ایرنا/ همراه اول که عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور را یدک می کشد، در حالی سال 95 بیش از 10 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرد که همچنان مشترکان از کیفیت خدمات آن ناراضی هستند.


شرکت ارتباطات سیار ایران تا پیش از واگذاری به بخش شبه دولتی به نام خصوصی سازی، به دلیل برخورداری از مزیت دولتی بودن و انحصار در حوزه ارتباطات همراه توانست مشترکان بسیاری را جذب کند.
همراه اول تا پیش از واگذاری در سال 89، یکی از شرکت های تابعه مخابرات ایران بود که تا سال 85 هیچ رقیبی در بازار ارتباطات همراه نداشت تا اینکه در پاییز این سال ایرانسل پا به عرصه نهاد.
در سال 89 نیز رایتل سیمکارت های خود را به بازار عرضه کرد و در همین سال واگذاری همراه اول به بخش خصوصی کلید خورد که خریدار آن کنسرسیومی از بنگاه های اقتصادی وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی بودند.
این شرکت اکنون 68.5 میلیون مشترک دارد و مدعی است 1245 شهر و بیش از 70 هزار کیلومتر از جاده های کشور را پوشش می دهد اما نکته آنجاست که کاربران این اپراتور از خدماتی که به زعم مسئولان آن طیف وسیعی از خدمات صوتی و اینترنتی را در بر می گیرد، از کیفیت خدمات پایین و در مقابل هزینه های بالای آن ناخرسند هستند.
ناتوانی در برقراری ارتباط مناسب، ارسال پیامک های تبلیغاتی، ناتوانی در آنتن دهی در بسیاری از جاده ها و هزینه های گزاف بخشی از شکایت هایی است که مردم از این اپراتور دارند.

** آنتن نمی دهید 
مشکل آنتن دهی اپراتور همراه اول نه تنها از چشم مردم بلکه از نگاه مسئولان نیز مصون نمانده است و بارها قول رفع مشکلات آن را داده اند اما همچنان این مشکل به قوت خود پابرجاست که در زمان اوج گیری سفرهای هموطنان بیشتر می شود.

برخی از هموطنان و کاربران همراه اول در ایام نوروز در تماس با خبرگزاری جمهوری اسلامی به اینکه در این ایام امکان برقراری تماس های ساده صوتی با بستگانشان در داخل و خارج از کشور را نداشتند، معترض بودند.
احسان علیزاده در پیامی که به ایرنا ارسال کرده، نوشته است: به نظر می رسد هرچه از پایتخت دورتر می شویم، برقرار تماس ساده تلفنی با سیمکارت همراه اول سخت و سخت تر می شود.
آقای جودی یکی دیگر از مشترکان همراه اول و ساکن تهران است که می گوید در ماه های اخیر در استفاده از ارتباطات صوتی با سیمکارت های همراه اول دچار مشکل شده است؛ به گفته وی، تماس ها یا برقرار نمی شود و یا بعد از چند بار قطعی متصل می شود؛ این مشکل عید نیست و حتی از پیش از تعطیلات نوروز هم وجود داشته است.
شهرام شهرکی که از مشترکان این اپراتور در استان چهارمحال و بختیاری است، نبود آنتن دهی مناسب بویژه اینترنت در شهرهای این استان را یادآور شده است.
به گفته وی، با وجود هزینه بالایی که بابت خدمات دیتا و اینترنت در قبض های تلفن همراه اخذ می شود، در بسیاری از نقاط آنتن دهی ها ضعیف است و حتی نمی توان پیام های متنی در شبکه های اجتماعی را دریافت کرد.
برخی مشترکان نیز به ایرنا اعلام کردند که آنتن دهی همراه اول در شهرهای بزرگی چون تهران هنوز تکمیل نیست و حتی در خانه هایشان موبایل آنتن نمی دهد و پیگیری آنها از این شرکت بی نتیجه مانده و آنان اعلام می کنند که در نقطه کور هستید و نمی توان مشکل را حل کرد.
خبرنگار ایرنا در شهر شیراز با مردمی مواجه شد که از خدمات این اپراتور ابراز نارضایتی داشتند؛ یکی از شهروندان که مدام ارتباط ش قطع می شد، می گفت: وضع آنتن دهی به قدی خراب است که حتی نمی توان 2 دقیقه با خانواده راحت تلفنی صحبت کرد.

