ایرنا/ سران و اعضای ارشد احزاب مخالف دولت ترکیه در اظهاراتی به انتقاد از عملیات شاخه زیتون در عفرین سوریه پرداخته و خواستار پایان دادن به حضور ارتش این کشور در شمال سوریه شدند.


به نقل از روزنامه جمهوریت، کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق با حضور در شهرداری زونگولداغ به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: سیاست های اشتباه دولت حزب حاکم درباره سوریه از لحاظ اقتصادی به ترکیه ضربه زده است به طوری که امروز چینی ها در سوریه برنده مناقصه ای به ارزش 2 میلیارد دلار شده اند و ترکیه از منافع اقتصادی در نزدیکی مرزهای خود بی نصیب مانده است.
وی با بیان این که ایران و روسیه نیز در حال گسترش نفوذ و مدیریت خود در سوریه هستند و آمریکا بر منابع گاز طبیعی و نفت سوریه احاطه دارد، گفت: تحولات سوریه برای ترکیه جز هزینه جانی و مالی چیز دیگری نداشته است و معتقدم ترکیه تنها بازنده جغرافیای خاورمیانه است.
امید اوزداغ معاون حزب نیک نیز در مصاحبه اختصاصی با روزنامه یورت ترکیه در اظهاراتی با اشاره به عملیات عفرین گفت: تا کنون هیچ موقع ندیده بودم که نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) از منطقه ای که تجهیز کرده باشند، این قدر راحت عقب نشینی کنند.
وی تاکید کرد: در عفرین هیچ درگیری جدی صورت نگرفت در حالی که گروه های تروریستی پ.ک.ک و یگان های مدافع خلق(ی.پ.گ) سال های طولانی اقدامات گسترده و تدارکات ویژه ای در این شهر دیده بودند و از طرف دیگر تمام کارشناسان و تشکیلات اطلاعاتی خبر از یک درگیری شدید در مرکز عفرین می دادند اما این که نیروهای ی.پ.گ و پ.ک.ک حتی بدون شلیک یک گلوله، آن همه مهمات خود را نیز در شهر رها کرده و خارج شدند، جای این سوال را دارد که دولت ترکیه چه امتیازی را به آنها داده است؟ 
وی مدعی شد: بعضی شایعات منتشره در رسانه های خبری حاکی از آن است که آمریکایی ها وعده ماندگاری پ.ک.ک و ی.پ.گ در منبج را در صورت عقب نشینی از عفرین به سران این گروه ها داده اند که البته صحت این اخبار در آینده نزدیک مشخص خواهد شد.
اوزداغ تاکید کرد: تصرف عفرین توسط ارتش ترکیه بدون خونریزی و مقاومت جدی برای ما مهم بود اما اگر دلیل این عدم مقاومت، تعهد ترکیه به تداوم موجودیت پ.ک.ک در شرق فرات و مشروعیت آنها باشد، از نظر ما به هیچ عنوان قابل قبول نبوده و مایه شرمساری برای کشور است.
وی تصریح کرد: دولت ترکیه باید برای انجام عملیات در منبج و شرق فرات با دولت مرکزی سوریه و همچنین برای عملیات در شمال عراق با دولت مرکزی این کشور همکاری نزدیک انجام دهد و گر نه ارتش ترکیه متحمل تلفات زیاد و ضربات سنگینی خواهد شد.
به نوشته روزنامه خبرتورک، پروین بولدان رهبر شاخه زنان حزب دموکراتیک خلق های ترکیه نیز طی سخنانی در ساختمان حزب متبوع خود در دیاربکر به انتقاد شدید از سیاست های دولت ترکیه در شمال سوریه و عفرین پرداخت و اظهار کرد: دولت ترکیه، جنگ و خشونت را که در اثر عدم حل مشکل کردهای داخل ترکیه به وجود آمده بود، به خاک سوریه کشاند که در حقیقت این روند از سال 2014 طراحی و گام به گام عملی شد. 
وی تاکید کرد: مشکلات کُردها در ترکیه و منطقه بدون چاره یابی رها شده و برای از میان بردن تمام خواسته های کُردها در همه جغرافیای منطقه یک سیاست سه ساله اتخاذ شده است که کودتای 15 جولای 2016 نیز این سیاست را تقویت کرد.
