خبر ورزشی/ فینال جام ‌حذفی فصل 97-96، پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 97، ساعت 19:15، ورزشگاه نفت و گاز اروندان خرمشهر داور: حسین زرگر، کمک‌ها: حسن ظهیری و سجاد طوری


قصه جام ‌حذفی امروز به خونه آخر خود می‌رسد، قصه‌ای پر از اتفاقات غیرمنتظره که با صعود تیمی از دسته اول به دیدار نهایی کامل شد تا جام شگفتی‌ها امروز مهمانی ناخوانده در فینال به خود ببیند. کمتر کسی تصور می‌کرد امروز برای تصاحب دومین جام معتبر ایران تیمی مثل استقلال به مصاف باشگاهی دسته اول و تازه تأسیس از شمال ایران برود اما این اتفاق با نتایج خوب خونه‌به‌خونه و حذف بسیاری از بزرگان لیگ توسط این تیم رقم خورد تا دراگان اسکوچیچ و شاگردانش بعد از شوک چند روز قبل و ناکامی از صعود به لیگ برتر در جنگ و جدل با هم‌استانی، امروز در خرمشهر به مصاف تیم آماده و سرحال استقلال بروند. جدال دو مربی خارجی روی نیمکت دو تیم در اروندان خرمشهر می‌تواند جذابیت‌های بسیاری داشته باشد به خصوص که تا دو سال پیش خود اسکوچیچ یکی از گزینه‌های مربیگری استقلال بود! قسمت نشد مرد کروات این تیم را در دست بگیرد به همین خاطر تقابل او با آبی‌های پایتخت آن هم در شرایطی که وینفرد شفر انقلاب بزرگی در این تیم رقم زد، جذابیت‌های زیادی خواهد داشت. مرد آلمانی سرخوش از پایان خوب در لیگ برتر با عنوان سومی حالا در صدد «جام‌گیری» کنار رودخانه اروند است، رودی پر از خاطرات تلخ و شیرین از سال‌های دفاع مقدس و فینال حذفی چون آخرین بار که استقلال فینال حذفی در خرمشهر را تجربه کرد با هدایت پرویز مظلومی به ذوب‌آهن باخت تا این مربی از کار برکنار شود. وینفرد شفر خوب می‌داند کسب این جام از چه اهمیتی در راه تمدید قرارداد با استقلال و همین‌طور رویارویی با ذوب‌آهن امیرقلعه‌نویی در پلی‌‌آف لیگ قهرمانان برخوردار است به همین خاطر امروز با احتیاط کامل شاگردانش را به مصاف زخم‌خورده‌های خونه‌به‌خونه می‌فرستد تا جلوی هر احتمال و شوکی را بگیرد. تیم شمالی از ساختار تهاجمی فوق‌‌العاده‌ای بهره می‌برد و هرگاه اراده کند، می‌تواند روی دروازه حریفان خطر ایجاد کند گرچه در سایر پست‌ها این تیم ضعف‌های زیادی دارد که اسکوچیچ نتوانست آنها را برطرف و زمینه صعود تیمش به لیگ برتر را فراهم کند. آنچه محرز است اینکه استقلال امروز برابر رقیبی قرار می‌گیرد که در بحبوحه دعواهای حاشیه‌ای در راه اثبات تبانی در لیگ یک و تهدید به عدم حضور در فینال از انگیزه‌های زیادی برخوردار است و این یعنی آژیر قرمز برای شفر و شاگردانش که خونه‌به‌خونه را دست‌کم نگیرند.
چهره‌ها
مامه بابا تیام مرد اول این روزهای خط حمله استقلال بدون شک چهره اصلی آبی‌ها در خرمشهر خواهد بود. خریدی فوق‌‌العاده در آخرین روزهای پنجره زمستانی که با حضورش تحول شگرفی در ساختار تهاجمی آبی‌ها ایجاد کرد و امروز به عنوان تمام‌کننده قهار می‌تواند با گلزنی در فینال، میزان محبوبیت و تأثیرگذاری‌‌اش در اوج‌‌گیری و قهرمانی استقلال را به وضوح نشان بدهد.
امین حاج‌محمدی در تیم شگفتی‌ساز خونه‌به‌خونه سرشناس‌ترین چهره در فینال حذفی خواهد بود. مدافعی که تا دو فصل قبل به عنوان یکی از بازیکنان استقلال روزهای پرحاشیه‌ای را به خاطر قرارداد سنگین مالی با این باشگاه تجربه و در نهایت با شکل نامناسبی کنار گذاشته شد، امروز با انگیزه انتقام مقابل هم‌تیمی‌های سابق خود قرار می‌گیرد بلکه توانایی‌هایش را به معرض نمایش بگذارد.
در حاشیه... در حاشیه...
*حضور در فینال امروز خرمشهر باعث شد تا استقلال برای یازدهمین بار تجربه حضور در فینال‌های حذفی را به ثبت برساند، رکوردی فوق‌‌العاده که در صورت برتری هفتمین قهرمانی را برای این باشگاه بزرگ پایتخت به ارمغان خواهد آورد.
*خونه‌به‌خونه دومین باشگاه دسته اولی در تاریخ رقابت‌های حذفی محسوب می‌شود که با رسیدن به فینال شگفتی خلق کرد. اولین باشگاه گسترش فولاد تبریز بود که با فرهاد کاظمی به فینال رسید اما به پرسپولیس در دو بازی رفت و برگشت 4 بر یک باخت و حالا اسکوچیچ امیدوار است اولین مربی لقب بگیرد که با یک تیم دسته اولی قهرمانی را جشن می‌گیرد.
*ایستادن در جایگاه سوم لیگ برتر در جنگ با ذوب‌آهن در روزهای پایانی لیگ برتر باعث شد تا استقلالی‌ها برای رسیدن به فصل آینده آسیا نیاز مبرمی به قهرمانی در جام‌حذفی داشته باشند چون در غیر این صورت باید یک بار دیگر از پلی‌‌آف آسیا شانس رسیدن به مرحله گروهی را امتحان کنند.
*محرومیت داریوش شجاعیان و میلاد زکی‌پور از حضور در فینال باعث شد تا سرمربی آلمانی همچنان روی ترکیب آخرین بازی لیگ مقابل سپاهان برای بازی امروز با خونه‌به‌خونه حساب باز کند به همین خاطر می‌توان پیش‌بینی کرد استقلال با کمترین تغییر نسبت به بازی هفته پایانی لیگ در خرمشهر به میدان برود.
*در شرایطی که ابهام فراوانی پیرامون تمدید قرارداد وینفرد شفر با استقلال رقم خورده، بسیاری از طرفداران این تیم نگران نتیجه بازی امروز و سرنوشت مربی محبوب و موفق آلمانی هستند چون هیچ بعید نیست ناکامی در فینال با خونه‌به‌خونه سرنوشتی متفاوت برای وینفرد شفر همچون سرنوشت پرویز مظلومی در آخرین فینال استقلال در جام ‌حذفی آن هم در خرمشهر رقم بزند.