میزان/ یکسال از عملیات ناجوانمردانه جیش‌الظلم گذشت ؛ سرباز ایرانی هنگ مرزی میرجاوه کجاست؟به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، یکسال از واقعه مرزی میرجاوه و شهادت ۱۰ مرزبان ایرانی و همچنین ربوده شدن «سعید براتی» سرباز ایرانی توسط تروریست‌ها گذشته است.



در پاسگاه میل ۱۰۰چه گذشت؟
حوالی غروب چهارشنبه ۶ اردیبهشت، خبر ناگواری فضای سیاسی و اجتماعی کشور را تحت تاثیر گذاشت؛ خبر از نقطه صفر مرزی می‌آمد و حکایت از حادثه‌ای تروریستی داشت. آنطور که در اخبار و بر مبنای اطلاعات صادره از فرماندهی مرزبانی استان سیستان و بلوچستان قید شده بود ساعت ۱۹ روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت، ۱۰ تن از نیرو‌های مرزبانی پاسگاه میل ۱۰۰ از گروهان چاهندو (هنگ مرزی میرجاوه) در درگیری با اشرار مسلح به شهادت رسیدند و تعداد دیگری از مرزبانان نیز مجروح شدند.

در همان نخستین دقایق وقوع این حادثه تروریستی سردار سعید کمیلی، فرمانده مرزبانی استان سیستان و بلوچستان برای بررسی موضوع درگیری اشرار با مرزبانان و شهادت ۹ مرزبان عازم محل حادثه در مرز میرجاوه شد.

مرکزاطلاع رسانی پلیس هم اعلام کرد: درحین گشت زنی مرزبانان منطقه میرجاوه، متاسفانه تعدادی از تروریست‌ها از داخل خاک پاکستان مرزبانان را با استفاده از سلاح‌های دوربرد به شهادت رساندند. مسئولیت این اقدامات به‌عهده دولت پاکستان است؛ فرماندهی مرزبانی ناجا هم اکنون درمنطقه حاضر و درحال بررسی موضوع است.

ساعتی پس از وقوع حادثه، گروهک تکفیری - تروریستی جیش الظلم، مسئولیت حمله به مرزبانان جمهوری اسلامی ایران را بر عهده گرفت.

در اخبار تکمیلی حادثه فوق‌الذکر آمده بود: حوالی ساعت ۱۹:۴۰ چهارشنبه شب (۶ اردیبهشت) ماموران پاسگاه مرزی میرجاوه استان سیستان وبلوچستان حین تعویض شیفت بین میل مرزی ۹۹ و ۱۰۰ در کمین تروریست‌های تکفیری گرفتار شده و تروریست‌ها ناجوانمردانه با توجه به غافلگیری مرزبانان کشورمان، با شلیک گرینف، ۱۱ مرزبان غیور را به رگبار بستند.

مفقود شدن یک سرباز
اما با مشخص شدن مفقود شدن یک سرباز در جریان این حادثه تروریستی، نیرو‌های هنگ مرزی میرجاوه که احتمال می‌دادند این سرباز در نقطه‌ای دیگر به شهادت رسیده باشد به جستجوی گسترده محل حادثه و اطراف آن پرداختند، اما هیچ ردی از سرباز «سعید براتی» که مفقود شده بود، به دست نیامد.

در حالیکه معمای گم شدن این سرباز همچنان ادامه داشت، «داود باشتنی» سربازی که در این حادثه مجروح شده بود، مدعی شد: وقتی تروریست‌ها به سمت ما حمله کردند، تنها توانستم در قسمت جنگلی و پشت درختان مخفی شوم. بعد از اینکه تروریست‌ها نیرو‌ها را به شهادت رساندند، به نیرو‌های کادری تیر خلاصی زدند. در دقایق آخر دیدم آن‌ها یکی از سربازان را که زنده بود با خود بردند.

اما بلافاصله پس از وقوع این حادثه تروریستی که ۱۰ شهید و سه زخمی و یک مفقودی داشت، دستگاه‌ها و مقامات ذیربط کشورمان وارد عمل شدند؛ در نخستین گام وزیر کشور طی نامه‌ای مراتب اعتراض ایران را به مسئولان پاکستانی اعلام کرد؛ نیروی انتظامی نیز از دستگاه دیپلماسی کشور خواست موضوع شرارت و جنایت تروریست‌ها از داخل خاک پاکستان در قبال کشورمان و شهادت مرزبانان را پیگیری کند.