وی با شوم توصیف کردن ائتلاف حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی (ائتلاف جمهور) تصریح کرد: در حال حاضر منطقه عفرین به طور کامل خالی از سکنه شده است چرا که بر اثر حملات سنگین ارتش ترکیه، 300 هزار نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند و حال ائتلاف جمهور می خواهد اعراب سایر مناطق سوریه را به جای کُردها در عفرین اسکان دهد که چنین اقدامی مانع بسیار بزرگی برای دموکراتیک کردن سوریه خواهد بود.
بولدان اضافه کرد: با برافراشته شدن پرچم ترکیه در عفرین، نه بر رفاه مردم آناتولی افزوده شد و نه مشکلات اقتصادی ـ اجتماعی ترکیه حل شد بلکه بحران جدیدی در سوریه اضافه شد و در صورت ادامه این مسیر اشتباه از سوی دولت آنکارا، 40 میلیون کُرد خاورمیانه به دشمن درجه یک ترکیه تبدیل خواهند شد.
چندی پیش تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب سعادت ترکیه نیز نسبت به استفاده ابزاری از عملیات عفرین در سیاست داخلی این کشور انتقاد کرد و گفت: تبدیل عملیات شاخه زیتون به ابزاری در پیشبرد سیاست داخلی، بزرگترین جفا در حق ترکیه است.
کاراملا اوغلو با شرکت در کنگره استانی حزب سعادت در کارامان اظهار کرد: امروز در اطراف کشورمان جنگ و خونریزی جریان دارد و چهار طرف ما را آتش فرا گرفته است.
وی بیان کرد: واکنش هر دولتی نسبت به تهدیدات خارجی علیه امنیت ملی و مرزهایش طبیعی است و مقابله با تهدیدات حق آن کشور است اما نباید این موضوع را به اهرمی در سیاست داخلی تبدیل کند.
هفته گذشته بکیر بوزداغ سخنگوی دولت و معاون نخست وزیر ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران مدعی فرار نیروهای ی.پ.گ و پ.ی.د از عفرین شده و افزود: 'بعضی از رسانه ها به عقب نشینی این گروه ها از عفرین اشاره کرده اند در صورتی که آنها عقب نشینی نکرده اند، چرا که در صورت عقب نشینی تاکتیکی، سلاح ها و مهمات را با خود می بردند.'
وی اضافه کرد: 'آنکارا بارها به تجهیز تسلیحاتی تروریست ها از سوی واشنگتن اعتراض کرده و خواستار باز پس گیری این تسلیحات شد اما آمریکا این درخواست ما را نادیده گرفت و در نهایت سربازان ترکیه وظیفه جمع آوری و باز پس گیری این تسلیحات را بر عهده گرفتند.'
بسیاری از کارشناسان امنیتی ترک و تحلیلگران منطقه ای بر این باور بودند که ورود ارتش ترکیه به مرکز عفرین با مقاومت شدید پ.ک.ک و کشتار وسیع مواجه خواهد شد به طوری که کمال قلیچداراوغلو در سخنانی هشدار داد که ارتش ترکیه نباید وارد مرکز عفرین شود و گر نه دریایی از خون به راه خواهد افتاد، اما درست بر عکس همه این تحلیل ها، پیش بینی ها و هشدارها، تصرف شهر عفرین بدون هیچ مقاومتی توسط ارتش ترکیه اشغال شد که این موضوع شبهات زیادی را در میان افکار جامعه ترکیه مبنی بر احتمال توافق پشت پرده ترکیه با آمریکایی ها و بعضی از لابی های قدرت در غرب به وجود آورد.
ارتش ترکیه از روز 20 ژانویه(30 دی ماه 1396) با تجاوز آشکار به خاک سوریه و با همراهی نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه، عملیاتی را به نام شاخه زیتون در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرد.
ارتش ترکیه و گروه های تروریستی هم پیمان آن روز یکشنبه 18 مارس 2018(27 اسفند96) شهر عفرین را اشغال کردند.
دولت سوریه نیز با اشغالگری خواندن اقدام دولت ترکیه در انجام عملیات نظامی در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، خواستار خروج نیروهای ارتش این کشور از خاک خود شده است.
نقض حاکمیت ملی سوریه و نیز حضور نظامی در خاک سوریه بارها توسط مجامع جهانی و دولت های بی طرف محکوم شده و حتی مخالفت هایی را در داخل ترکیه به دنبال داشته به طوری که تاکنون بیش از یکهزار نفر از مخالفان این عملیات توسط دولت ترکیه بازداشت شده اند.