خواهد شد با دیدار میزبان با بحرین 15 دی‌ماه سال جاری آغاز می‌شود. تیم ملی فوتبال ایران در نخستین بازی خود در این رقابت‌ها ۱۷ دی به مصاف یمن خواهد رفت و ۲۲ و ۲۵ دی‌ماه هم به ترتیب به مصاف تیم‌های ویتنام وعراق می‌رود. با فرض صعود ایران به عنوان تیم اول گروهش، ملی‌پوشان باید در مرحله یک‌هشتم نهایی با یکی از تیم‌های سوم گروه‌ها بازی کنند و در مرحله یک‌چهارم نهایی هم احتمالا چین حریف ایران خواهد بود. پس از شکست چین و راهیابی به مرحله نیمه نهایی به احتمال زیاد برنده ژاپن - استرالیا حریف ایران در مرحله قبل از فینال خواهد بود.
مسیر ایران تا فینال در صورت دومی
حال اگر تیم ملی کشورمان در رقابت سخت با عراق نتوانست به عنوان سرگروه صعود کند و در گروهش دوم شد مسیر رسیدن به فینال کمی دشوار خواهد بود. در این صورت ملی‌پوشان کشورمان در مرحله یک‌هشتم نهایی احتمالا باید با قطر یا عربستان (سرگروه E) دیدار کنند؛ مسابقه‌ای که به خاطر مباحث سیاسی با عربستان و تنش‌هایی که در چند سال اخیر در دیدارهای ایران و قطر بوده آسان نیست. با عبور از این مرحله ایران به احتمال زیاد به حریف سنتی‌اش کره جنوبی می‌رسد که این دیدار هم با توجه به نتایج چند سال اخیر دیدار 2 تیم و تنش‌هایی که وجود داشته بازی آسانی نخواهد بود. با عبور سلامت ایران از مرحله یک‌چهارم نهایی و رسیدن به نیمه‌نهایی ملی‌پوشان احتمالا حریف امارات میزبان مسابقات خواهند بود و نگفته پیداست که بازی با میزبان با آن سابقه‌ای که از کشورهای عربی در استفاده از میزبانی سراغ داریم سختی مضاعفی خواهد داشت.
30 میلیارد در انتظار ایران!
حال بر فرض اگر تیم ملی کشورمان به فینال برسد و موفق شود حریفش را شکست داده و قهرمان شود و به طلسم 42 ساله پایان دهد علاوه بر طلسم‌شکنی سود هنگفتی هم نصیب فدراسیون فوتبال ایران خواهد شد. طبق اعلام شیخ سلمان، رئیس ای‌اف‌سی مجموع جوایز اهدایی به تیم‌ها در این تورنمنت ۱۵ میلیون دلار است. تیم‌های قهرمان و نایب قهرمان جام ملت‌های آسیا به ترتیب ۵ و ۳ میلیون دلار پاداش دریافت می‌کنند. در صورت قهرمانی تیم ملی و اهدای جایزه 5 میلیون دلاری با احتساب هر دلار 6 هزار تومان (البته روز گذشته دلار از مرز 6 هزار و 500 تومان گذشت!) مبلغ هنگفت 30 میلیارد تومان نصیب فدراسیون مهدی تاج خواهد شد؛ پولی که به اندازه بودجه یک سال این فدراسیون است و می‌تواند مشکلات عدیده مالی فدراسیون فوتبال را حل کند.