باشگاه خبرنگاران/ طی چند سال اخیر خلف وعده برخی تعاونی های مسکن ، مشکلاتی در مسیر خانه دار شدن متقاضیان ایجاد کرده و باعث از بین رفتن سرمایه آنها شده است.



تعاونی‌های مسکن طی چند سال گذشته به یکی از بزرگترین معضلات برای متقاضیان خرید مسکن تبدیل شده اند چراکه بدقولی آنها در انجام تعهدات باعث از بین رفتن سرمایه مالی بسیاری از هموطنان شده و افراد نتوانسته اند بعد از گذشت سال ها مسکن و یا آورده خود را پس بگیرند.

بر این اساس یکی از متقاضیان که از تعاونی مسکنی شکایت داشت به خبرنگار مسکن باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در ابتدای اجرای طرح مسکن مهر، این تعاونی با جذب تعدادی متقاضی و دریافت پول از آنها باعث شد که تمامی سرمایه ما از بین برود و ما هنوز نتوانستیم خودمان را از زیر بار این معضل بیرون بکشانیم .

در همین راستا امید محمدی مدیر کل مسکن مهر بنیاد مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گفت:برخی تعاونی‌ها به ویژه در شهرهای زیر 25 هزار نفر مشکلات بسیاری را برای بنیاد مسکن،‌ وزارت راه و شهر‌سازی و وزارت راه و تعاون ایجاد کرده اند به طوریکه وزارت راه و شهر‌سازی حل معضلات این تعاونی ها را به وزارت تعاون واگذار کرده اما هنوز بعد از گذشت چند سال خود وزارت تعاون نیز نتوانسته با مشکلات آنها کنار بیاید.

وی گفت: اکثر مشکلات تعاونی‌های مسکن مهر به دلیل اختلاف بین اعضای هیئت مدیره و متقاضیان است و حتی برخی از اعضای هیئت مدیره با کلاهبرداری‌هایی که انجام داده‌اند باعث شده یک واحد به چند نفر فروخته شود .

واحدهای مسکونی که بعد از ۲۵‌سال هنوز به نتیجه نرسیده اند
چندی پیش نیز یکی دیگر از متقاضیان تعاونی‌ مسکن مهری که به تعهداتش عمل نکرده در تماس با خبرنگار مسکن ما عنوان کرد:این تعاونی‌ مسکن در سال 74 برای پروژه‌ای واقع در کیانمهر از متقاضیان ثبت‌نام کرد و با حدود 750 عضو اقدام به خرید 3 قطعه زمین و ثبت سه سند کرد اما در واقع به جای سند سوم که مشکل ثبتی داشت زمین در شهرک ناز خریداری شد و به مالکیت اعضا در آمد و قطعه زمینی هم در شهرک پردیس به عنوان حق عضویت چند نفر به مالکیت کل اعضای تعاونی در آمد.

متاسفانه بعد از گذشت 25 سال هنوز این تعاونی مسکن نه تنها واحدی را به ما تحویل نداده بلکه مبالغ فراوانی را طی این سال‌ها از متقاضیان دریافت کرده که این پولها را نیز به متقاضیان باز نمی‌گرداند .

این متقاضی اظهار کرد: طی سال‌های گذشته شکایت‌های فراوانی به وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی و اتحادیه‌های تعاونی‌ها شده اما بعد از گذشت این سالها این شکایت‌ها به جایی نرسیده و متقاضیان همچنان چشم به راه هستند .

این مال باخته گفت: امیدوار هستیم به همت و پیگیری مسئولان اتاق تعاون ، این پروژه عظیم که می‌تواند بسیاری از مستاجران را خانه دار کند به نتیجه برسد.

در همین راستا عبدالهی مدیر اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن مشکلات تعاونی‌های مسکن از سال‌های گذشته درحال پیگیری است اما متاسفانه مشکلاتی که اعضای هیئت مدیره این تعاونی‌ها ایجاد کرده باعث بد نام شدن تعاونی‌ها شده است امیدواریم در سال 97 بتوانیم موانع را بر طرف کنیم.

بر اساس این گزارش لطمه‌های که برخی تعاونی‌ها به بخش مسکن وارد کرده‌ا‌ند به راحتی پاک نمی‌شود در این راستا باید وزارتخانه های تعاون و راه و شهرسازی با برخورد مناسب با متخلفان این حوزه ، ریشه تعاونی‌های بدقول مسکن را از بین ببرند .