شرق/ متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.



پرسروصداترین گزارش تفریغ بودجه، کارش به صدور دادخواست برای چند وزیر کشیده است. وقتی دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه 95 را در صحن علنی قرائت کرد؛ بلافاصله دولت و در رأس آن آقای سخنگو نسبت به این گزارش واکنش نشان دادند. نوبخت در واکنش به این گزارش گفته بود: «این گزارش باعث تشویش اذهان عمومی بوده و نادرست است. برخی بخش‌های این گزارش با آنچه عمل شده متفاوت است. انتظار داشتیم دیوان گزارش را براساس عملکرد و گزارش دولت در بودجه تهیه می‌کرد اما خود اقدام به تهیه گزارش کرده است». با این حال روز گذشته دادستان دیوان محاسبات اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود بیش از هزار بند تخلف در بودجه 95 گزارش شود و بر این اساس در سطح چندین وزیر کیفرخواست و دادخواست صادر شده است.

دادستان دیوان محاسبات گفت: 13 هزار میلیارد ریال به صورت ریالی و چهارمیلیاردو 105 میلیون دلار به صورت ارزی در سال 96 به خزانه عودت داده شده است. فیاض شجاعی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 95 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: پیش‌بینی ما این است که براساس گزارش‌های مبتنی بر تفریغ بودجه سال 95 که پیچیدگی زیادی داشت و در دی ماه در صحن علنی مجلس قرائت شد، هزار بند تخلف تا پایان خرداد ماه به دادستانی گزارش شود. دادستان دیوان محاسبات افزود: فرایند کار به این نحو است که پس از قرائت گزارش در صحن علنی مجلس واحدهای فنی، حسابرسی، حسابرسان کل دیوان محاسبات و مدیران کل دیوان محاسبات استان‌ها مستندسازی کرده و در قالب گزارش‌های تخلف به دادستانی دیوان گزارش می‌دهند.

900 پرونده برای رسیدگی به تخلفات بودجه سال 94 تشکیل شده است
وی با بیان اینکه براساس کلیات گزارش تفریغ بودجه 95 پیش‌بینی این است که هزار بند تخلف تا پایان خرداد که پایان مهلت حسابرسان و مدیران است، به دادستانی گزارش شود، ادامه داد: اولویت کاری دادستانی دیوان محاسبات این است که گزارش‌های مبتنی بر تفریغ که در قالب گزارش تخلف سال 95 برای ما ارسال می‌شود، حداکثر تا دی ماه سال 97 که می‌خواهیم تفریغ سال 96 را ارائه دهیم، تعیین تکلیف شده باشد. شجاعی با تأکید بر اینکه در راستای رسیدگی به تخلفات بودجه سال 94 که در قالب تفریغ ارائه شده بود، 900 پرونده تشکیل شده است، یادآور شد: از این 900 پرونده که در سال 96 تشکیل شده 600 پرونده تعیین تکلیف شده و از این 600 پرونده 360 فقره دادخواست و کیفرخواست علیه مسئولان ذی‌مدخل صادر شده است.
وی با بیان اینکه در تمامی سطوح تخلف عملکردی از قانون بودجه وجود داشته و از همه آنها توضیحات و دفاعیات لازم اخذ شده است، افزود: نسبت به شخصی که دفاعیات آن موجه نبود، دادستانی دیوان محاسبات کیفرخواست صادر کرد و علیه وزیر تا مسئولان رده‌های مختلف به دلیل تخلف از احکام و تکالیف بودجه‌ای دادخواست صادر شده است. دادستان دیوان محاسبات با بیان اینکه در سطح چندین وزیر کیفرخواست و دادخواست صادر شده است، تصریح کرد: در سال 96 نیز حدود 226 رأی محکومیت را در دیوان محاسبات اجرا کرده‌ایم که شامل عملکرد سنوات گذشته دستگاه‌های اجرائی و مسئولان بود و رقم وصولی از محل اجرای این احکام 13 هزار میلیارد ریال به صورت ریالی و چهارمیلیاردو 105 میلیون دلار به صورت ارزی بوده که به خزانه دولت و حساب‌های دولتی اعاده شده است.