قانون/ پرسپولیس و استقلال موفق شدند با برتری در برابر السد و الهلال به عنوان صدرنشین گروه‌های خود به مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا صعود کنند.

حضور دو تیم محبوب کشورمان در مراحل حذفی لیگ قهرمانان، نشان می‌دهد باشگاه‌های ایرانی نیز همگام با تیم‌ملی کشورمان روند صعودی خود را آغاز کرده‌اند و مثل گذشته به سادگی از مرحله گروهی کنار نمی‌روند. هواداران استقلال و پرسپولیس جشن صعود را در حالی برگزار کردند که این دو تیم عملکرد بی‌نظیری در لیگ و جام حذفی به نمایش گذاشته‌اند. استقلال فینالیست جام‌حذفی است و باید در برابر خونه‌به خونه به میدان برود؛ تیمی که به نظر نمی‌رسد مانع جدی برای عدم دستیابی به عنوان قهرمانی شاگردان شفر باشد.پرسپولیس نیز لیگ را مقتدرانه و با قهرمانی به پایان رسانده و بازی‌های این تیم تشریفاتی است. به هر ترتیب به بهانه صعود استقلال و پرسپولیس به مرحله حذفی لیگ قهرمانان، گفت‌وگویی با کارشناسان داشتیم تا نظرات‌شان را درباره عملکرد این دو تیم بدانیم.
استقلال، رئال مادرید ایران است
محمد نوازی/ مدافع پیشین استقلال

بازیکنان استقلال مقابل الهلال، هم دوندگی خوبی داشتند و هم جا به‌جایی خوبی را در زمین انجام می‌دادند. با وجود اینکه دو سه بازیکن تیم در پست اصلی خودشان بازی نمی کردند و ترکیب تیم دستخوش تغییراتی شده بود اما این بازی سخت به سود استقلال به پایان رسید. با کسب این سه امتیاز، استقلال به عنوان صدرنشین گروه صعود کرد و این مساله بدون شک از لحاظ روحی و روانی کمک بزرگی خواهد بود تا آن ها با اعتماد به نفس بیشتری در مراحل بالاتر حاضر شوند. در ابتدا بسیاری گفتند که این گروه، گروه مرگ است و استقلال صعود نمی کند اما دیدیم که با تلاش و همت بازیکنان، تیم به راحتی صعود کرد و امیدوارم این روند در مراحل بعدی هم ادامه داشته باشد. جا دارد از این بابت، تبریک ویژه‌ای را به مردم و هواداران و آن هایی که در همه حال پشتیبان تیم بودند، بگویم. اگر از نظر هجومی نگاه کنیم، می توان گفت سمت چپ استقلال ساکن تر است اما سمت راست تیم، نقش پررنگ‌تر و بیشتری در حملات دارد. حضور وریا غفوری در این جناح باعث می‌شود تا کیفیت کار بالا برود. او مقابل الهلال، یک گل سه امتیازی به ثمررساند و به جز این یکی، دو موقعیت دیگر نیز داشت که اگر کمی از خودگذشتگی نشان می‌داد، تیم دوباره به گل می‌رسید. اگر بخواهیم در مورد نقطه قوت استقلال صحبت کنیم، سمت راست و بازیکنان میانی را می‌توانیم نام ببریم. غفوری و جپاروف در این دو بخش نقش کلیدی دارند. استقلال همیشه در آسیا خوب کار کرده است. شاید به دلیل غیرت و تعصبی است که ایرانی‌ها در مسابقات بین المللی دارند. این مساله را نه تنها در فوتبال بلکه در ورزش‌های دیگر نیز دیده‌ایم. پرسپولیس هم امسال نتایج خوبی گرفت و خداراشکر دو قطب و دو رقیب در فوتبال ایران به عنوان صدرنشین صعود کردند که این موضوع می‌تواند اتفاق خوبی برای فوتبال ایران باشد. اگر بخواهم استقلال لیگ را با استقلال آسیایی مقایسه کنم، باید بگویم عدم نتیجه گیری در نیم فصل باعث شد بازیکنان و سایراعضای تیم، تمرکز خودشان را روی بازی‌های آسیایی بگذارند و تلاش کنند این موضوع را با نتیجه گیری در لیگ قهرمانان جبران کنند. از این لحاظ می توان گفت استقلال، رئال مادرید ایران است که بازی‌های قاره‌ای برایش اهمیت بیشتری دارند! اتفاق بسیار خوبی که پس از بازی با الهلال به دست آمد، بیستمین کلین شیت مهدی رحمتی در آسیا بود. او همیشه خوب است و جزو بهترین هاست. البته سید حسین حسینی نیز عملکرد بسیار خوبی در بازی‌های این فصل داشت و در حال حاضر استقلال دو دروازه بان آماده دارد و خیال همه از دروازه راحت است. امیدوارم رفاقت این دو نفر همیشه برقرار و محکم باشد. شاید آن‌ها رقیبان سرسختی برای یکدیگر باشند اما مهم این است که عضو یک خانواده هستند و به نتیجه گیری تیم کمک می‌کنند. به همه اعضای استقلال تبریک می‌گویم و به عنوان یک استقلالی به همه این بازیکنان افتخار می‌کنم.
