اعتماد/ متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.


کسی که در ادبیات رییس‌جمهور امریکا، تا چند هفته پیش «مرد کوچولوی موشکی» نامیده‌ می‌شد، حالا «انسان قابل‌احترام» است. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، سه‌شنبه شب در کنفرانس خبری مشترکش با امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه، در واکنش به سوالی در مورد دیدار احتمالی پیش‌رویش با کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی گفت: «به نظرم بر اساس چیزی که تا حالا دیده‌ایم او بسیار آدم باز و بسیار محترمی است.» او حاضر به توضیح بیشتری در مورد استفاده از این صفت در مورد کیم نشد. اما ترامپ در مورد یک چیز توضیح داد، وقتی خبرنگاری از او پرسید «منظور شما از غیرهسته‌ای شدن کامل کره شمالی چیست؟» پاسخ داد «خیلی روشن است! منظور من این است که از دست همه سلاح‌های هسته‌ای‌شان خلاص شوند.» ترامپ تاکید کرد که «خیلی زود» قرار است با رهبر کره شمالی دیدار و گفت‌وگو کند. اشتیاق دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا روز به روز برای دیدار با کیم بیشتر می‌شود و با تغییر ادبیاتش امیدوار است که بتواند در دیدار تاریخی احتمالی با رهبر کره شمالی، یک بار برای همیشه پرونده جنگ شبه‌جزیره کره را بعد از 7 دهه ببندد. اما کیم جونگ اون، پیش از آنکه منتظر ترامپ باشد، قرار است فردا با رییس‌جمهور کره جنوبی دیدار کند.


سومین نسل از رهبران شبه‌جزیره، 65 سال بعد از جنگ کره قرار است جمعه در منطقه امنیتی مرز دو کره، با یکدیگر گفت‌وگو کنند. دیداری که هفته‌هاست برای آن برنامه‌ریزی شده است و میلیون‌ها مخاطب در سراسر جهان منتظر مخابره اخبار آن هستند. بعد از یک دوره طولانی تنش و توازن وحشت در شبه‌جزیره کره، با آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی متناوب دولت کره شمالی، اکنون انتظارها از دیدار رهبران دو کره به‌شدت افزایش یافته است. دیدار میان رهبران دو کره، برای امنیت و ثبات هر دو کشور اهمیت دارد، اما مهم‌تر از آن، دیدار وعده داده‌شده میان رهبر کره‌شمالی و رییس‌جمهور امریکاست که هنوز نه زمانی برای آن تعیین شده و نه مکان آن مشخص است. مون جائه این، رییس‌جمهور لیبرال و صلح‌طلب کره جنوبی، ملاقات با رهبر کره شمالی شاید کار سختی نباشد، اما آنچه برای او بیش از هر‌چیز اهمیت دارد نگه داشتن شرایط دوستانه کنونی، تا زمان دیدار کیم جونگ اون با رییس‌جمهور امریکاست. کره شمالی، سال 1953 معاهده ترک مخاصمه‌اش را با امریکا به عنوان فرمانده نیروهای سازمان ملل متحد در شبه‌جزیره کره امضا کرده است و طی تمام دهه‌های گذشته همواره ادعا کرده است که با همسایه جنوبی سر جنگ ندارد، بلکه مخاصمه‌اش با ایالات متحده امریکاست. در شرایطی که مون جائه این، سومین رییس‌جمهور کره جنوبی است که با یک رهبر کره شمالی دیدار می‌کند، تاکنون هیچ دیداری میان یک رهبر کره شمالی با رییس‌جمهور امریکا (در دوران ریاست‌جمهوری) انجام نشده است.

محدودیت رسانه‌ها در حمله به کره شمالی

رییس‌جمهور لیبرال کره‌جنوبی از سوی برخی رسانه‌های این کشور متهم شده است که برای حفظ رضایت پیونگ‌یانگ، کنترل زیادی را بر رسانه‌ها اعمال کرده است. برخی رسانه‌ها مخالف دولت ادعا می‌کنند که دولت مون جائه این، بر چهره‌های شناخته‌شده فراری از کره شمالی و تحلیلگران محافظه‌کار مخالف پیونگ‌یانگ فشار زیادی وارد کرده است تا در ایام مذاکرات کمتر در رسانه‌ها ظاهر شوند تا اظهارنظرهای آنها باعث ناراحتی و خشم دولت کره شمالی نشود. روزنامه محافظه‌کار جونگ‌آنگ کره جنوبی در یادداشتی در انتقاد از عملکرد دولت سئول برای کنترل اطلاعات و اخبار در روایت دیدار تاریخی مون و کیم می‌نویسد: «قابل درک است که سئول علاقه‌مند است در آستانه دیدار 27 آوریل باعث دلخوری کره شمالی نشود. اما برای اینکه این سیاست جواب بدهد دولت باید گوش‌هایش را روی صداهای مختلف در کره شمالی باز کند. اگر رییس‌جمهور نتواند حمایت مردم را جلب کند، نمی‌تواند سیاست آشتی‌جویانه‌اش را پیش ببرد. بسیاری از محافظه‌کاران معتقدند که دولت در برابر پیونگ‌یانگ بسیار نرم رفتار می‌کند.»

