سخت افزار/ اپراتور استرالیایی Telstra برای اولین بار تکنولوژی وایفای هات اسپات 5G در جهان را راه اندازی کرد.

این خبر هم جنبه مثبت دارد و هم منفی. اینکه استرالیا به فناوری وایفای هات اسپات 5G دست پیدا کرده است خبر خوبی است، اما جنبه بد کار اینست که تنها می توان با سرعت 4G از آن استفاده کرد، چرا که در حال حاضر هیچ گوشی هوشمند و تبلتی از فناوری 5G پشتیبانی نمی کند، بنابراین هیچ دستگاهی نمی تواند از سرعت 5جی بهره ببرد.

اپراتور استرالیایی تلسترا اولین هات اسپات های خود را در مرکز G5 Innovation در بندر جنوبی سواحل شرقی استرالیا احداث و شبکه تست 5G را در این مکان نصب کرده است. در حالیکه این مرکز منطقه مذکور را به مودم های 5G تجهیز کرده است، مردم نمی توانند از این سرعت بهره ببرند و دلیل آن اینست که مودم های گوشی های هوشمند در بهترین حالت از فناروی 4G پشتیبانی می کنند. البته دلیل دیگر این موضوع محدودیت های وایفای می باشد که به کاربران اجازه سرعت بالاتر از 4جی را نمیدهد.

تلسترا می گوید که سرعت شبکه 5G آن تا 3 گیگابایت بر ثانیه است، اما براساس آزمایشات انجام شده، افرادی که از طریق وایفای از آن استفاده می کنند، سرعتی محدود به 100 مگابایت بر ثانیه را تجربه خواهند کرد. اگرچه اختلاف این دو سرعت زیاد به نظر میاید، اما باز هم برای یک وایفای عمومی 5G قابل قبول به نظر میرسد. رقابت اپراتورها در گوشه و کنار جهان برای دست یابی به فناوری 5G کماکان ادامه دارد، اما تا زمانی که اپراتورهای جهانی، زیرساخت های مخابراتی، سازندگان گوشی و رگولاتوری ها استانداردی برای این تکنولوژی تنظیم نکنند، این تلاش ها به ثمر نخواهد نشست. کنفرانس 3GPP که در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد می تواند نقش تعیین کننده ای در سرنوشت این فناوری داشته باشد.

با این حال تسلترا و اپراتورهای نظیر آن سخت مشغول کار بر روی فناوری 5G و پیاده سازی ایده های بلندپروازانه خود در این زمینه هستند. به عنوان نمونه، تلسترا در حال آماده سازی اینترنت 5جی برای ماشین ها است و قصد دارد سرعت دانلود 1 گیگابایت بر ثانیه را در داخل ماشینی که به وایفای متصل است، فراهم کند. اما تا زمانی که گوشی ها و تبلت ها به مودم های 5G مجهز نشده اند، خیلی نمی توان به این خلاقیت ها دلخوش کرد.