شرق/ متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست



موضوع جلسه سؤال از وزیر بهداشت بود اما ماجرا به یک دعوای واقعی در صحن علنی مجلس ختم شد. نادر قاضی‌پور در میانه یک دعوای پزشکی با محور حمایت از تولید ملی به پورشه‌سواری وزیر بهداشت می‌تازد و اینکه «وزیری که پورشه سوار می‌شود، نباید هم به فکر تولید داخلی باشد». 
حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، هم تهدید می‌کند که از او شکایت خواهد کرد و اینکه به خاطر این حرف‌ها حاضر نیستم به اسم تولید داخلی دو برابر پول به جنسی بدهم که کیفیتش پایین‌تر است. وزیر بهداشت روی دست قاضی‌پور آب پاکی را ریخته اینکه نمی‌توانید با شعار حمایت از تولید ملی هرچیزی را به خورد مردم بدهید: «برخی افراد با سوءاستفاده از شعار تولید ملی، کالای کم‌کیفیت را با دو برابر قیمت به فروش می‌رسانند».
نماینده ارومیه در جریان سؤال از وزیر بهداشت می‌گوید «شما که نماینده انحصاری یک شرکت آمریکایی تولید لنز عینک هستید که صاحبان آن صهیونیست‌ها هستند، طبیعی است که این رفتار را دارید. وزیری که خودروی پورشه سوار می‌شود و سرمایه چندصدمیلیاردی دارد، نباید هم به فکر تولید داخلی باشد».
وزیر مواضعش را در بخشی از سخنانش نسبت به نکات و مباحث مطرح‌شده و اتهامات قاضی‌پور این‌طور بیان می‌کند: «من حتما آن بخش از صحبت‌هایی را که مربوط به من بود، پیگیری می‌کنم و قوه قضائیه به عدالت رسیدگی خواهد کرد. این روش درستی نیست که ما از تریبون‌ها این‌گونه صحبت‌هایی را ابراز کنیم. چرا امروز بعضی مردم اعتمادشان از ما سلب شده و فکر می‌کنند ما دزد هستیم. آیا حرف‌های این آقا غیر از این است؟».

چرا به دلالان واردکننده دستگاه‌های دیالیز باج می‌دهید
بعد از سخنان وزیر بهداشت که با استناد به برخی آمار و ارقام در حوزه تولیدات پزشکی تمام می‌شود، قاضی‌پور بی‌درنگ می‌گوید «تمام آنچه آقای وزیر گفتند کذب محض است؛ آمار غلط دادند که مدارک مستند ندارد و آمار و مستندات ما در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس موجود است. مسئولان بدانند جای شرم دارد که به جای دستگیری از کارگران چند میلیارد پولشان را نمی‌دهند و بعد چند برابر آن را خرج واردات می‌کنند و این در حالی است که قطعا تنها افتخار مملکت ما دستیابی به خودکفایی است».
بحث از چشم‌پزشکی که حوزه تخصص آقای وزیر است، فراتر رفت و در بخشی از این مشاجره قاضی‌پور به رانت موجود در واردات دستگاه‌های دیالیز و رویه وارداتی آن گله کرد. قرار بوده حدود یک میلیون دستگاه دیالیز به کشور وارد شود اما کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایستادگی و مخالفت کرده؛ «شما که به جان مردم قسم می‌خورید، چرا به دلالان واردکننده دستگاه‌های دیالیز باج می‌دهید و اجازه می‌دهید که به این راحتی در حالی که تولیدکننده داخلی مشغول تهیه و تولید این دستگاه‌هاست، نمونه خارجی وارد شود».