** سیل پیامک ها تمامی ندارد
ارسال پیامک تبلیغی از این اپراتور امان مردم را بریده است؛ بیشتر مخاطبان ایرنا از ارسال پیامک های تبلیغی همراه اول گلایه دارند و آن را موجب سلب آسایش خود می دانند که این امر نقض آشکار حقوق شهروندی است.

پوریا اسدی به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود تاکید وزیر ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی، همچنان شاهد ارسال پیامک تبلیغی از این اپراتور هستیم.
میثم خدابنده مشترک دیگری است که از پیامک های تبلیغاتی همراه اول شکایت دارد؛ وی می گوید که قصد دارد از همراه اول بخاطر قطع نکردن این پیامک های مزاحم به سازمان تنظیم مقررات رادیویی شکایت کند.
وی در پیامی به ایرنا تاکید کرد: با اینکه همراه اول سامانه ای را برای شکایت از پیامک های تبلیغاتی مزاحم طراحی کرده اما همچنان سیل پیامک ها ادامه دارد و همه از این بابت ناراضی هستند.
به گفته خدابنده، اگر این اتفاق در کشور دیگری که حقوق مصرف کنندگان و حریم شهروندی رعایت می شود، رخ می داد، با شکایت فرد، آن شرکت متحمل جریمه های سنگینی می شد.
البته یادآوری اینک نکته خالی از لطف نیست که در هفته پایانی سال گذشته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران، اپراتورهای همراه اول و ایرانسل را به دلیل بی توجهی در حفظ اطلاعات مشترکان 40 میلیارد ریال جریمه کرد زیرا بررسی ها نشان می داد که ضوابط امنیتی را رعایت نکرده و اطلاعات مشترکان در اختیار شرکت های تبلیغاتی قرار می دادند.

** بسته هایی که زود آب می رود
ارایه بسته های اینترنتی، یکی از روش های جذب مشترکان اپراتورهای تلفن همراه است، روشی که کاربران همراه اول را با مشکل زود تمام شدن بسته ها مواجه کرده است.

این مشکل سبب شده تا آن دسته از دارندگان سیمکارت همراه اول که تلفن همراه آنها قابلیت پوشش بیش از یک سیمکارت را دارد، ترجیح دهند که اپراتور دیگری برای اینترنت خود دست و پا کنند که هم قیمت مناسبی داشته باشد و هم خدمات بهتری ارایه کند.
خانم حقی ساکن تهران درباره بسته های اینترنتی همراه اول چینین به ایرنا گفت: با اینکه سیمکارت خود را به نسل جدید یا همان یو سیم تغییر داده ام اما در بسیاری از موارد بویژه وقتی از تهران خارج می شوم، در بهترین حالت اینترنت نسل سوم ارایه می دهد.

** رومینگ داخلی جواب نمی دهد
یکی از ایده های دولت برای افزایش پوشش آنتن دهی تلفن همراه در کشور، استفاده اپراتورها از زیرساخت های یکدیگر یا همان رومینگ داخلی بود تا در نقاطی که یک اپراتور فاقد آنتن دهی است، بتوانند از شبکه های مخابراتی دیگر شرکت ها برای ارتباطات بهره بگیرند.

با این حال مشترکان تلفن همراه بویژه اپراتور اول رومینگ داخلی را مناسب نمی دانند؛ سعید شهریاری در این باره به ایرنا می گوید: وقتی از سیستم رومینگ داخلی بویژه بخاطر اینترنت استفاده می کنیم، نه تنها هزینه ها بیشتر می شود، بلکه باتری گوشی نیز زوتر مصرف می شود.
وی افزود: برای فردی چون من که زیاد به مسافرت می رود، استفاده از رومینگ به صرفه نیست زیرا در حالی که سیمکارت نسل چهارم را دارم، در نقاطی که همراه اول آنتن نمی دهد و مجبور به رومینگ هستم، کیفیت اینترنت به نسل دوم تنزل می یابد.

