صبح نو/ متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست



نجفی با وجود بیماری و عذر از مدیریت شهر؛ باید بماند. این، پیام شورای پنجم برای مردم پایتخت بود. پیامی که پس از 23 اسفندماه که اعضای شورا با حیرت، از صبح تا ظهر مشغول تکذیب استعفای شهردار تهران بودند و از ظهر به بعد، مشغول توجیه یا مخالفت با آن، بالاخره دیروز و پس از جلسه‌های غیررسمی و اظهارنظرهای متفاوت و گاه متضاد، به این نتیجه رسیدند که با وجود عذر نجفی از ماندن بر مسند شهرداری و تجویز سه پزشک به کناره‌گیری او، ادامه اداره شهر تهران را هم به نجفی بسپارند. آن هم در جلسه‌ای که طبق معمول، حاشیه‌هایش پررنگ‌تر از متن آن بود.

از ساعت استراحت شهردار تا کارت ویژه خبرنگاران
حاشیه‌های جدی این جلسه، از شب پیش از برگزاری جلسه آغاز شد. جایی که آقای «مرتضی الویری» در برنامه‌ای تلویزیونی و در اظهارنظری عجیب، این‌طور از نجفی دفاع کرد: «‌استعفای آقای نجفی به‌دلیل فشارهای زیاد است. وقتی که یک احضاریه‌ای را ساعت 22:30 بردند دم منزل ایشان و از خواب بیدارشان کردند؛ معلوم است که فشارها چقدر است.»
ادعایی که البته در طول جلسه هم توسط نجفی رد شد. اما این اظهارنظر عجیب الویری؛ ساعت استراحت شهردار تهران را به سوژه کاربران شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی تبدیل کرد.
«کارت ویژه حضور خبرنگار» اما، نخستین اتفاق جدید در حاشیه جلسه دیروز بود. موضوعی که یکی از خبرنگاران شهری، با شگفتی از آن یاد کرد و عکس کارت زردرنگ تشریفات برای اجازه ورود خبرنگاران به صحن شورا را در صفحه شخصی خود منتشر کرد و نوشت: «جلسه خداحافظی شهردار 6 ماهه، کارت حضور ویژه می‌خواهد.»
مطابق انتظار، آقای «محمد علی نجفی» شهردار مستعفی تهران، در سخنانش بر استعفا و پایان ریاستش بر مسند مدیریت شهری تهران تاکید کرد. او در بخشی از سخنانش گفت: «‌آنچه منجر به طرح موضوع استعفا شد مسأله خارج از اراده من و مبتنی بر تقدیر الهی است. حدود یک‌ماه‌و‌نیم قبل بر اساس اعلام پزشکان معالج، مبتلا به بیماری شدم که هم مرحله درمان سخت و هم مرحله بعد از درمان طویل‌المدت است. از این‌رو به ناچار استعفا را مطرح کردم و از شورا خواهش می‌کنم عذر من را بپذیرند.»