نگرانی ژاپن

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌نویسد دولت ژاپن در آستانه دیدارهای رییس‌جمهور کره جنوبی و رییس‌جمهور امریکا با رهبر کره شمالی، احساس می‌کند که متحدان این کشور در شرق آسیا ژاپن را تنها گذاشته‌اند. طی یک هفته گذشته، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، چه در سفرش به امریکا و دیدار با دونالد ترامپ و چه در گفت‌وگوی تلفنی با رییس‌جمهور کره جنوبی، از آنها خواسته است تا در گفت‌وگوهای پیش روی‌شان با کره شمالی، مساله ربوده‌شدگان ژاپنی را که در اختیار کره‌شمالی هستند با پیونگ‌یانگ مطرح کنند. برخلاف خوش‌بینی‌های زیادی که در واشنگتن و سئول در مورد دیدارهای پیش‌رو با رهبر کره‌شمالی وجود دارد، ژاپنی‌ها به‌شدت نسبت به نتایج این دیدارها بدبین هستند و بر اساس تجربه توافق‌های قبلی با کره شمالی، اعتقاد دارند پیونگ‌یانگ به هیچ توافقی پایبند نخواهد ماند. تسونئو واتامبه، پژوهشگر موسسه صلح ساساکاوا در ژاپن به نیویورک تایمز می‌گوید: «ما هیچگاه به اظهارات کره شمالی اعتماد نمی‌کنیم، آنچه قابل اعتماد است فقط اقدامات عملی کره شمالی است. این احساسی است که در بین همه ژاپنی‌ها وجود دارد، چه تحلیلگران و چه شهروندان عادی.»فومیاکی کوبو، استاد علوم سیاسی در دانشگاه توکیو نیز می‌گوید: «از زمانی که ترامپ روی کار آمده است، احساس ژاپنی‌ها نسبت به اتحاد با امریکا تغییر کرده است. در دوران روسای جمهوری پیشین، مانند اوباما، ریگان و بوش، احساس این بود که وقتی متحدتان با مشکلی برمی‌خورد، شما هم به کمک او می‌روید. اما در دوران این رییس‌جمهور احساس این است که وقتی متحدتان به مشکلی بر می‌خورد، بهترین وقت است که از او بیشترین بهره و منفعت را ببرید.» به نوشته نیویورک‌تایمز، تحلیلگران معتقدند که بزرگ‌ترین نگرانی ژاپن از تمایل بی‌حد و حصر ترامپ برای اعلام پیروزی در مساله کره شمالی، حتی با فدا کردن امنیت ژاپن یا کل منطقه است. هر‌چند ترامپ گفته است که از غیرهسته‌ای شدن کامل کره شمالی کوتاه نمی‌آید، اما ژاپنی‌ها نگرانند که ترامپ عاقبت به چیزی کمتر راضی شود.

شام سوییسی برای خوشایند کیم

به گزارش شبکه خبری ای‌بی‌سی امریکا، کره جنوبی برای حفظ اشتیاق کیم جونگ اون برای استمرار گفت‌وگوها و افزایش اعتماد میان دو‌طرف، تلاش می‌کند تا جایی که می‌تواند فضای حاکم بر جلسه فردا را گرم و کم‌حاشیه نگه دارد. جنوبی‌ها برای شام جمعه دو رهبر، غذای سوییسی «روستی» سفارش داده‌اند، چرا که کیم دوران جوانی خود را در سوییس گذرانده و به این غذای سوییسی علاقه‌مند است، در برابر، هیات کره شمالی هم قرار است غذای مشهور خودشان، بشقاب نودل سرد را از یکی از معروف‌ترین رستوران پیونگ‌یانگ، اوکریوگوان، برای شام دو رهبر ببرند. به گفته سخنگوی کاخ آبی (دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی) پیشنهاد منوی شام دو رهبر از سوی رییس‌جمهور کره جنوبی مطرح شده است و این پیشنهاد با استقبال طرف شمالی قرار گرفت.