آخرین خبر/ لیگ هفدهم روز گذشته با برگزاری هفته سی‌ام به پایان رسید.

در این فصل هم مثل فصل گذشته دیگر هیجان برای کسب عنوان قهرمانی تا روز و ثانیه‌های آخر وجود نداشت و جدال‌های هفته پایانی برای فرار از سقوط، کسب نایب قهرمانی و به دست آوردن مقام چهارمی و رسیدن به سهمیه احتمالی لیگ قهرمانان آسیا بود. اکنون نگاهی به «ترین‌ها»ی لیگ هفدهم می‌اندازیم.
بیشترین برد
بدون شک امسال یکی از بهترین فصل‌های تاریخ پرسپولیس بود. پس از این‌که دست سرخ‌پوشان در هفته آخر فصل گذشته مقابل راه‌آهن به خاطر تفاضل گل از جام قهرمانی کوتاه ماند، برانکو با تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف، تیمی زهردار برای لیگ‌های شانزدهم و هفدهم ساخت و امسال هم سرخ‌پوشان توانستند از عنوان قهرمانی خود دفاع کنند. پرسپولیس این فصل هم بیشترین تعداد برد را در لیگ داشت. سرخ‌پوشان در لیگ هفدهم توانستند 19 بار به عنوان تیم برنده میدان را ترک کنند.
کمترین برد
30 بازی و فقط 2 پیروزی؛ مشکی‌پوشان در طول لیگ فقط 2 بار طعم شیرین پیروزی را چشید و جالب اینجاست که هر 2 برد نماینده مشهد مقابل سپیدرود رشت رقم خورد؛ یک بار در هفته دوم و دور رفت و دیگری در هفته هفدهم و دور برگشت!
بیشترین تساوی
بیشترین تساوی رقابت‌های این فصل لیگ برتر به پارس جنوبی و فولاد اختصاص دارد. پارس که در اکثر بازی‌های دور رفت یکی از تیم‌های برنده بود در نیم‌فصل دوم متفاوت ظاهر شد و این تساوی‌های متوالی بودند که جای بردهای این تیم شگفتی‌ساز را گرفتند. پارس و فولاد در لیگ هفدهم هر کدام 14 بار با نتیجه تساوی زمین بازی را ترک کردند.
کمترین تساوی
یا برد، یا باخت! این فرمول ویژه سپیدرود در اکثر هفته‌های فصل بود. سپید رود فقط 6 هفته تیم بازنده یا برنده نبوده و با نتیجه تساوی میدان را ترک کرده است.
بیشترین باخت
مشکی‌پوشان ضعیف‌ترین تیم لیگ هفدهم بود و خیلی زود هم حکم سقوط این تیم به لیگ آزادگان امضا شد. بیشترین تعداد باخت در لیگ هفدهم هم به همین تیم اختصاص دارد. مشکی‌پوشان این فصل 19 بار طعم شکست را چشید.
کمترین باخت
پرسپولیس این فصل هم مثل فصل قبل کمترین شکست را بین تیم‌های لیگ برتری داشت. شاگردان برانکو این فصل فقط 4 بار به عنوان تیم بازنده میدان را ترک کردند. پیکان در هفته ششم، استقلال در هفته بیست‌وپنجم، سایپا در هفته بیست‌وششم و ذوب‌آهن در هفته بیست‌ونهم تیم‌هایی بودند که موفق به شکست قهرمان لیگ هفدهم شدند.
بیشترین گل زده
یکی از رقابت‌های جذاب لیگ که تا هفته پایانی ادامه داشت کسب عنوان بهترین خط حمله لیگ بود. روز گذشته در حالی هفته پایانی رقابت‌ها آغاز شد که پرسپولیس و ذوب‌آهن با 45 پل زده مدعیان اصلی کسب این عنوان بودند. در نهایت و با توجه به نتایج بازی‌های روز گذشته پرسپولیس توانست این عنوان را هم از چنگ ذوب‌آهن در بیاورد.