بیماری عادی رجال سیاسی
نجفی با اشاره به محدودیت‌هایی که بیماری جدید برایش به‌وجود آورده است، گفت: «‌این بیماری جدیدی است که یک‌ماه‌و‌نیم است عارض شده و من هم در همین مدت از آن مطلع شدم. این بیماری بخش زیادی از انرژی من را می‌گیرد و انرژی لازم برای مدیریت امور شهرداری باقی نمی‌ماند. پس اقتضا می‌کند این مسوولیت را به دیگری واگذار کنم. البته در کنارش خواهم بود در‌حدی‌که وسع و توان جسمی برسد. تقاضا دارم این موضوع را به مسائل سیاسی و محیطی اطراف آن که در این چند روز به وقوع پیوسته، ارتباط ندهند.»
اشاره نجفی به بیماری‌اش، البته در جلسه غیر علنی روز گذشته شورا با شهردار تهران برای بررسی دلایل استعفا هم مطرح شده بود. آقای «مجید فراهانی» روز شنبه در این‌باره به «ایسنا» گفته بود: «‌آقای نجفی نهایتاً با استناد به قضاوت قطعی سه پزشک مختلف در خصوص بیماری صعب‌العلاج‌شان حاضر به پس گرفتن استعفا نشدند.»
برخی رسانه‌ها، «سرطان پروستات» را بیماری صعب‌العلاج نجفی بیان کرده‌اند. موضوعی که در لفافه توسط رییس شورا هم به آن اشاره شد. آقای «محسن هاشمی رفسنجانی» که دیروز دقایقی اداره جلسه را به نایب‌رییس شورا واگذار کرده بود، پس از بازگشت به صحن شورا با شوخ‌طبعی معمولش خطاب به نجفی گفت که انگار او هم به بیماری نجفی مبتلا شده است. اشاره خانم «زهرا
صدر اعظم نوری» نیز همراه با کنایه به این بیماری بود. او در بخشی از جلسه شورا، بیماری نجفی را «بیماری عادی رجال سیاسی» دانست. موضوعی که با واکنش دوباره هاشمی رفسنجانی هم مواجه شد و پرسید:«یعنی هرکس این بیماری را نگیرد از رجال سیاسی محسوب نمی‌شود؟»
شوخی‌های گاه و بیگاه هاشمی رفسنجانی که نامش مدت‌هاست به‌عنوان گزینه مطلوب طیف نزدیک به حزب کارگزاران سازندگی برای شهرداری تهران در رسانه‌ها مطرح شده است، از جمله حاشیه‌های جالب توجه جلسه دیروز شورا بود.
هاشمی رفسنجانی در قامت رییس شورا تلاش زیادی کرد تا با شوخی‌هایی که گاه رنگ‌و‌بوی کنایه هم داشت، خود را نظاره‌گر بی‌طرف ماجرا نشان دهد و مدیریت این جلسه را با موفقیت به پایان برساند. نکته‌ای که البته از دید خبرنگاران و دوربین‌ها هم پنهان نماند. به‌ویژه زمانی که او موافق رأی‌گیری مخفیانه برای قبول یا رد استعفای نجفی بود و بعدتر، از نمایندگانی که مایل بودند برگه‌های رأی را در قاب عکاسان ثبت کنند، خواست برگه‌ها را بالاتر بگیرند تا عکاسان بتوانند عکس رأیشان را بگیرند.
استعفای نجفی، دیروز سه ناطق موافق داشت. آقایان محمدجواد ‌حق‌شناس عضو حزب اعتمادملی و افشین حبیب‌زاده و نیز خانم الهام فخاری در موافقت با استعفای نجفی صحبت کردند. رسانه‌ها از این جمع به اضافه یک نفر دیگر -که خبرگزاری «مهر» مدعی شده است آقای «محمد علیخانی» است- رأی به قبول کناره‌گیری نجفی از شهرداری تهران دادند تا در مجموع، نجفی با 16 رأی مخالف استعفا، ملزم به ادامه فعالیت به‌عنوان شهردار تهران شود.
شهرداری که به گفته خودش، از اول اردیبهشت‌ماه، قرار است بستری شود و به گفته محسن هاشمی، همه‌چیز دوباره بستگی به تصمیم خود نجفی دارد.
هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این پرسش که اگر شهردار تهران اصرار و پافشاری به رفتن داشته باشد؛ شورا چه تصمیمی خواهد گرفت، گفت: «در این‌باره فعلاً نمی‌توان اظهارنظر کرد و باید منتظر ماند و نمی‌توان با پیش‌فرض‌ها اظهار نظر کرد.»
رییس شورای شهر تهران همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا با بستری شدن شهردار تهران همزمان با اردیبهشت‌ماه برای طی کردن مراحل درمان سرپرستی برای شهرداری انتخاب خواهد شد یا خیر، گفت:‌ «در این‌باره نیز باید منتظر نظر شهردار تهران باشیم.»
هاشمی با اشاره به دلیل استعفای شهردار تهران گفت: «آقای نجفی در متن استعفای خود نیز به این موضوع کاملاً اشاره داشته است و موضوع کاملاً گویا و شفاف بوده است. حتی نجفی در متن استعفای خود تاکید داشته است که تا تعیین شهردار آینده مسوولیت شهر را به عهده خواهد داشت.»
به هرحال، جلسه بررسی استعفایی که بیش از 20 روز از وصول آن می‌گذشت، دیروز با رأی به ماندگاری نجفی به اتمام رسید. شهرداری که می‌گوید به‌دلیل بیماری نیاز به استراحت بیشتر و طی فرایند درمان دارد و از کارهای پرفشار منع شده است. هرچند به قول آقای «مهدی چمران» رییس سابق شورای شهر تهران، پایتخت نیازمند شهرداری مقتدر است. او دیروز در واکنش به جلسه بررسی استعفای نجفی گفت: «‌شورای شهر به‌جای شفاف‌سازی، فرافکنی می‌کند. شهری که بیش از 6ماه درخوابی طولانی بوده، نیازمند شهرداری مقتدر است.»
حالا به نظر می‌رسد بازی شورای پنجم با افکار عمومی و ایجاد هزینه بالا برای کناررفتن نجفی به‌جای حل مشکلات درون شورایی و اختلاف‌های داخلی و حزبی همچنان با رد این استعفا ادامه خواهد داشت. اتفاقی که برخی نشانه‌ها خبر از ترس شورای پنجم از مواجهه با موقعیت انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران و تکرار ماجراهای شورای جنجالی اول باشد. موضوعی که اتفاقاً در روزهای اخیر، بیشتر از زبان اعضای شورا شنیده می‌شود.