تولید ملی نه، صنعت مونتاژ
وزیر بهداشت با اشاره به سؤالی درباره اینکه گفته می‌شود ۱۰ میلیون صافی دیالیز در کشور تولید می‌شود ولی وزارت بهداشت اجازه واردات می‌دهد، هم می‌گوید «این وسیله در کشور سرهم می‌شود و اسم آن تولید نیست؛ چون مواد اولیه آن وارد می‌شود. آنچه مهم است، فایبر‌های داخل آن است که سم را در بدن تصفیه می‌کند. بنابراین این فایبر مهم است که از خارج وارد می‌شود و اسم آن را تولید نگذارید. اسمش صنعت مونتاژ است، ولی ما به عنوان تولید داخل قبول کردیم».
به گفته او «کل تولید سه‌میلیون‌و ۶۰۰ هزار عدد است و نیاز ما چهار میلیون است. عدد ١٠ میلیون را نمی‌دانم از کجا آوردند. بازار در کشور ۲۸ درصد دست بخش خصوصی است و بقیه دست ماست؛ بخش‌نامه ما این است که از تولید داخل استفاده کنیم، اینکه چه مشکلی این تولیدات دارد چون با سلامت مردم در ارتباط است، نمی‌گویم. ما در دارو و بهداشت تنش نداریم».

سوءاستفاده از شعار سال ممنوع!
قاضی‌زاده‌هاشمی سخنانش را این‌طور ادامه می‌دهد «امسال شعار حمایت از تولید داخلی است و نباید سوءاستفاده کرد و افرادی منفعت‌طلب جنس کم‌کیفیت خود را به قیمت بالا بفروشند. ما برای حمایت از تولید داخل انقلاب و جوانی و عمر خود را صرف کردیم. ما تولیدی که رهبری فرمود یعنی تکمیل زنجیره تولید از مواد خام تا انتخاب یعنی ارزآوری و ثروت‌آفرینی را قبول داریم».
او می‌گوید «در پنج سالی که از ۲۰ میلیون این صافی‌ها استفاده کردیم، چقدر را از خارج وارد کردیم؟ کمتر از پنج هزار تا. این اختیار قانونی من است. بنابراین به نظر می‌رسد مشکل از آنجایی شروع شده که بخش خصوصی علاقه ندارد تولید داخل را به دو برابر قیمت بخرد. کیفیت این تولیدات داخلی بهتر از تولیدات آمریکا و ژاپن و آلمان نیست و قیمت آن دو برابر است. با این اوصاف شما به ما فشار می‌آورید تولید داخل بخر؟ این ‌ظلم به جیب مردم است».
نادر قاضی‌پور در بخش دوم سخنانش که پس از صحبت‌های وزیر بهداشت و انتقاد شدید‌اللحن او نسبت به بخش نخست سخنان این نماینده مجلس بیان شد، خطاب به قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: «من نه منافق هستم و نه توده‌ای. لعنت به منافق و توده‌ای دیروز و امروز. آقای قاضی‌زاده شما گوش فلک را پر کردید که قیمت صافی دستگاه دیالیز تولید داخل گران است اما آیا یک بار پرسیده‌اید که آنها چطور با قیمت پایین‌تر صادرات انجام می‌دهند؟».

ما را از شکایت نترسانید 
قاضی‌پور همچنین افزود: «در همه جای دنیا از تولیدکنندگان خود حمایت می‌کنند اما ما واردات را ارزان می‌کنیم که این خلاف همه سیاست‌های کاهش تصدی‌گری و اصل ۴۴ دولت است و ما مقابل آن می‌ایستیم و اجازه نمی‌دهیم تولید که با این زحمت به گفته آقای نوبخت سر پا ایستاده، توسط چند دلال نابود شود. ما از هزاران کارگر شاغل در کارخانجات ساخت صافی دستگاه دیالیز در این مملکت حمایت می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم واردات اتفاق بیفتد».
وزیر مسئله شکایت از نادر قاضی‌پور را به صراحت در پایان سخنانش مورد تأکید قرار می‌دهد و قاضی‌پور به او می‌گوید «آقای وزیر ما را از شکایت نترسانید؛ ما بارها توسط شما، همکارانتان در دولت، معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس محیط زیست سابق مورد شکایت قرار گرفته و در دادگاه حاضر شدیم. مرد به دادگاه می‌رود و از گفته خود دفاع می‌کند. من حاضرم به خاطر تولید ملی و حمایت از کارگر ایرانی اعدام شوم و همین جا شلاق بخورم اما لایه‌های آسیب‌دیده جامعه را حفظ کنم و از حق و حقوق ملت دفاع کنم».