کمترین گل زده
بازیکنان مشکی‌پوشان در طول لیگ هفدهم که فقط 17 بار شادی بعد از گل داشتند تا مقابل عنوان ضعیف‌ترین خط حمله لیگ هم نام این تیم سقوط‌کرده را ببینیم.
بیشترین گل خورده
مشکی‌پوشان یکی دیگر از آمار ضعیف لیگ هفدهم را به خود اختصاص داده است. این تیم در لیگ هفدهم 48 بار دروازه خود را بازشده دید تا عنوان ضعیف‌ترین خط دفاع لیگ را هم از آن خود کند و کلکسیون آمار منفی این تیم تکمیل شود.
کم‌گل‌ترین هفته لیگ
در هفته بیست‌وپنجم لیگ فقط 12 بار توپ از خط دروازه‌ها عبور کرد. پرگل‌ترین مسابقه این هفته، دیدار صنعت نفت آبادان مقابل مشکی‌پوشان بود که با پیروزی 4 - یک زردپوشان به پایان رسید. 5 بازی نیز تنها یک گل داشت و یک تساوی بدون گل نیز در این هفته داشتیم.
پرگل‌ترین هفته
هفته دوم لیگ با 25 گل پرگل‌ترین هفته لیگ هفدهم بود. در این هفته 2 بازی 5 گله، یک دیدار 4 گله و یک بازی 3 گله داشتیم تا پرگل‌ترین هفته لیگ هفدهم رقم بخورد. تنها بازی بدون گل هفته مذکور دیدار تیم‌های استقلال و استقلال خوزستان در ورزشگاه آزادی بود.
میانگین گل
در ماراتن 9 ماهه لیگ هفدهم در مجموع 240 بازی برگزار شد که در این بازی‌ها 509 توپ از خط دروازه‌ها عبور کرد. به این ترتیب در لیگ امسال میانگین 2.12 گل در هر بازی به ثبت رسید.
آقای گل لیگ برتر
امسال هم آقای گل لیگ برتر از پرسپولیس بود. علی علیپور با 19 گل زده توانست عنوان بهترین گلزن لیگ هفدهم را از آن خود کند. این مهاجم قائمشهری موفق شد به بهترین گلزن تاریخ پرسپولیس در لیگ برتر تبدیل شود و از مهدی طارمی و محسن خلیلی که 18 گل در یک فصل زده بودند پیشی بگیرد. علیپور در نیم‌فصل اول 10 گل زد و در نیمه دوم لیگ موفق به زدن 9 گل شد. این بازیکن 12 گل خود را خارج از ورزشگاه آزادی به ثمر رساند و تنها 7 گل در ورزشگاه آزادی به ثمر رساند. آقای سر به زیر تیم برانکو به 11 تیم در این فصل گل زد و تنها تیم‌های پدیده مشهد، نفت تهران، پارس جنوبی جم و فولادخوزستان از گزند او در امان ماندند. علیپور در این فصل مقابل سپاهان، صنعت نفت، سایپا و ذوب‌آهن دبل کرد و با زدن 4 گل به صنعت نفت، بیشترین زهر خود را به این تیم زردپوش وارد کرد. مهاجم پرسپولیس 6 گل به تیم‌های خوزستانی زد؛ 5 بار دروازه تیم‌های تهرانی را باز کرد؛ اصفهانی‌ها 4 بار از او گل دریافت کردند؛ سهم تبریزی‌ها 2 گل بود و در نهایت تیم‌های مشهدی و گیلانی هم یک بار از شماره 70 تیم برانکو گل خوردند.
آقای پاس گل
آقای پاس گل لیگ امسال هم از دل پرسپولیس بیرون آمد و این محسن مسلمان بود که باوجود قهر برانکو و عدم حضور در بسیاری از بازی‌ها توانست با 10 پاس گل آقای پاس گل لیگ شود.
بیشترین کلین‌شیت
بیرانوند با 17 کلین‌شیت بهترین دروازه‌بان لیگ هفدهم بود و توانست بیشتر از هر دروازه‌بان دیگری دروازه خود را بسته نگه دارد.