خبر ورزشی/ تصویرسازی ذهنی پرهام مقصودلو رنگ واقعیت گرفت، با قهرمانی در رقابت‌های شطرنج مسترز شارجه.

پسر 17 ساله ایران به هیچ کدام از بزرگان شطرنج رحم نکرد، حتی گاوین جونز پرآوازه که کتاب چگونه بر دفاع سیسلی غلبه کنیم را نوشته.
قهرمانی در مسترز شارجه و جایزه 15 هزار دلاری‌‌اش هر چند به قول پرهام شروع فوق‌‌العاده‌ای در امسال است اما پایان کار نیست. او حالا با شاهکارش که به قول خودش بمب خبری شده، خوشحالی می‌کند، بدون اینکه تمرین را کنار بگذارد. برای او این قهرمانی تازه شروع راه است، راهی که پایانش معلوم نیست.
* فکر می‌کردی قهرمان شوی؟
من قبل از شارجه در دبی شرکت کرده بودم و طبق نتیجه مسابقه دبی، قهرمانی کشور چند هفته پیش از فینال مردان ایران و قهرمانی در چند تورنمنت دیگر فکر می‌کردم در دبی یا شارجه مقام خیلی خوبی بگیرم که در شارجه با هفت برد، دو مساوی و بدون شکست، به هدفم یعنی قهرمانی رسیدم.

* مسابقات چطور بود؟
مسابقات خیلی خوب بود. سالن رقابت‌ها جو عالی داشت. آرامش کافی می‌داد برای مسابقه.

* رقبای تو، شطرنج‌بازان بزرگی بودند اما تو به رغم جوانی، آنها را بردی.
یکسری مسابقات سطح شطرنج ایران را خیلی بالا برده است. یکی از مهمترین آنها جام ستارگان است در هر ساله بندر‌انزلی که با حضور 10 نفر‌؛ یعنی هشت استاد بزرگ تاپ دنیا می‌آیند و با دو ایرانی رقابت می‌کنند. این مسابقه یکی از عواملی بود که انگیزه‌ام را چند برابر کرد تا مقابل آن استادان نتیجه خوب بگیرم و با تمرین و پشتکار نتایجم بهتر و بهتر شود.

* پس خودت را برای برد آماده کرده بودی؟
من تصویر‌سازی و آمادگی ذهنی کافی برای برد رقبای بزرگ داشتم. چون در جام ستارگان و رقابت‌های بین‌المللی دیگری هم رقبایی با این درجه و سطح را برده بودم. به همین خاطر خودم را آماده کرده بودم تا نتیجه خارق‌‌العاده‌ای را در شارجه رقم بزنم.

* وقتی گاوین جونز را بردی، چه احساسی داشتی؟
شکست گاوین جونز، احساس خیلی خاصی به من داد چرا که مهمترین دور مسابقه بود. هر شطرنج‌بازی می‌داند در تورنمنت بین‌المللی که جدول استادی هست که هفت امتیاز از هفت دور بگیری، دیگر تمام است و قهرمان می‌شوی و من هم چون مهره سیاه را داشتم برایم خیلی مهم بود ببرم و قهرمان شوم. از طرفی چون رقیبم انگلیسی بود، از طرف دیگر با برد من حیثیت ایران مقابل انگلیس حفظ شد چرا که من قهرمان انگلیس را شکست دادم.

* بردهای تو و قهرمانی‌ات چه انعکاسی داشت؟
خیلی از بردهای قبلی من به چشم نیامد اما قهرمانی‌ام در شارجه به خاطر اهمیت مسابقه و حضور شطرنج‌بازان مطرح در آن خیلی نمود داشت. خوشحالم که قهرمانی من بمب خبری شد.

* به تو لقب فیل بزرگ را دادند، میدانی قضیه‌‌اش چیست؟
من نمی‌دانم چرا مرا فیل بزرگ لقب دادند. طبق مطلبی که خواندم، شاید به خاطر اینکه حرکت با فیل را خیلی خوب انجام می‌دهم اما خودم لقب شیر را بیشتر دوست دارم. شاید فیل لقب جالبی نباشد.

* این قهرمانی شروع خوبی برای سال ۹۷ است؟
خدا را شکر این قهرمانی شروع خیلی فوق‌‌العاده‌ای برای امسال بود. حالا ریتینگ من 2650 شده و امیدوارم که بتوانم ریتینگ 2700 را رد کنم و برای شطرنج ایران مقام بیاورم.

* تو جایزه 15 هزار دلاری را هم گرفتی؟
بله بعد از مسابقه به من تحویل دادند و خیلی هم خوشحالم.

* با این حساب و گرانی دلار جزو پولدارها هستی؟
قطعاً نه (‌با خنده‌) اما فکر می‌کنم این جایزه، ارزش مسابقه سخت را داشت.