اعتماد/ متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست



آرزو فرشید| حضور احمدی‌نژاد در امامزاده صالح مورد انتقاد جدی حجت الاسلام عبدالعلی گواهی، تولیت آستان این امامزاده قرار گرفت. او در واکنش به اخلالگری هواداران احمدی نژاد گفت: من امروز مسئول هستم، بنا نیست وقتی فردا کسی آمد و مسئول اینجا شد، من بیایم اینجا بست نشینی کنم، بگویم این آقا دارد خراب می‌کند. ...کسی که هشت سال مسئول بوده باید پاسخگو باشد. اینکه بیاید چنین رفتاری انجام دهد نامطلوب است.

روزهای برو و بیای احمدی‌نژاد گذشته و حالا آنقدر تنهاست که نه در محافل سیاسی جای دارد، نه حتی در آستان امامزاده‌ها. قشون احمدی‌نژاد به چند نفر (مشایی، بقایی، جوانفکر و...) تنزل یافته و یاران دیروز راه خود را به کلی جدا کرده‌اند. اگرچه دستگاه قضایی و دیگران به خاطر حکمتی که محسنی‌اژه‌ای از آن سخن گفته بود، هنوز برخورد جدی‌ای با احمدی‌نژاد نکرده‌اند اما کار به جایی رسیده که وقتی برای به اصطلاح بست‌نشینی به امامزاده صالح می‌رود از هر راهی مثل بلند کردن صدای مولودی یا تعارف شیرینی و شربت به زایران حواس‌ها از حضورش منحرف می‌شود. بعد هم تولیت امامزاده از اخلالی که هواداران احمدی‌نژاد ایجاد کرده‌اند؛ گلایه می‌کند. حجت‌الاسلام عبدالعلی گواهی با اشاره به بست‌نشینی و ایجاد اخلال توسط هواداران احمدی‌نژاد گفته است: «تا امروز تحمل کرده‌ایم ولی از این به بعد تحمل نخواهیم کرد و این‌طور افراد را راه نمی‌دهیم تا امنیت و آرامش زایران تامین شود.» گواهی گفته است: «در حالی که مداح مراسم مشغول ذکر توسل اهل‌بیت علیهم‌السلام بود، یک نابینا را اجیر کردند و بلندگو را از دست او گرفت. اینجا اماکن مقدسه است. اینجا برای همه است؛ به هیچ جریان یا گروه یا طیف خاصی تعلق ندارد. ما اینجا زایر مسیحی، یهودی، کلیمی و انواع افراد را می‌بینیم که حضور پیدا می‌کنند. بنا نیست امنیت و آرامش مردم را به‌هم زنیم». 

انتقادات گواهی اما از سوی اندک احمدی‌نژادی‌های باقیمانده بی‌جواب نمانده است. علی ‌اکبر جوانفکر در صفحه توییتر خود در این باره نوشت: «در سالروز شهادت موسی بن جعفر(ع) به حرم فرزند آن امام همام رفتیم تا برای آزادی زندانیان بیگناه دعا کنیم. تولیت حرم، تریبون داشت و بی‌حرمتی کرد و خط و نشان کشید. جشن گرفته بودند تا هلهله کنند. نوار مداحی پخش کردند تا صدای دعا شنیده نشود. شرم آور است. قرار نبود به اینجا برسیم! وقتی کسی توامان مسوولیت پادگان و تولیت امام‌زاده را داشته باشد، ممکن است مسوولیت‌ها را با هم قاطی و فکر کند صحن امامزاده هم پادگان است! شایسته است جناب گواهی، پاسخگوی بیش از یک دهه نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه تهران هم باشد.» شاهد تنها شدن احمدی‌نژاد اما فقط ماجرای بست‌نشینی روز پنجشنبه و انتقادات تولیت امامزاده نیست. نامه ٤٣ نفر از اعضای دولت‌های نهم و دهم برای تبری جستن از او نیز همین مدعا را ثابت می‌کند. آنان حالا دیگر احمدی‌نژاد را رییس خود نمی‌دانند و به نامه‌پراکنی‌های غیرمتعارف و طرح خواسته‌های غیرقانونی او همچون برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی، تضعیف نهادها و ارکان نظام اسلامی به بهانه نقد و اصلاح‌گری، عدم ترجیح مصالح ملی بر مسائل شخصی و گروهی مانند تکرار موضوع مهندسی انتخابات و... انتقاد می‌کنند. اسفندیار رحیم مشایی این روزها ساکت شده و بقایی نیز در زندان مشغول اعتصاب غذا است. همین است که بار همه واکنش‌نشان دادن‌ها و نامه نوشتن‌ها روی دوش جوانفکر افتاده است. او در پاسخ به نامه این ٤٣ نفر نوشته است: «١٠ روز پس از آنکه ٥٠٠ تن از فعالان اصلی تشکل‌های دانشجویی و شخصیت‌های حوزوی، نامه‌ای تحلیلی را به مقام معظم رهبری ارسال کردند، بیانیه‌ای با امضای ٤٣ تن از اعضای دولت‌های نهم و دهم منتشر شده است که در آن به دکتر احمدی‌نژاد انتقادهایی را وارد ساخته‌اند. این بیانیه را باید در راستای فشارهای ١٠ روز گذشته علیه امضا‌‌کنندگان نامه مزبور ارزیابی کرد.» فاصله گرفتن یاران قدیم و تنهایی، احمدی‌نژاد را نسبتا ساکت کرده است. از یک سو فاصله نامه‌ها و پیام‌های ویدئویی کمتر شده و از دیگر‌سو ماجرای اعتصاب غذای یار دیرین، ذهن رییس دولت نهم و دهم را به خود مشغول کرده است. فعالیت این روزهای او بعد از یک بست‌نشینی ناموفق و توییتی با مضمون «حمید جان سی روز است که در # اعتراض به ظلم بزرگ و آشکار، ذره ذره آب می‌شوی. آنان خود بر بی‌گناهی تو آگاهند، اما بر ادامه #ظلم اصرار دارند. دوام بیاور برادر. صبح نزدیک است...» به انتشار نامه‌ای که چند ماه قبل نوشته بود، ختم می‌شود. نامه‌ای در حمایت از بقایی و تاکید بر اینکه «از آنجا که شما به ایمان، آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی و تعهد به آرمان‌های انقلابی شناخته شده و شهره‌اید، فرض را بر این می‌گذارم خبر ظلم بزرگی که امروز بر آقای بقایی به عنوان خادم پاک و بی‌منت و یکی از فرزندان انقلابی ملت رفته است، نشنیده‌اید چرا که در غیر این صورت کار خیلی دشوار خواهد بود.»