باشگاه خبرنگاران/ اسدالله بادامچیان در سال 1320 در خانواده‌‎ای مذهبی در تهران متولد شد. وی از دوران نوجوانی، همواره در مساجد و حسینیه‎ها حضوری پر رنگ داشت و از همان زمان در بسیاری از حوادث و اتفاقات مهم کشور حاضر بود.



دیری نگذشت که بادامچیان با گروه شیعیان و فدائیان اسلام آشنا شد و همکاری خود را با این گروه شروع کرد. همکاری وی با گروه‌ها و تشکل‌های مبارز اسلامی باعث شد چندین بار توسط رژیم ستم‌شاهی دستگیر و به زندان برود و حتی در کمیته مشترک ضد خرابکاری توسط ساواک بارها شکنجه شود.
بادامچیان عضو هیئت موسس حزب موتلفه اسلامی بوده و اکنون نیز به عنوان قائم مقام این حزب مشغول فعالیت است. وی در زمان پیروزی انقلاب اسلامی عضو شورای مرکزی هفت نفره کمیته استقبال از امام خمینی(ره) بود که توانستند با مدیریت خود یکی از روزهای تاریخی را در اذهان ملت به بهترین شکل اجرا کنند.

بادامچیان در حزب جمهوری اسلامی در کنار بزرگانی همچون رهبر معظم انقلاب، آیت الله شهید بهشتی و دیگران، عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی بود. وی فوق لیسانس علوم سیاسی و دکترای روابط بین الملل دارد و با علوم حوزوی در حد سطح آشناست.

بادامچیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی عهده دار مسئولیت‌هایی همچون دبیر اجرائی حزب جمهوری اسلامی، مسئول استان‌ها و شهرستان‌های و تبلیغات حزب، نماینده دوره‌های دوم و هشتم مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون احزاب مجلس، عضو هیئت عالی نظارت مجلس شورای اسلامی، معاون سیاسی و مشاور امور اجتماعی رئیس قوه قضائیه، رئیس کمیسیون ماده 10 احزاب، نایب رئیس اول خانه احزاب و ... بوده است.

آقای بادامچیان چه سالی ازدواج کردید
از خیز موتلفه برای تشکیل دولت حزبی تا صدتومنی‌های معروف بادامچیان

فکر می‌کنی یادم نیست و می‌خواهی من را با همسرم دعوا بندازی(باخنده) . بنده سال 1348 ازدواج کردم.


چگونه با همسرتان آشنا شدید؟
همسرم دختر داییم است از بچگی با هم آشنا بودیم. وی فرزند مرحوم حاج سعید امانی است.
خطبه عقد شما را چه کسی خوانده است؟
مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی و شهید محلاتی خواندند. آیت‌الله موحدی کرمانی و شهید بهشتی هم حضور داشتند.

چند فرزند دارید؟
6 فرزند دارم. 5 دختر و یک پسر. دخترانم ازدواج کرده‌اند و پسرم هم 16 سال دارد.

برای فرزندان پارتی بازی کرده‌اید؟

دخترانم زمانی که در دانشگاه تحصیل می‌کردند وقتی از آنان می‌پرسیدند شما با آقای بادامچیان نسبتی دارید، نمی‌گفتند من پدرشان هستم بلکه می‌گفتند منسوب به ایشان هستیم. یعنی سعی می‌کردند از موقعیت پدرشان استفاده نکنند. دخترانم همگی خانه‌دار هستند و هیچ نیازی به استفاده از موقعیت و یا پارتی بازی ندارند اگر هم داشتند تحت هیچ شرایطی حاضر به استفاده نمی‌شدیم. پسرم نیز 16 سال دارد و مشغول درس و تحصیل است.

تعطیلات عید به مسافرت می‌روید؟
روزهای اول عید را به دید و بازدید می‌گذرانیم سپس اگر فرصتی باشد به مسافرت هم می‌رویم.

نظرتان درباره فلسفه عیدی دادن و عیدی گرفتن چیست؟
این سنت را بسیار نیکو می‌دانم. خودم هم به همه عیدی می‌دهم. چون مخالف تورم هستم صد تومنی عیدی می‌دهم. در مجلس هم که بودم عکسم را با این صدتومانی گرفتند. البته آن صدتومنی‌های قدیم اگر الان پیدا شوند، ارزششان دو هزار تومان است.(با خنده)

فوتبال می‌بینید؟ طرفدار تیم خاصی هستید؟
این بازی‌های الان دیگر به ما نمی‌چسبد. من طرفدار تیم ملی هستم.

بهترین سرگرمی‌تان چیست؟
از هر فرصتی برای مطالعه و نوشتن استفاده می‌کنم. امسال هم حدود 6 جلد کتاب نوشتم.

غذا هم می‌پزید؟ یعنی در امور منزل به حاج خانم کمک می‌کنید؟
همسرم اجازه نمی‌دهد و خوشش هم نمی‌آید. خودش همه کارها را انجام می‌دهد البته باید بگویم که خیلی هم کدبانوست.

از زندگی‌تان با حاج خانم بگوید؟
48 سال است که با هم زندگی می‌کنیم، شکر خدا زندگی‌مان بسیار گرم است.

شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطره شما از سال 96 چیس
شیرین‌ترین خاطره مربوط به شکست‌های استکبار جهانی است، زمانی که در قضیه سعد حریری، اقلیم کردستان عراق و... دماغشان به خاک مالیده شد بسیار خوشحال شدم. البته 22 بهمن تماشایی، هر سال هم برای من خاطره‌ای جذاب است.

اعتقادی به تلخ بودن خاطرات ندارم بلکه خاطرات ناراحت کننده را تاسف بار می‌دانم. از اینکه افرادی در گذشته موقعیت انقلابی داشتند اما امروز مثل قبل نیستند، برایشان متاسف می‌شوم که چرا باید مقامات دنیایی آنها را بشکند و به راه‌های دیگری بروند.

به نظرتان چهره سال کیست و به چه دلیل؟

مقام معظم رهبری. چرا که افزون بر ملت خودمان دیگر ملت‌ها به ایشان علاقه فراوانی دارند. رهبری انقلاب چهره‌ای ارزشمند، متدین و باتقوا هستند.

آقای بادامچیان عده‌ای می‌گویند موتلفه‌ای ها محافظه کارند.

زمانی که امام(ره) انقلاب را آغاز کردند اعضای حزب موتلفه در خدمت ایشان بودند. در مقاطع مختلف انقلاب هم موتلفه‌ حضوری پررنگ داشته است از مبارزات انقلابی بگیرید تا شکنجه شدن و زندان رفتن. بنده خودم سه بار نزدیک بود، کشته شوم. آیا اینها نشان می‌دهد که موتلفه‌ای ها محافطه کارند. اگر این فعالیت‌ها محافظه کاری است لطفا تعریف کنند که انقلابی کیست؟

اولویت دولت آقای روحانی در سال 97 را چه چیزهایی می‌دانید؟

در وهله اول باید حل مشکلات مردم را به صورت جدی در دستور کار قرار دهند و در وهله دوم اگر آقای روحانی می‌خواهد موفق شود، باید بداند که هیچ راهی جز بازنگری در کابینه خود ندارد. یعنی افرادی را انتخاب کند که به بهترین شکل ممکن امور حوزه مسئولیت خود را پیش ببرند.

مشخصا منظورتان کدام وزراست؟

از شخص خاصی نام نمی‌برم.

مقام معظم رهبری برای سال گذشته شعار استراتژیک اقتصاد مقاومتی " تولید و اشتغال" را انتخاب کردند به نظر شما در تحقق این شعار تا چه اندازه موفق بوده‌ایم و کم و کاستی کجاست؟

در ابتدا باید بگویم که تعیین شعار برای سال را بسیار ارزشمند و زیبا می‌دانم. این شعارها در واقع محکی برای شناخت افراد و قضاوت‌های مردم است. زمانی که ولی‌امر شعار خاصی را برای سال تعیین می‌کنند، یعنی براساس مطالعات و بررسی‌های گسترده اولویتی را برای پیشبرد کشور در نظر می‌گیرند. مردم در مورد تحقق شعار سال به وظایف خود عمل کردند یعنی آنجایی که رهبری فرمودند کالایی داخلی استفاده کنیم دیدیم که استقبال بسیار خوبی شد.

کم و کاستی‌هایی هم در زمینه عمل به شعار سال وجود دارد و امیدوارم دولت بتواند در سال آینده رضایت رهبری و آحاد مردم را جلب کند. لذا در این زمینه به اقدامات انقلابی نیازمندیم تا دشمنان هم ناامید شوند و نتوانند با مسائل اقتصادی فشاری بر ما وارد کنند.

تلخ‌ترین حادثه امسال از نگاه شما؟

حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج و زلزله غرب کشور بود که متاسفانه تعدادی از هم وطنانمان‌ هم کشته شدند.

در مورد برنامه‌های موتلفه برای سال آینده توضیح دهید. هدف گذاری شما چیست؟

بنا داریم بازنگری در موتلفه براساس وضعیت روز و رسالت‌های خودمان داشته باشیم. برنامه دوم ایجاد دولت حزبی آن هم حزب موتلفه اسلامی است. با یاری خداوند در این زمینه برنامه‌های گسترده‌ای داریم.

از خیز موتلفه برای تشکیل دولت حزبی تا صدتومنی‌های معروف بادامچیان

برای انتخابات مجلس پیش‌رو هم برنامه‌هایی داریم، مجلس باید باید مجلسی باشد که برای ملت کار کند نه اینکه اگر مدیری حقوق نجومی گرفت بگوید، حقش است. دیدیم که حتی خود جراید اصلاحات هم نوشتند که فراکسیون امید به فراکسیون ناامیدی تبدیل شده است.

اشاره‌ای به تشکیل دولت حزبی داشتید. یعنی حزب موتلفه برای ریاست جمهوری آتی خیز برداشته است؟

بله؛ ما برای ریاست جمهوری آینده فعالیت‌هایی انجام می‌دهیم و معتقدیم که همه مشکلات کشور به این دلیل است که وقتی فردی رئیس‌جمهور می‌شود بعد از رسیدن به این جایگاه، دنبال یار جمع کردن می‌رود. امروز کشور به دولتی حزبی نیاز دارد آن هم حزبی همچون موتلفه اسلامی. که اعضایش در نهایت سلامت و پاکدستی فعالیت کرده‌اند.