در ستایش عملکرد شفر
محمد نوری / پیشکسوت استقلال

تفکری که وینفرد شفر دارد، در کنار هوش و استعداد بازیکنان توانست جای خالی چند بازیکن را در استقلال پر کند. در دقیقه 10 بازی مقابل الهلال، فرشید باقری مصدوم شد اما معتقدم با توجه به تمام این اتفاقات، آبی‌ها بازی خوب و فکورانه‌ای را از خود به نمایش گذاشتند. استقلالی‌ها هماهنگ بودند و نشان دادند انگیزه بالایی برای صدرنشینی در گروه دارند. من فکر می‌کنم از زمانی‌که شفر سرمربی استقلال شده، این تیم متکی به بازیکن خاصی نیست و همه بازیکنان در خدمت تیم هستند. وینفرد شفر از جوانان به خوبی بازی گرفته اما من فکر می‌کنم وریا غفوری در برابر الهلال بازی درخشانی را به نمایش گذاشت. او با تیزهوشی و جایگیری‌های خوبش موفق شد گل برتری استقلال را نیز به ثمر برساند. آرمین سهرابیان نیز یکی دیگر از بازیکنانی بود که در برابر الهلال بدون اشتباه بازی کرد و اجازه نداد مهاجمان حریف، خودنمایی کنند؛ هرچند که امید نورافکن نیز بازیکن خوبی است و می‌تواند در تیم تاثیرگذار باشد. از طرفی نباید فراموش کرد مامه‌تیام هنوز نتوانسته بعد از مصدومیت به شرایط آرمانی خود بازگردد و با بازگشت او می‌توانیم امیدوار باشیم که استقلالی‌ها نمایش بهتری را ارائه دهند. تیام یکی از بهترین بازیکنان فوتبال ایران است و به زودی بازی‌های بهتری را از او خواهیم دید. در مجموع فکر می‌کنم تک تک بازیکنان استقلال ستاره بودند و همان‌طور که همه می‌دانیم، این تیم بدون شکست از گروه مرگ صعود کرد. این در حالی است که پیش از این گفته می‌شد آبی‌ها به سختی از گروه خود صعود خواهند کرد اما بازیکنان این تیم نشان دادند می‌توانند در شرایط سخت انگیزه بیشتری داشته باشند. نباید از کنار تاثیرگذاری سرمربی استقلال نیز به سادگی گذشت. وینفرد شفر با وجود آنکه مدت کمی در این تیم حضور داشته اما موفق شده تاثیر زیادی داشته باشد و استقلال را متحول کند. این موضوع نشان می‌دهد که مدیران باشگاه باید به دنبال مربیان رزومه‌دار بروند و به آن‌ها اعتماد کنند. شفر باعث شده استقلال در لیگ قهرمانان آسیا و جام حذفی روند متعادلی داشته باشد. در واقع او توانسته از نظر روحی و روانی روی بازیکنان کار کند و این تیم را رو به جلو ببرد. نباید فراموش کرد زمانی که شفر به استقلال آمد، بسیاری معتقد بودند او سن بالایی دارد اما در همان روزهای اول من گفتم که هواداران باید کمی تیم را همراهی کنند و حمایت‌شان را از استقلال دریغ نکنند. برخی مخالف‌ها همیشه بودند و هستند و مطمئن باشید منتظرند استقلال نتیجه نگیرد تا دوباره به شفر حمله کنند. این مربی آلمانی موفق شده به منتقدان خود تو دهنی بزند و استقلالی بسازد که مقبول هواداران است. در پایان امیدوارم وینفرد شفر در استقلال بماند و قرارداد خود را تمدید کند تا سال آینده بتوانیم جشن قهرمانی را در لیگ بگیریم. مطمئن باشید اگر کسی استقلالی باشد و به این تیم تعصب داشته باشد، به دنبال سربلندی تیم است و به دنبال موقعیت بهتر خود نخواهد بود. در پایان از هواداران استقلال تشکر می‌کنم که بازیکنان را تشویق کردند و به آن‌ها انگیزه برتری در برابر حریفان دادند.
