شرق/ متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.


بحث درباره حجاب تمامی ندارد. طیف‌های سیاسی از منظر خود به ویدئوی اخیر برخورد مأموران گشت ارشاد با زنان پرداخته‌اند. آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان، گفته «تسلیم هجمه‌ها نشویم؛ باید از مأموران ناجا در برخورد با منکرات حمایت کنیم». در مجلس هم بحث داغ داغ است و کار به بگومگوی بین نمایندگان مجلس رسیده. در جلسه علنی روز سه‌شنبه نصرالله پژمانفر به کنایه سخن و نقد بهرام پارسایی درباره امربه‌معروف {و اشاره او به مستحب‌بودن آن} را نوعی ارتداد خواند. بهرام پارسایی که رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس دهم است {گویی روز سه‌شنبه متوجه کنایه پژمان‌فر نشد} اما در جلسه چهارشنبه صحن علنی مجلس از ادبیات پژمان‌فر گله کرد «اینجا مجلس است و باید صدای ملت از تریبون بلند شود و نباید نماینده مردم را به ارتداد تهدید کرد. پژمان‌فر گفته که من واجبی را منکر شده‌ام، بنده کجا واجبی را منکر شده‌ام؟ پژمان‌فر همچنین گفته من فتوایی صادر کردم من کجا فتوا صادر کردم؟ آقای پژمان‌فر این شما بودید که فتوا صادر کرده و بنده را مرتد خطاب کردید. دادگاه صحرایی تشکیل دادیم؛ در‌حالی‌که اینجا مجلس است و باید صدای ملت از تریبون بلند شود و نباید نماینده مردم را به ارتداد تهدید کرد».


سخنان پژمان‌فر بسیار خشن‌تر از برخورد آن مأمور است

او در ادامه به سخنان بنیان‌گذار انقلاب ارجاع می‌دهد «حضرت امام می‌فرمایند حفظ نظام از اوجب واجبات است. با برخوردهای این‌گونه به اعتماد مردم به نظام لطمه وارد کرده‌ایم. بنده متهم می‌شوم به ارتداد. شاید این مأمور آموزش ندیده؛ اما ادبیات آقای پژمان‌فر بسیار خشن‌تر از برخورد آن مأمور است. اسلام دین رأفت و مهربانی است، نه خشونت. از تریبون مجلس به نام اسلام چنین اتهاماتی می‌زنند».
پارسایی در ادامه به کنایه می‌گوید «بنده به آقای پژمان‌فر عرض می‌کنم که شاید این ادبیات برای تهدید مخالفتان در حوزه انتخابیه‌تان مؤثر باشد؛ اما این اینجا مؤثر نیست. بنده دوشادوش رزمندگان هشت سال از شرف و ناموس این خاک دفاع کرده‌ام، آقای پژمان‌فر تهدید شما وحشتناک‌تر و ترسناک‌تر از گلوله‌های دشمن نیست؛ اما بیان آن از تریبون مجلس دردناک است».
نصرالله پژمان‌فر، نماینده عضو جبهه پایداری مشهد و کلات، کتابچه آیین‌نامه داخلی را بالا می‌گیرد و با اصرار فراوان بالاخره رئیس جلسه به او وقت تذکر می‌دهد.
حرف‌های پارسایی پوپولیستی است
او می‌گوید «بنده دیروز درباره مطلبی که آقای پارسایی فرمودند، به‌عنوان یک تذکر درباره برخوردی که از سوی یک مأمور نیروی انتظامی صورت گرفته، نکاتی را مطرح کردم. نباید بین نیروهای نظامی و انتظامی پلیس خوب و بد درست کنیم. از برخی تشکر کرده و بعضی را زیر سؤال ببریم». به گفته او «پارسایی گفت که واجبی فدای یک مستحب شده است. آنچه آقای پارسایی تعبیر کرده، این است که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مستحب بوده؛ بنابراین شورای نظارت بر دفتر نمایندگان دقت کنند که مستحب همان امری است که نیروی انتظامی مکلف به انجام آن بوده است. خطاب به پارسایی گفتم شما که مجتهد نیستید، باید ببینید حکم چیست. حرف‌های پارسایی پوپولیستی است».

