خبرآنلاین/مسئول دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی فارس گفت: در حوزه درمان اعتیاد با موازی کاری مواجه ایم. 


با توجه به اهمیت درمان معتادان و جلوگیری از بازگشت آنها به جامعه، ‌نظارت بر مراکز ترک اعتیاد به عنوان حلقه مفقوده باید بیشتر جدی گرفته شود. اگرچه در 5 سال اخیر وضعیت بهداشتی، نوع رفتار با مبتلایان به اعتیادی که قصد ترک دارند و پیشگیری از بروز دیگر تخلفات مراکز درمان اعتیاد در فارس بهتر شده اما همچنان طبق آمار موجود در 20 درصد مراکز استان احتمال کتک زدن معتادان وجود دارد.
درمان اجباری و به اصرار خانواده فرد دچار اعتیاد نیز از دیگر تخلفاتی است که از سوی تیم های نظارتی فارس با آن برخورد شدید می شود اما هنوز هم وجود دارد. در این خصوص عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تشکیل تیم های ترکیبی از دستگاه های مربوطه با هدف نظارت بر مراکز ترک اعتیاد را ضروری می داند. 
محکم گفت: ما پس از بازدید از مراکز ترک اعتیاد در صورت مشاهده تخلف 2 بار به آنها تذکر و یک بار اخطار می دهیم و پس از آن پرونده مربوطه برای تعطیلی به کمیسیون می رود.
این مسئول بهزیستی ادامه داد: طبق گزارش ها برخی مراکز استان به اصرار خانواده فرد معتاد را به صورت اجباری برای ترک می آورند که این اقدام نیز تخلف محسوب شده و با آن برخورد جدی می گردد.
مسئول دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی فارس گفت: اگر چه آمار تخلفات مراکز درمان اعتیاد با نظارت ها نسبت به 3 سال قبل در استان کاهش 60 درصدی یافته اما همچنان برخی قوانین را زیر پا می گذارند. 
محکم افزود: با پیگیری ها و برخوردهای شدید میزان کتک زدن معتادان در مراکز ترک در استان طی 3 سال گذشته 80 درصد کاهش یافته و البته همچنان در 20 درصد این مراکز احتمال کتک کاری وجود دارد و مردم در صورت مشاهده، این موارد را گزارش دهند تا برخورد جدی با آن ها صورت گیرد.
این مسئول بهزیستی فارس از تعطیلی 5 مرکز اقامتی درمان اعتیاد اسفند ماه سال 96 به دلیل تخلفاتی از جمله شرایط بهداشتی نا مناسب و یک مورد هم به دلیل کتک زدن بیمار دچار اعتیاد خبر داد.
این مسئول بهزیستی فارس وجود پروتکل درمانی دقیق به منظور فعالیت مراکز درمان اعتیاد همچنین ارایه آموزش های پیشگیری از وسوسه، پیشگیری از عود، آموزش مهارت های زندگی، کنترل خشم، مقابله با افسردگی و همچنین چگونگی کمک گرفتن از گروه های خودیار مانند انجمن معتادان گمنام را جزو فعالیت هایی دانست که در نظارت ها از مراکز و کمپ های درمان اعتیاد خواسته می شود.