ایرنا/ یک مقام وزارت دفاع کره جنوبی با اشاره به اینکه سئول بر اساس مفاد بیانیه صلح 'پانمونجوم' از امروز بلندگوهای تبلیغاتی در مرز دو کره را جمع آوری می کند اعلام کرد به نظر می رسد کره شمالی قبل از کره جنوبی بلندگوهای تبلیغاتی مرزی را صبح امروز جمع کرده است.



به گزارش یونهاپ، این مقام وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد ارتش قصد دارد بعد از ظهر امروز سه شنبه به رسانه ها اجازه دهد تا «از عملیات جمع آوری بلندگوها در مرز دو کره گزارش تهیه کنند».

کره جنوبی از سال 1963 تا کنون در 40 نقطه از مرز خود با کره شمالی بلندگوهای تبلیغاتی نصب کرده است که در مواقع تنش میان دو کشور از این ابزار «برای اطلاع رسانی علیه دولت و حکومت کره شمالی استفاده می کرد».

کره جنوبی از این بلندگوها برای پخش اخبار علیه 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی، انتقاد از دولت کمونیستی کره شمالی، پخش موسیقی پاپ و دعوت مردم این کشور به پناهنده شده به کره جنوبی پخش کرده است.

کره شمالی نیز در واکنشی به این اقدام و برای خنثی کردن این تبلیغات، در بسیاری از مکان های مشابه بلندگو نصب کرده بود.

اگرچه کره جنوبی مدعی بود صدای این بلندگوها چندان واضح نیست اما تاکید کرده است که شعارهای انقلابی و آهنگ هایی در وصف «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی از آنها پخش می شود.

وزارت دفاع کره جنوبی امروز سه شنبه اعلام کرد در اولین گام برای پیاده سازی توافقنامه اجلاس دوجانبه 'پانمونجوم' کار جمع آوری این بلندگوها را از بعد از ظهر تمروز سه شنبه آغاز می کند.

'مون جائه این' و 'کیم جونگ اون' سران دو کره، در نشست اجلاس سران در جمعه گذشته موافقت کردند «تمام اقدامات خصمانه علیه یکدیگر را در هر زمینه ای از جمله پخش اخبار از طریق بلندگوها و پخش جزوات در مناطق مرزی متوقف کنند».

کره جنوبی قبل از نشست اجلاس سران نیز در اقدامی که آشکارا نشان از بهبود روابط دو کره داشت پخش برنامه های تبلیغاتی علیه پیونگ یانگ را از بلندگوهای مرزی متوقف کرد.
نشست سران آمریکا و کره شمالی نیز قرار است تا کمتر از 4 هفته دیگر برگزار شود.