آخرین خبر/ با شروع سال جدید افت فاحش برخی از لژیونرهای فوتبال ایران به یکی از دغدغه‌های بزرگ کارلوس کی‌روش و هواداران تیم ملی تبدیل شده بود اما اکنون در حالی که 59 روز تا شروع ‌جام‌جهانی فرصت باقی مانده، درخشش دوباره لژیونرها می‌تواند بهترین خبر ممکن برای کادر فنی و هواداران تیم ملی ایران باشد.

سردار آزمون و رضا قوچان‌نژاد دوباره روند گلزنی خود را آغاز کرده‌اند و علیرضا جهانبخش، کریم انصاری‌فرد و کاوه رضایی هم همچنان در 3 لیگ اروپایی می‌درخشند. مسلما درخشش لژیونرها و اعتماد کی‌روش به فوتبالیست‌های شاغل در لیگ‌های خارجی می‌تواند جای لیگ برتری‌ها را در ‌جام‌جهانی تنگ‌تر از قبل کند و‌ با این شرایط بدون‌تردید شاهد کمترین سهمیه لیگ برتر در 5 دوره حضور ایران در ‌جام‌جهانی خواهیم بود. در هلند جهانبخش تعداد گل‌های خود را به عدد 15‌رسانده و در‌کنار 11‌پاس گل تاثیرگذارترین بازیکن لیگ هلند است‌. رضا قوچان‌نژاد هم این هفته تعداد گل‌هایش را به عدد 8 رساند و با توجه به شروع دوباره گلزنی‌هایش مسلما باز‌هم یکی از انتخاب‌های کی‌روش خواهد بود. کریم انصاری‌فرد هم با قرار گرفتن در صدر جدول گلزنان لیگ یونان از حالا بلیت روسیه خود را رزرو کرده و به این جمع باید سردار آزمون دوباره اوج گرفته را هم اضافه کنیم. در‌مجموع اگر اتفاق خاصی رخ ندهد مرتضی پورعلی‌گنجی، میلاد محمدی، رامین رضاییان، احسان حاج‌صفی، سعید عزت‌اللهی، اشکان دژاگه، علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی، سردار آزمون، کریم انصاری‌فرد، رضا قوچان‌نژاد، کاوه رضایی و سامان قدوس مسافران ‌جام‌جهانی خواهند بود و این بدین‌معناست که لیگ برتری‌ها برای تکمیل لیست 23 نفره کی‌روش، فقط‌10‌ جای خالی دارند و نیمی از بازیکنانی لیگ برتری که به اردوی تیم ملی دعوت شده‌اند، شانس حضور در ‌جام‌جهانی را نخواهند داشت‌. اگر همه این پیش‌بینی‌ها درست باشد کارلوس کی‌روش با یک رکورد جدید پا به ‌جام‌جهانی روسیه خواهد گذاشت. کی‌روش در این چند سال مخالف سرسخت لیگ برتر بوده و هیچ‌وقت حمایت خود را از فوتبالیست‌های شاغل در لیگ‌های خارجی پنهان نکرده است. کی‌روش به تازگی به صراحت عنوان کرده که حتی لیگ قطر و شرایط تمرینی تیم‌های قطری بهتر از لیگ ایران می‌تواند بازیکنان را برای حضور در ‌جام‌جهانی مهیا کند. همین بی‌اعتمادی کی‌روش به لیگ برتر باعث شده تا فوتبال ایران در آستانه خلق یک رکورد جدید قرار بگیرد؛ کمترین سهم لیگ داخلی در ‌جام‌جهانی!
اولین حضور ایران در ‌جام‌جهانی به سال 1978 بر‌می‌گردد. در آن سال ایران در‌حالی با حشمت مهاجرانی به آرژانتین رفت که هر 22 بازیکن تیم ملی در لیگ ایران شاغل بودند و تیم‌های تاج و پاس هر‌کدام با 4 بازیکن بیشترین سهمیه را داشتند. در ‌جام‌جهانی 1998 فرانسه هم اسکلت اصلی تیم ملی را بازیکنان شاغل در لیگ داخلی تشکیل می‌دادند. در آن سال ایران با هدایت جلال طالبی با 19 بازیکن از لیگ و 3 لژیونر راهی فرانسه شد. خداداد عزیزی، علی دایی و علیرضا منصوریان که هر 3 در بوندس‌لیگا حضور داشتند، تنها لژیونرهای ایران در جام شانزدهم بودند. بعد از آن ‌جام‌جهانی واژه لژیونر در ادبیات فوتبال ایران به‌طور کامل جا افتاد و تعداد لژیونرهای اروپایی در فوتبال ایران برای اولین بار از تعداد انگشتان 2 دست بیشتر شد. ضمن این‌که برانکو در آن سال با دعوت از فریدون زندی واژه جدیدی به نام فوتبالیست دورگه را هم به ادبیات فوتبال ایران اضافه کرد. نتیجه این افزایش چشمگیر، حضور ایران در ‌جام‌جهانی ‌2006‌ با 7 لژیونر بود. در ‌جام‌جهانی آلمان مهدوی‌کیا، رحمان رضایی، جواد نکونام، فریدون زندی، علی کریمی، وحید هاشمیان و محرم نویدکیا،‌ لژیونرهای ایران بودند. بعد از برانکو نوبت به کارلوس کی‌روش رسیده بود. کی‌روش که از همان ابتدا نگاه بدبینانه‌ای به لیگ ایران داشت، جست‌وجو برای پیدا کردن دورگه‌های جدید را آغاز کرد. اضافه شدن چندین بازیکن دورگه به لیست تیم ملی در‌کنار لژیونرها باعث شد تا سهمیه لیگ برتر در ‌جام‌جهانی‌ 2014 به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند. این‌بار تیم ملی با 13 بازیکن لیگ برتری و 9 لژیونر مسافر ‌جام‌جهانی شد. حالا در آستانه ‌جام‌جهانی روسیه به نظر می‌رسد روند رو به رشد لژیونرها و کاهش سهمیه لیگ داخلی در تیم ملی تداوم داشته باشد و این‌ بار احتمالا با‌ 10‌بازیکن لیگ برتری و 13‌ لژیونر تیم ملی با رکورد جدیدی پا به ‌جام‌جهانی روسیه خواهد گذاشت؛ رکوردی که در آن نقش کی‌روش بیش از هر‌کس دیگری به چشم می‌آید.