** ایده هایی برای شب بیداری
یکی از شیوه های تشویقی همراه اول عرضه بسته های تشویقی شبانه و رایگان است؛ این بسته ها برای ساعاتی طراحی شده که ترافیک شبکه در حداقل ممکن قرار دارد.

میلاد فولادی از مشترکان تلفن همراه در این باره می نویسد: گویا همراه اول گزینه مناسب تری جز شب بیداری ندارد و عملا کاری می کند که هزینه اینترنت برای مشترکانی که نمی خواهند از بسته شبانه استفاده کنند، دو برابر باشد.

** با مشتری رو راست باشید
پروین حقی یکی از دارندگان سیمکارت دایمی همراه اول است؛ وی بخاطر اینکه همراه اول به صورت خودکار بسته های اینترنتی وی را شارژ می کرده، به طور کامل استفاده از اینترنت همراه را کنار گذاشته است و ترجیح می دهد از اینترنت خانگی وای فای استفاده کند.

وی به خبرنگار ایرنا گفت: وقتی بسته اینترنتی خریداری می کنید، انتظار دارید که با اتمام بسته، اینترنت هم قطع شود اما همراه اول با مشتریان خود رو راست نیست و به صورت خودکار بسته را تمدید می کند.
وی اظهار داشت: البته همراه اول یک روز قبل با پیامک اعلام می کند که بسته رو به پایان است اما ممکن است که فرد فراموش کند که بسته را غیرفعال کند و این رویه سبب می شود تا هزینه های بالایی به مشترک تحمیل شود.
کبرا حبیبی نیز با تایید این مشکل گفت: ایرانسل یا رایتل وقتی که بسته اینترنتی مشترک تمام می شود، اینترنت وی را قطع می کنند اما همراه اول اینترنت را قطع نمی کند و حتی آن را با نرخ آزاد حساب می کند.

**قبض هایی با عناوین عجیب و ارقام نجومی
«محمد محمدپور» یکی از مشترکان این اپراتور از شهر مشهد است که در پیامی به ایرنا نوشته است: قبض های همراه اول گزینه های متعددی دارد که مشترک معنی و علت اخذ هزینه از آن را نمی داند و در نهایت هم مجبور است برای قطع نشدن شماره تلفن، این هزینه را بپردازد.

رضا اسماعیلی یکی دیگر از مشترکان می نویسد: همیشه رقم قبض های تلفن همراه من بیشتر از میزانی است که استفاده می کنم؛ وقتی گزینه «سایر هزینه ها» را نگاه می کنی، متوجه می شوی که قیمت ها 2 برابر می شود در حالی که نمی دانیم این سایر هزینه ها چیست.
به نظر می رسد همراه اول پس از 25 سال تلاش در عرصه ارتباطات سیار، با توجه به تعداد مشترکان چند ده میلیونی خود همچنان با کمبودها و مشکلات زیرساختی روبروست.
این شرکت با وجود این مشکلات در مجمع عمومی سال گذشته خود ترجیح داد به جای توسعه زیرساخت ها، بهبود خدمات، تنوع محصولات و تقویت شرکت 98 درصد سود خود به ازای هر سهم را بین سهامدارانش تقسیم کند در حالی که تا پیش از مجمع عمومی قرار بود تنها 80 درصد این سود تقسیم شود.
بر اساس صورت های مالی سال 95 این شرکت، 716 میلیارد تومان سود خالص عملکرد تلفیقی شرکت همراه اول مبنای تقسیم سود میان سهامداران بوده است و سهامداران ترجیح دادند به جای توسعه شبکه، به ازای هر سهم 700 تومان سود عاید خود کنند.