تابناک/ متن پیش رو در تابناک منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.


مایک پامپئو، وزیر امور خارجه جدید آمریکا، روز شنبه در اولین دور از سفرهای خارجی خود وارد ریاض شد. این سفر که بسیار عجولانه و سریع برنامه‌ریزی‌ شده است، یک هدف اصلی را دنبال می‌کند: فراخوان حمایت برای تحریم‌های جدیدی بر جمهوری اسلامی ایران.


تور خاورمیانه‌ای وزیر خارجه آمریکا که سه مقصد ریاض، عمان و تلاویو را در بر دارد، تنها دو روز پس از تأیید صلاحیت پامپئو از سوی سنای آمریکا برای تصدی مقام وزارت خارجه صورت می‌گیرد و در حالی انجام می‌شود، قرار است دونالد ترامپ در دوازدهم ماه می (کمتر از دو هفته دیگر) تصمیم نهایی خود را برای ماندن یا خروج از برجام بگیرد.

در همین رابطه «بریان هوک»، مشاور سیاست خارجی که پامپئو را در این تور همراهی می‌کند بیان کرده: ما می‌خواهیم همه ملت‌ها را در سراسر جهان به تحریم نهادها و افرادی که مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران هستند، ترغیب کنیم و در همین زمینه، مذاکره بزرگ و جدی با دولت‌های اروپایی داریم.

وی ادعا کرد: رگباری از موشک‌های بالستیک که از سوی حوثی‌های یمن به سمت ریاض شلیک شده است، از طریق ایران در اختیار این گروه قرار گرفته است.

هوک گفته: موشک‌های ایران جنگ و رنج و عذاب را در خاورمیانه طولانی می‌کند و آن‌ها امنیت و منافع اقتصادی ما را در خاورمیانه به خطر انداخته و تهدید می‌کنند و از همه ‌چیز مهم‌تر اقدام به تهدید عربستان و اسرائیل می‌کنند.

در همین حال، مایک پامپئو در روز جمعه در سفری به بروکسل در جلسه وزرای امور خارجه ناتو در مقر این نهاد بیان کرد: ترامپ هنوز تصمیمی نهایی در خصوص برجام و توافق هسته‌ای ایران نگرفته است اما با این ‌حال به نظر نمی‌رسد، بدون تغییرات جدید و اساسی در آن به این توافق پایبند بماند.

پامپئو در کنفرانس خبری این نشست عنوان کرد: هنوز تصمیمی گرفته نشده است و تیم مربوطه در حال کار روی این مسأله است و من مطمئنم که مذاکرات بسیاری در راستای آنچه رئیس‌جمهور ترامپ از ما خواسته است باید صورت دهیم.

پیش ‌از این امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار خود با ترامپ از او درخواست کرده بود که همچنان به برجام متعهد بماند. وی با پیشنهاد یک طرح چهار مرحله‌ای گفته بود که مرحله اول این طرح همان برجام است که می‌توان آن را با سه قدم بعدی تکمیل کرد. ماکرون روز بعد در دیدار با دانشجویان بیان کرده بود، چندان امیدوار نیست که ترامپ در توافق هسته‌ای بماند.

بعد از ماکرون نوبت به آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بود که در سفر خود به واشنگتن تلاش برای متقاعد کردن ترامپ برای ماندن در برجام را صورت دهد. بااین‌حال، گویا تلاش‌های مرکل نیز چندان نتیجه‌بخش نبوده است.

مرکل در کنفرانس خبری بعد از نشست خود با ترامپ گفت: برجام توافق خوبی بود اما تمام مسائل را در بر نمی‌گیرد و کامل نیست. او همچنین گفت، توافق هسته‌ای گام اول در راستای تلاش برای متوقف کردن فعالیت هسته‌ای ایران بود. مرکل گفت ما اکنون منتظر هستیم که ببینیم طرف آمریکایی ما چه تصمیمی خواهد گرفت.

در این شرایط، گویا تور خاورمیانه‌ای پامپئو مذاکرات اساسی با متحدان منطقه‌ای آمریکا در راستای آمادگی برای خروج احتمالی ترامپ از برجام را خواهد داشت. قرار است پامپئو در ریاض به دیدار پادشاه عربستان و ولیعهد این کشور برود.