فشار روانی از پرسپولیسی‌ها برداشته شده
فرشاد پیوس / پیشکسوت پرسپولیس

پرسپولیس در دیدار مقابل السد قطر موفق شد روز خوبی را پشت سر بگذارد و با برتری در برابر این تیم، به مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا صعود کند. موضوع مهم درباره پرسپولیس این است که این تیم در مرحله بعدی به مصاف نماینده عربستان نخواهد رفت؛ اتفاقی که سال گذشته رخ داد و سرخ‌پوشان به دلیل بازی در کشور سوم، نتوانستند از فشار روانی تماشاگران‌شان در برابر حریف استفاده کنند. هرچند که برخی کارشناسان معتقدند تیم‌های عربستانی نیز نمی‌توانند از پتانسیل هواداران‌شان استفاده کنند اما همه ما می‌دانیم که کشورهای میزبان تیم‌های ایران و عربستان عربی هستند و به طور معمول از تیم‌های عربستانی حمایت می‌کنند. پرسپولیس در دیدار رفت مقابل السد، شکست خورده بود و انگیزه پیروزی در برابر این تیم منجر به ارائه یک بازی منطقی شد. نباید فراموش کنیم که حضور ژاوی در میدان، وزنه سنگینی است و می‌تواند به تیم مقابل فشار روانی مضاعفی وارد کند اما شاگردان برانکو به خوبی او را مهار کردند و نشان دادند می‌توانند روز خوبی را در آزادی رقم بزنند. برانکو در دیدار مقابل السد، راهبرد جالبی هم به کار برد؛ او پست احمد نوراللهی را تغییر داد و به این ترتیب بازیکن شماره هشت پرسپولیس عاملی برای سورپرایز حریف بود. من به بازی تک تک بازیکنان توجه ویژه‌ای کردم؛ علی علیپور با وجود آنکه گفته می‌شود افت محسوسی کرده اما موفق شد در این دیدار اجازه اضافه شدن مدافعان حریف را به خط حمله ندهد. او آن‌ها را در زمین خودشان محبوس کرده بود و همین عامل منجر به برتری نفری مدافعان پرسپولیس نسبت به مهاجمان السد شد. گادوین منشا نیز در دقایق کوتاهی که در زمین حضور داشت، موفق شد عملکرد درخشانی را از خود به نمایش بگذارد و همراه با علیپور به خوبی مدافعان حریف را کنترل کردند. فراموش نکنید حضور مرتضی پورعلی‌گنجی در این بازی تاثیر زیادی روی بازی داشت. او با وجود آنکه یک گل به خودی را وارد دروازه کرد اما در مصاف‌های تن به تن با بازیکنان پرسپولیس موفق ظاهر شد و بسیاری از ضربات اول را به توپ وارد کرد. از سوی دیگر نباید فراموش کرد پورعلی‌گنجی در دیدار رفت نیز یکی از مهره‌های درخشان السد بود و نمی‌توان با یک اشتباه او را لایق تنبیه یا مجازات دانست. در مجموع معتقدم پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا با انگیزه بیشتری به میدان می‌رود و با توجه به اینکه فشار روانی قهرمانی در لیگ برتر روی تیم وجود ندارد، با آسودگی خاطر بیشتری در برابر حریفان قرار می‌گیرد. در مجموع معتقدم پرسپولیس برای بازی‌های بعدی خود در مرحله یک هشتم نهایی نیاز به تقویت تیم خود دارد اما به دلیل آنکه از نقل و انتقالات محروم است، امیدوارم با حضور امید عالیشاه این تیم بتواند روند بهتری را در پیش بگیرد. باید امیدوار باشیم بازیکنان فعلی نیز قرارداد خود را تمدید کنند تا دست کم پرسپولیس ضعیف‌تر از تیم فعلی نشود. در نهایت از هواداران سرخ‌پوشان ممنونم که شاگردان برانکو را در ورزشگاه آزادی تنها نگذاشتند و تا پایان مرحله گروهی با آن‌ها همراه بودند.
