صبح نو/ متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست



گروه تروریستی و تکفیری داعش پس از شکست در عراق و سوریه منطقه جدیدی در قلب آفریقا را برای فتنه‌انگیزی‌های خود انتخاب کرده‌ و این‌بار «دریاچه چاد» در مرکز قاره‌سیاه را به اشغال خود در‌آورده‌اند.

دریاچه چاد از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب‌شیرین قاره آفریقا که با چهار کشور هم‌مرز شده است؛ اکنون به محل جدیدی برای جولان گروه تروریستی تکفیری داعش تبدیل شده است.کشورهای چاد، کامرون، نیجر و نیجریه با این دریاچه هم‌جوارند.
پیش از این گروه‌های تروریستی آفریقا با عنوان «بوکوحرام» در نیجریه فعال بودند که موجب رعب و وحشت مردم این کشور شدند که می‌توان به ربایش صدها دختر دانش‌آموز از مدارس نیجریه در سال گذشته و همچنین انفجارهای متعدد در انتخابات این کشور یاد کرد که توسط این گروه تروریستی صورت گرفت. البته؛ گروه داعش مستقرشده در دریاچه چاد نام خود را ولایت غرب آفریقای دولت اسلامی عنوان کرده‌اند و خود را شاخه‌ای جدا شده از گروه تروریستی بوکوحرام نیجریه می‌داند.
گروه داعش شعبه آفریقای غربی موسوم به (ISWA) درحال تبلیغات فراوان برای جذب مردم است. این گروه در سال ۲۰۱۶ از بوکوحرام نیجریه جدا شده است و عمدتاً مردم محلی را که عموماً کشاورز و گله‌دار هستند؛ مجبور به اطاعت از خود و همچنین پرداخت مالیات می‌کند. تحلیلگران بر این باورند؛ با رویکرد جدیدی که عربستان سعودی و متحدان غربی و عبری برای تسلط بر کشورهای آفریقایی در پیش گرفته‌اند می‌توان متوجه شد که برای رسیدن به اهداف و کسب منافع خود اقدام به حمایت از گروه‌های تروریستی در غرب و مرکز آفریقا می‌کنند تا علاوه‌بر کسب منافعشان سدی برای گسترش نیافتن اندیشه‌های صحیح اسلامی در قلب آفریقا باشند. 
گفته می‌شود، دریاچه چاد برای ۲۰‌میلیون نفری که در اطراف آن زندگی می‌کنند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و از این‌رو گروه تروریستی وابسته به داعش با حمایت‌های آل‌سعود در کناره این دریاچه در حال قدرت یافتن است. به نظر می‌رسد عربستان سعودی و آمریکا پس از شکست‌های سنگین داعش در سوریه و عراق به‌دنبال کسب قدرت و ایجاد فتنه مذهبی و اجتماعی در اطراف دریاچه چاد و شمال شرق نیجریه است. موضوعی که عصر دیروز یکشنبه در کنفرانس خبری مشترک وزیر خارجه جدید آمریکا با وزیر خارجه عربستان عنوان شد.

حمایت آمریکا از سیاست‌های آل‌سعود در آفریقا
«مایک پامپئو» وزیر خارجه جدید آمریکا پس از دیدار با «ملک سلمان» پادشاه این کشور، دیروز یکشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با «عادل الجبیر» حاضر شد و در حمایت از پنج کشور آفریقایی و همچنین بحران لیبی سخن گفت.
وزیر خارجه آمریکا نیز بدون اشاره به اقدام عربستان در کشتار مردم بی‌گناه یمن و بمباران مناطق مسکونی در این کشور و نیز دخالت‌های مستمر آن در امور کشورهایی چون سوریه، عراق، بحرین اظهار داشت: عربستان شریکی اساسی برای آمریکا به‌شمار می‌رود و امنیت این کشور برای ما بسیار اهمیت دارد.

رییس‌جمهوری چاد: گروه‌های تروریستی با القاعده شاخه مغرب در ارتباطند
از سویی دیگر؛ چند کشور آفریقایی از سال گذشته تلاش دارند تا با هماهنگی میان خود به تهدید بوکوحرام پاسخ دهند. اتحادیه آفریقا اجازه داده تا نیرویی متشکل از 7500‌سرباز از کشورهای نیجریه، چاد،‌ کامرون، نیجر و بنین تشکیل شده و به جنگ شبه نظامیان بوکو‌حرام بروند. انتظار می‌رود این اتحادیه به‌دنبال حکم شورای امنیت سازمان‌ملل برای تشکیل چنین نیرویی باشد و احتمالاً دیگر کشورها نیز از این نیروها حمایت لجستیکی به عمل خواهند آورد.
گزارش‌های خبری نشان می‌دهد که رودخانه شاری، مرز طبیعی میان چاد و کامرون به محل تنش گروه تروریستی داعش و دولت «‌ادریس دبی» رییس‌جمهوری چاد تبدیل شده است که به‌صورت مستقیم درگیر جنگ با داعش شده است.
ارتش چاد در سال‌های گذشته تنها به اجرای حملات هوایی علیه شبه نظامیان بوکوحرام اکتفا کرده بود ولی در ماه‌های اخیر نیروی زمینی خود را در این درگیری شرکت داده است تا بتواند با نفوذ تروریست‌های داعش مقابله کند.

فتنه جدید آل‌سعود در مرکز و غرب آفریقا
رییس‌جمهوری چاد در خصوص مبارزه با گروه‌های تروریستی در این کشور معتقد است: «تا سال ۲۰۱۳ عملیات خرابکارانه بوکوحرام علیه مردم محدود به داخل نیجریه بود اما از سال‌۲۰۱۳ به این‌سو، دامنه عملیات بوکوحرام به خاک کشورهایی نظیر کامرون و نیجر هم کشیده شده و به خاک چاد هم حمله می‌کند. بوکوحرام تشکیلاتی به‌شدت خطرناک است که موفق شده و این فرصت را پیدا کرده تا با استخدام افراد بی‌کار آن‌ها را سر و سامان دهد. آن‌ها ارتباط خیلی منسجمی با گروه داعش و همین‌طور با القاعده شاخه مغرب دارند.
آن‌گونه که رییس‌جمهوری چاد به ارتباط گروه تروریستی داعش با القاعده در مغرب سخن می‌گوید می‌توان گفت که مغرب از جمله کشورهایی است که روابط سیاسی نزدیکی با آل‌سعود دارد و سفرهای متعددی که هر ساله به منظور استراحت خاندان سعودی در این کشور صورت می‌گیرد میزبان پادشاه و ولیعهد عربستان بوده است.
جمهوری چاد از شمال با کشور لیبی، از شرق با کشور سودان شمالی، از جنوب با کشورهای آفریقای مرکزی و کامرون و از غرب با کشورهای نیجر و نیجریه همسایه است که تنش‌های موجود در آن می‌تواند موجب گسترش بحران به دیگر کشورهای همجوار با دریاچه چاد را رقم زند. موضوعی که در سال‌های اخیر در غرب آسیا روی داد و داعش پس از نفوذ در سوریه و گسترش خشونت و کشتار مردم به اشغالگری در بخش‌های دیگر از عراق پرداخت که پس از مقاومت و ایستادگی مردم با شکست روبه‌رو شد.