صبح نو/ متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست



مجید ابهری| موضوع حضور بانوان موضوعی کاملاً اجتماعی است و در قالب جامعه می‏گنجد. این در حالی است که بعضی از افراد و جریان‎های سیاسی سعی می‏کنند به این موضوع اجتماعی رنگ‌‏وبوی سیاسی دهند. در‌حالی‌‌که این موضوع به هیچ‌وجه سیاسی نیست. باید قبول داشت که در ورزشگاه‏های ایرانی، تماشاچیان آقا، فرهنگ تماشای فوتبال را ندارند. در بسیاری از موارد آنها حرکات هنجارشکنانه زیادی انجام می‏دهند و در هنگام تماشای فوتبال، از لغات غیراخلاقی زیادی استفاده می‏کنند.
شاید به همین دلیل است که نظر مساعدی درباره حضور زنان در ورزشگاها میان مدیران وجود ندارد. البته از نگاه رفتارشناسی، این ممنوعیت به‌دلیل احترام به جایگاه بانوان و توجه به شخصیت آنهاست. باید توجه داشت که برخی از کارشناسان معتقدند حضور بانوان در استادیوم‏ها می‏تواند مانع بد‌زبانی یا هنجار‌شکنی‏هایی باشد که در ورزشگاه‏ ها وجود دارد. البته خلاف این موضوع نیز به‌صورت میدانی بارها مشاهده شده است. راه‏ حل این مشکل تنها یک چیز است. باید در این زمینه فرهنگ ‏سازی انجام شود. باید فرهنگ تماشای بازی فوتبال به تماشاچیان آقا، آموزش داده شود. در کنار این مساله باید بستر فکری و فرهنگی مناسبی هم برای آنها ایجاد کردو در کنار همه این‎ها اگر بخواهیم به خانم‏ها اجازه و امکان ورود به ورزشگاه را بدهیم، باید جایگاه ویژه‏ای برای بانوان درنظر بگیریم. جایگاهی که مناسب حضور آنها و در شأن بانوان باشد. باید ورودی و خروجی این جایگاه با ورودی و خروجی آقایان متفاوت باشد تا تنش و مشکلی برای منزلت بانوان پیش نیاید. با این کار می‌توان این مشکل را حل کرد.
همین مساله اجازه حضور نداشتن در ورزشگاه‏ها برای بانوان، باعث سوءاستفاده هایی در فضای مجازی و در رسانه‌های دشمنان کشور شده است. متاسفانه بعضی از جریان‌های سیاسی، برای رسانه ‏های بیگانه خوراک فکری مهیا می‎کنند. در‌حالی‌که اگر حضور بانوان و ورود به مسابقات آزاد شود، بسیاری از مشکلات و این سوءاستفاده ‏ها حل می‏شود.

باید به این سؤالات پاسخ روشن داد. آیا تمام مشکلات جامعه ما محدود به حضور بانوان در ورزشگاه است؟
آیا زنان ما فقط منتظر حضور در استادیوم‎ها هستند؟
آیا جامعه ایرانی، مشکل دیگری ندارد؟
زنان ما با مشکلات دیگری مواجه نیستند و تمام مشکلاتشان به ورزشگاه و فوتبال ختم می‏شود؟

البته که این‌طور نیست. هر چند که مسوولان ورزشی با کسب رهنمودها و مشورت با مراجع دینی و برنامه‏ریزی‎های مناسب برای حضور بانوان می‏توانند این مشکلات را حل کنند. البته نباید نادیده گرفت که اتفاق‎هایی از این دست در روستاها می‏توانند به‌‌عنوان تجربه استفاده شوند.
مانند آنچه در آن روستای دورافتاده جنوبی افتاده است. چرا باید حضور دختران ایرانی به‌صورت مخفیانه به تیتر یک اخبار در کشور تبدیل شود؟ فضای مجازی با انتشار اخبار زرد نه تنها به حل این مشکل کمک نمی‏کند، بلکه به کوره آتش این مشکل هیزم هم می‏ریزد.
چندی پیش ما در یکی از مسابقات بین‏المللی شاهد اجازه حضور زنان آن کشور به ورزشگاه بودیم. این حق اما از زنان کشور ما گرفته شد. خود من به‌عنوان یک مرد، از این تصمیم و حرکت شرمنده شدم. همه این‏ تصمیمات نادرست ابزاری برای دلیل‌تراشی و بزرگنمایی برای دشمنان کشور می‏شود. باید این اسلحه، یعنی سوءاستفاده از این عدم مدیریت در زمینه مخالفت با حضور بانوان در استادیوم‏های ورزشی، از دست شبکه‏های بیگانه گرفته شود تا آنها آزادی‏های نسبی و آب‏چکانی کشور سعودی را به رخ فرهنگ ایرانی نکشند.
اگر زنان سعودی به‌تازگی اجازه یافته‏اند -البته آن هم به حرف- رانندگی کنند یا آنچه گفته شده، اجازه ورود به ورزشگاه را پیدا کرده‎اند، بانوان مقتدر ایرانی سال‏هاست که در زمینه‏های مختلف فرهنگی، علمی و تخصصی در جهان حضور دارند و صاحب مقام‏های ممتاز شده‌اند، می‏شوند و خواهند شد.
باید فکری اساسی به حال این موضوع کرد. موضوعی که قطعاً با شعارهای عوام‌فریبانه و به ظاهر آزادی‌خواهانه حل نخواهد شد. مناسب‌سازی محیط ورزشگاه‌ها، قطعاً می‌تواند در نخستین مرحله، اذهان عمومی را آماده پذیرش بانوان در ورزشگاه‌ها کند، اما تا وقتی زیرساخت‌ها برای این موضوع فراهم نشده، شعار دادن و حمایت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها عوام‌فریبی است.