آیا منشا و علیپور افت کرده‌اند؟
ادموند بزیک/ مهاجم پیشین پرسپولیس

مهم‌ترین اتفاقی که در دیدار پرسپولیس و السد به چشم آمد، بردی بود که حاصل شد. در واقع مهم بود که پرسپولیس به عنوان تیم صدرنشین صعود کند و براساس آمار و ارقام، شاگردان برانکو مقتدرانه به مرحله حذفی رسیدند. کارنامه پرسپولیس، عملکرد برانکو را نشان می‌دهد. او قهرمان لیگ و در آسیا نیز صدرنشین گروهش شده است؛ بنابراین معتقدم پرسپولیس پتانسیل صعود به جمع چهار تیم برتر آسیا را دارد. برانکو در دو سال و نیمی که در جمع سرخ‌پوشان حضور داشته، نشان داده به دنبال هدف مهمی است. در چند سال اخیر هیچ‌گاه سرخ‌پوشان اینچنین به سمت هدف خود نرفته‌اند؛ هرچند که در یک مقطع بسیاری از تیم‌ها افت دارند و شاگردان برانکو نیز از این اتفاق بی‌نصیب نبودند اما خوشحالم که پرسپولیس در روزهای افت خود نیز از کسب موفقیت بی‌بهره نبود و موفق شد جشن صعود خود را در ورزشگاه آزادی برگزار کند. نقطه قوت پرسپولیس در فصل جاری، همدلی بازیکنان این تیم بود و نمی‌توانم بگویم بازیکن خاصی برتر از سایران بوده است. برانکو موفق شده تیمی بسازد که کار گروهی می‌کند؛ پرسپولیس از گلی که می‌زند به خوبی محافظت می‌کند. نباید فراموش کنیم که لیگ قهرمانان آسیا سطح بالاتری نسبت به لیگ ایران دارد و جای اشتباه در این لیگ نیست. در مجموع اعتقاد دارم حضور در آسیا و کسب موفقیت در لیگ قهرمانان بسیار دشوار است زیرا باشگاه‌های عربی سرمایه‌گذاری گسترده‌ای می‌کنند و به دنبال کسب عنوان قهرمانی هستند به عنوان مثال دو بازیکن العین یا الهلال حدود 10 میلیون یورو قیمت دارند و نمی‌توان به سادگی با آن‌ها مقابله کرد. موضوع دیگری که بسیار مورد بحث قرار گرفته ماجرای افت بازیکنانی مثل علی علیپور و گادوین منشاست. به اعتقاد من علیپور یک مکمل خوب برای طارمی بود و وقتی او جدا شد، علیپور آزاد شد و موقعیت‌هایی که گم کرده بود دوباره پیدا کرد. او به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کرد و تا مرز آقای گلی نیز پیش رفته است. علیپور نشان داده اگر توانایی‌های خود را باور کند، می‌تواند موفق‌تر شود. اما گادوین منشا نیاز به زمان دارد تا بتواند خود را با تیم هماهنگ کند به عنوان مثال وحید امیری نیز همین مشکل را داشت و زمان دادن به او منجر به هماهنگ‌تر شدنش می شود. نباید فراموش کنیم رفتن مهدی طارمی نیز در افت منشا تاثیرگذار بوده است. او رقیبی در پرسپولیس ندارد و برای بهتر شدن نمی‌جنگد؛ همین موضوع منجر به افت نسبی این بازیکن شده است. بحث‌هایی نیز درباره احتمال جدایی برخی بازیکنان پرسپولیس مطرح شده اما من فکر می‌کنم این موضوع بحث مدیریتی است و تا جایی‌که من خبر دارم، همه بازیکنان پرسپولیس قصد دارند قرارداد خود را تمدید کنند. به هر حال آخر فصل است و شایعاتی از این دست مطرح شده اما نباید خیلی به آن‌ها اعتماد کرد. بحث جدایی محسن مسلمان نیز مطرح شده و من فکر می‌کنم او در پرسپولیس بسیار تاثیرگذار است ولی نمی‌توانم بگویم این بازیکن باید به هر قیمتی حفظ شود زیرا من بیرون از تیم هستم و سرمربی باید در این باره تصمیم بگیرد.