رجا/ متن پیش رو در رجا منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست



بعد از آن که روحانی برخی از وزرا را «ناامید» خوانده بود و از روزه سکوت آنها انتقاد کرده بود، قاضی زاده هاشمی مدعی شد خدمات دولت طی 5 سال اخیر بیشتر از کل دوره مادها تا کنون بوده است. وزیری که طرح شکست خورده تحول سلامت، هزینه های سنگینی برای دولت به بار آورده است.

 پس از آن که روحانی وزرا را به دو دسته «ناامیدان» و «امیدواران» تقسیم کرد و بعد از آن که اعضای کابینه را متهم کرده بود که «روزه سکوت گرفته‌اند و حرف نمی‌زنند» قاضی زاده هاشمی با فارس مصاحبه کرد و گفت: «خدمات دولت طی ۵ سال اخیر بیشتر از کل دوره "مادها" تاکنون بوده است»!.

 هنوز یک سال از تشکیل کابینه دولت دوازدهم نگذشته است. کابینه ای که برخلاف شعارها و انتظارات، سهمی برای زنان کنار گذاشته نشده بود و از سوی دیگر چندسالی بر میانگین سنی هیئت دولت افزود شد. با این حال روحانی در جلسه رای اعتماد برای کابینه دوازدهم، با تاکید بر این که «در معرفی وزرا تحت فشار هیچ جناح و حزبی نبودم» اعلام کرد: «کابینه دوازدهم را با توجه به رویکردها و برنامه‌های مطرح شده و پس از مشورت‌های فراوان و ارزیابی علمکردها و براساس کارآمدی و با توجه به جمیع جهات و محدودیت‌ها موجود انتخاب کرده و به همه آن‌ها اعتماد دارم». اما حالا چند ماه مانده به سالروز تولد دولت دوازدهم روحانی از وزار گلایه می کند و اوائل اردیبهشت خطاب به آنها می گوید «اگر می‌ترسند و نمی‌توانند و اگر از اخم این و آن هراس دارند باید کنار بروند چرا که واجب نیست انسان صندلی‌ای که اشغال کرده است تا پایان چهار سال آن را بچسبد».

این تنها انتقاد روحانی از کابینه خود نبود. روز گذشته درمراسم روز کارگر روحانی بار دیگر سفره دل خود را برای مردم پهن کرد و با گلایه از برخی وزاری دولت گفت: «غمناک بودن نسبت به آینده چه سودی دارد؟ چرا غصه بخوریم که سال آینده سخت‌تر می‌شود؟ ما باید همواره نسبت به آینده امیدوار باشیم. من وزرا را در دولت به دو دسته تقسیم می‌کنم که البته هر دو دسته پرتلاش هستند. ولی یک دسته از اول سال نوای ناامیدی می‌دهند که بودجه کم است، نفت ارزان شد، مالیات چه شد، خشکسالی و کاهش بارندگی داریم و تمام صحبت‌شان نا امیدی است. یک عده هم امیدوارانه حرف می‌زنند می‌گویند بارندگی کم است، پس باید الگوی کشت را عوض کنیم. یعنی هم پیشنهاد می‌دهند و هم امیدواری». جالب تر این که دقیقا همین بخش از صحبت‌های او که در خبرگزاری‌ها منعکس شده و نشان از گلایه مندی روحانی از هیات دولت داشت، در پایگاه اطلاع‌رسانی رییس‌جمهوری منتشر نشد.

با این حال گلایه های دولتی ها از هم محدود به روحانی نبود. اکبر ترکان مشاور روحانی امروز در مصاحبه با آنا با انتقاد از برخی از وزرا گفت: «دکتر روحانی در شرایطی که ترامپ برای عرب‌ها رقص شمشیر می‌کند به وزرایی نیاز دارد که برای او شمشیر بکشند نه اینکه از دور بای‌بای کنند».

پیش از این نیزجهانگیری گفته بود: «متأسفانه برخی مدیران بی انگیزه آویزان کشور شده اند که نه تنها خود شجاعت کنار رفتن ندارند بلکه کسی هم شجاعت کنار زدن آنها را ندارد و گویی این مدیران باید تا آخر روی جهیزیه جمهوری اسلامی بمانند».

بر پایه این گزارش یکسال از عمر دولت دوازدهم گذشته است و رئیس‌جمهور حداقل دو بار از مدیران و وزرای خود انتقاد کرده است، آنهم نه به صورت خصوصی و یا در جلسات هیئت دولت، بلکه در مراسمات عمومی این انتقادات بیان شده است. آنچه که از این رفتار برداشت می شود، آن است که روحانی هدفی غیر از اصلاح و بهبود کابینه خود دارد. چرا که اگر مخاطب این تذکرات واقعا وزرا بودند باید به جای سخنرانی دست به کار شده و چینش کابینه را تغییر می داد و هیات دولت را بازسازی می کرد.

چیزی که در لابه لای انتقادات حامیان روحانی مشاهده شد. به طور مثال محمدعلی ابطحی طی پیامی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «آقای روحانی به جای گلایه‌های علنی از وزرایش، باید هرچه سریع‌تر کابینه‌اش را ترمیم کند. همان که رهبران اصلاح‌طلب از ابتدا در مورد این چینش کابینه ابراز نگرانی می‌کردند. البته اگر ترمیم به دلایل گوناگون به حذف اقلیت معتقد به شعارهای روحانی منجر نشود. روحانی در سه سال آینده به کابینه‌ای نیاز دارد که حامی شعارهای او در ایام انتخابات باشد. جلوی ضرر را از هرکجا که بگیریم سود است».

از سوی دیگر سیدحسین مرعشی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز درباره انتقاد روحانی از وزرایش اظهار کرد: «دست رئیس‌جمهور برای تغییر کابینه باز است و این موضوع مهم موضوع پیچیده‌ای نیست. رئیس‌‌جمهور طبق قانون اساسی هر اختیاری را دارا نباشد، اختیار تغییر وزرا را دارد. من فکر نمی‌کنم تغییراتی در راه باشد، زیرا اگر نیاز به تغییرات باشد رئیس‌‌جمهور با استفاده از اختیارات قانونی خود این کار را انجام می‌دهد و دیگر نیازی به سخنرانی‌هایی از این دست نیست.»

اما روحانی نشان داده است که دربسیاری موارد برای تطهیر خود از انتقادات، انگشت اتهام را به نهادهای خارج از دولت نشانه گرفته و آنها را عامل عدم موفقیت خود معرفی می کند. اما به نظر می رسد این بار روحانی برای رهایی خود از سوالات و اعتراضات، تقصیر ها را به سمت وزرا حواله داده است.