فارس/ وزارت خارجه ترکمنستان با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد: کشته و زخم شدن صیادان ایرانی به دلیل حمل مواد مخدر و عدم اطاعت پذیری این افراد از دستورات مرزبانان ترکمن بوده است.



در این بیانیه آمده است: طی روزهای اخیر در رسانه های ایرانی و برخی دیگر از کشورها، اطلاعات تحریف شده ای پخش شده است که طبق آن گویا مرزبانان ترکمن علیه کشتی ایرانی رفتار غیر قانونی انجام داده اند.

در تاریخ 21 مارس 2018 در آب های سرزمینی ترکمنستان، در 3-4 کیلومتری خط ساحلی این کشور مرزبانان ترکمن یک محموله بزرگ مواد مخدر از سوی شهروندان جمهوری اسلامی ایران را کشف کردند.

این قاچاقچیان موقع بازداشت از دستورات مرزبانان اطاعت نکرده و علیه آنها اقدامات تحریک آمیز انجام دادند که به عنوان تهدید جانی ارزیابی شده و در نتیجه طبق قوانین ترکمنستان علیه ناقضین قانون اقدامات شدیدی صورت می‌گیرد.

در حال حاضر در رابطه به این حادثه، طرفین در چارچوب جلسات کمیساریای مرزی مراحل قانونی مربوطه را دنبال می کنند.

طرف ترکمن براساس مطالب فوق، تاکید می‌کند که هر گونه تلاش برای سیاسی کردن موضوع بدون توجه به آنکه از چه طرفی صورت می‌گیرد، آن را به عنوان اقدامات غیر دوستانه علیه ترکمنستان ارزیابی و مردود اعلام می‌دارد.

در تاریخ یکم فروردین ماه سال جاری مرزبانان ترکمنستان با شلیک به صیادان ایرانی که در محدوده مرزهای آبی دو کشور به ماهی‌گیری مشغول بودند، دو نفر از آنان را کشته‌اند.

این صیادان که همگی از اهالی بندرترکمن هستند، بدون توجه به اخطارهایی که قبلا به همه صیادان بومی منطقه داده شده بود، سه‌شنبه شب در محدوده مرزهای آبی دو کشور اقدام به ماهیگیری کرده‌اند.

تیراندازی ماموران مرزبانی ترکمنستان به صیادان بندر ترکمن مسبوق به سابقه است و در سال‌های اخیر شماری از صیادانی که در محدوده مرزهای آبی دو کشور به ماهی‌‌گیری پرداخته بودند، هدف شلیک قرار گرفته‌اند.