علی مطهری که در نبود علی لاریجانی ریاست جلسه را بر عهده داشت، نیز در پاسخ به تذکر نماینده اصولگرای مشهد و کلات می‌گوید «سخنان آقای پارسایی هم در واقع سهواللسان بود و سهوا چنین صحبتی کردند و نمی‌خواست چنین فتوایی صادر کند».
چرا به جای منطق حجاب را با اجبار گشت ارشاد تحمیل می‌کنیم
واکنش نمایندگان تنها به صحن علنی مجلس محدود نمی‌شود. پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس، در همین زمینه به ایسنا گفته «نباید حجاب را با اجبار گشت ارشاد به مردم تحمیل کنیم؛ بلکه باید آن را با منطق برای مردم تبیین کنیم. چطور در شرایطی که اجبار حجاب در ترکیه وجود ندارد، اقبال به آن بیشتر شده؛ اما در کشور ما با این موضوع با لجبازی برخورد می‌شود. چرا به جای منطق، حجاب را با اجبار گشت ارشاد به مردم تحمیل می‌کنیم».

او البته بحث را فراتر از ماجرای گشت ارشاد مطرح کرده و نقدی جدی به صداوسیما داشته «این درد همه ماست که بیشتر آمار جراحی‌های زیبایی صورت در ایران است. در موضوعات کلیدی چنین آماری نداریم. چند دختر ورزشکار در صداوسیما نشان داده شدند تا دختران ایرانی از آنها الگو بگیرند».
محاکمه مأمور خاطی فراموش نشود
عبدالکریم حسین‌زاده نیز به «شرق» می‌گوید «آیا ما قبول داریم که مجریان قانونی هستند که از قانون تعدی می‌کنند؟ اگر این گزاره را بپذیریم، باید با مأمور خاطی برخورد شده و محاکمه شود. چطور وقتی هنوز حکمی صادر نشده، مأموری به خودش اجازه می‌دهد با افراد چنین برخوردی کند». او همچنین تأکید کرده «هیچ‌کس در مجلس منافاتی با امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر ندارد؛ اما آیا کتک‌کاری و زدن افراد امربه‌معروف است، آن هم اعمال خشونت علیه خانم‌ها که در دین اسلام بسیار مذمت شده است. ما حق نداریم فرد خلافکار را بزنیم؛ چه برسد به خانمی که بنا داریم در قالب گشت ارشاد به او تذکر امربه‌معروفی بدهیم. برخورد غیرخشن دیده شده در ویدئوی اخیر مردم را بسیار عصبانی کرده و تبعات فراوانی برای منافع ملی ما به بار آورده است. آیا کسی هزینه این تبعات را بررسی خواهد کرد؟».

او در ادامه به اهمیت منشور حقوق شهروندی و ضرورت حفظ آن اشاره دارد «شما حقوق شهروندی را ببینید. این حقوق ایجاب می‌کند بتوانیم حقوق بدیهی شهروندان {حتی متخلف} را هم رعایت کنیم. نه اینکه مأمور گشت ارشاد با ناسزاگویی و اعمال خشونت در روز روشن جایگاه قانون را پیش چشم مردم تضعیف کند».
ویدئوی اعمال خشونت گشت ارشاد علیه خانمی در پارک طالقانی به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی پیچید و مردم را عصبانی کرد. بسیاری از نمایندگان مجلس {اغلب نزدیک به طیف اصلاح‌طلب} خواستار برخورد با مأمور خاطی شده‌اند. دیروز 9 نماینده مجلس در تذکر به وزیر کشور از او خواستند تا به این مسئله رسیدگی کند. در میان امضاکنندگان این تذکر نام هاجر چنارانی به چشم می‌خورد. نماینده اصولگرای نیشابور.