باشگاه خبرنگاران/ آمریکا پس از حمله شیمیایی اخیر در سوریه، سرگرم بررسی گزینه‌های مختلف برای حمله به این کشور است. 


نشریه واشنگتن اگزمینر به نقل از منابع پنتاگون نوشت آمریکا پس از حمله شیمیایی اخیر، سرگرم بررسی گزینه های مختلف برای حمله به سوریه است.
به گزارش وبگاه این نشریه آمریکایی، بعد از حمله شیمیایی که ادعا می‌شود نیروهای دولتی سوریه مسبب آن بودند، منابعی در پنتاگون اعلام کردند واشنگتن سرگرم بررسی گزینه های مختلفی درباره حمله به سوریه است. در حال حاضر برنامه ریزان نظامی آمریکا سرگرم بررسی نحوه تهاجم به این کشور هستند و شاید مانند سال گذشته که 59 موشک کروز از دریا به سمت پایگاه هوایی حمص سوریه شلیک شد این بار هم نظیر چنین اتفاقی روی دهد.
به گفته یکی از مقامات پنتاگون که نخواست نامش فاش شود، گزینه هایی که کارشناسان پنتاگون به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا داده‌اند کاملا شبیه به همان گزینه هایی است که سال گذشته در حمله به شمال این کشور پیشنهاد شد، حمله ای که به کشته شدن صدها غیرنظامی کودک و زن منجر گردید.
یکی از مسئولان آگاه از این برنامه ریزی، گفت: «با آنکه نحوه بررسی و ارائه گزینه ها مانند سال قبل است، نمی توان به سادگی در اینباره گمانه زنی کرد. به عهده رئیس جمهور است که درباره نحوه پاسخگویی تصمیم بگیرد و ما نیز باید گزینه ها را ارائه کنیم.»
به گفته یک منبع از نیروی دریایی آمریکا، در آب های منطقه ناوهای زیادی مجهز به موشک تام هاوک هستند که از آن جمله ناو یو اس اس دونالد کوک است. این ناو دارای فناوری شلیک موشک های هدایت شونده است و به تازگی از بندر قبرس فراخوانده شده است و دیروز با طی کردن شرق دریای مدیترانه به منطقه آبی مجاور سوریه رسید.
در پنتاگون جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، در جواب پرسش خبرنگاران درباره نحوه حمله آمریکا به سوریه گفت: من در حال حاضر هر گزینه ای را محتمل می دانم.
وی در ادامه روسیه را نیز مسئول حمله شیمیایی اخیر دانست و گفت : اولین چیزی که باید در نظر داشته باشیم این است که چرا سلاح های شیمیایی هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد آن هم در زمانی که روسیه چارچوبی برای ضمانت عدم استفاده از تسلیحات شیمیایی (در سوریه) مشخص کرده بود. بنابراین، ما با همکاری با متحدان و شرکایمان از ناتو گرفته تا قطر و جاهای دیگر، به این مسئله رسیدگی خواهیم کرد.
وزارت امور خارجه روسیه، هشدار صریحی به واشنگتن داده است که هر گونه دخالت نظامی در سوریه «غیر قابل قبول» است و به «عواقب جدی» منجر خواهد شد.
آمریکا در سال گذشته در حمله به سوریه یک جانبه عمل کرد اما این بار ممکن است شرکایی در این حمله داشته باشد. هم فرانسه و هم انگلیس درباره حمله احتمالی نظامی مواضعی را اتخاذ کرده اند.
روز دوشنبه پس از صحبت تلفنی بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس با ژان ایو لودریان همتای فرانسوی اش، جانسون گفت: این دو متحد آمریکا توافق دارند که مصونیتی برای افرادی که اقدامات شرورانه انجام می دهند و از چنین سلاح هایی (سلاح های شیمیایی) استفاده می کنند وجود ندارد.
از سوی دیگر ترامپ هم که با اعضای کابینه اش سخن می گفت تصریح کرد خیلی سریع درباره نحوه واکنش آمریکا به اتفاقات شیمیایی رخ داده در سوریه تا آخر امروز تصمیم خواهد گرفت.
ترامپ گفت: این مساله‌ای انسانی است و ما درباره انسانیت داریم صحبت می کنیم و نمی توانیم اجازه دهیم چنین اعمالی تکرار شوند.