واکنش وزارت خارجه
وزارت امور خارجه نیز بلافاصله به این درخواست که البته در زمره وظایف ذاتی اش است، لبیک گفت و سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اعلام کرد: انجام عملیات ایذائی و تروریستی از سوی اشرار مسلح و گروهک‌های ابزار دست مروّجان شناخته شده خشونت و افراط و تکفیر از مرز‌های ایران و پاکستان محکوم و غیرقابل پذیرش است و دولت پاکستان باید درباره نحوه حضور و عملیات این گروهک‌های شریر در خاک خود پاسخگو باشد.

در بیانیه سخنگویی وزارت امور خارجه نیز به این موضوع اشاره شده بود که: جا دارد کشور‌هایی که در ائتلاف‌های ضد تروریستی مشارکت می‌جویند پاسخ دهند چگونه از مقابله با گروهک‌ها و اشرار مسلح تروریستی در خاک خود عاجزاند؟ به نظر می‌رسد این بخش از بیانیه وزارت خارجه تعریضی بود به عضویت پاکستان در ائتلاف به اصطلاح ضدتروریستی سعودی‌های علیه مردم مظلوم یمن.

البته در بیانیه سخنگویی وزارت امور خارجه کشورمان این نکته قید شده بود که: جمهوری اسلامی ایران ضمن پیگیری این موضوع از همه مجاری دیپلماتیک و سیاسی حق دفاع برای دفع شرارت را برای خود محفوظ می‌داند.

سرنخ‌های جدید
اما به فاصله ۵ روز از وقوع حادثه تروریستی میرجاوه، اطلاعات بیشتر از عاملان این حادثه تروریستی که عضو گروهک جیش الظلم بودند، واصل شد؛ در همین رابطه، ولی الله نانواکناری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به میزان گفت: نیرو‌های امنیتی سرنخ‌هایی از این عوامل تروریستی بدست آورده و آن‌ها را شناسایی کرده‌اند و درصدد هستند تا این عوامل تروریستی را به سزای اعمالشان برسانند. نانواکناری این را هم گفت که تعداد تروریست‌های میرجاوه دقیقا مشخص نیست، اما بین ۱۰-۱۵ نفر تخمین زده می‌شوند.

سفر هیئت عالی‌رتبه سیاسی، نظامی و امنیتی به پاکستان
اما موضوع حادثه تروریستی میرجاوه و احتمال قصور و اهمال پاکستانی‌ها در این حادثه به اندازه‌ای حاد بود که موجب شود یک هیئت عالی رتبه سیاسی، نظامی و امنیتی از جانب جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد عزیمت کند؛ از اینرو یک هفته پس از وقوع حادثه تروریستی میرجاوه و شهادت ۱۰ مرزبان غیور کشورمان و مفقودشدن یکی دیگر از این عزیزان، در روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به همراه آقایان محرابی معاون ستاد کل نیرو‌های مسلح، ذوالفقاری معاون امنیتی وزارت کشور، رضایی فرماندهی مرزبانی کشور و هاشمی استاندرا وقت سیستان عازم اسلام آباد پاکستان شدند و مذاکراتی جدی با مقامات پاکستانی برای مراقبت بیشتر مرزی از جانب آن‌ها صورت دادند و همچنین در خصوص راه‌های تامین امنیت مرز‌های دو کشور و بستن راه‌های نفوذ گروهک‌های ترویستی و تضمین امنیت مرز‌های مشترک، با مقامات بلند پایه پاکستان گفتگو و تبادل نظر کردند.

طرف پاکستانی در جریان این ملاقات‌ها با طرف ایرانی قول تجدید نظر در آرایش نیرو‌های خود را در مناطق مرزی داد؛ همچنین آن‌ها بر نظارت مداوم و همکاری لحظه‌ای با ایران پیرامون اتفاقات مرزی تاکید کردند؛ علاوه بر این‌ها مقرر شد طرف پاکستانی در دستگیری عوامل اقدام تروریستی اخیر در مرز میرجاوه همکاری‌های لازم را انجام دهد.