آخرین خبر/ در شب هجران مرا پروانه وصلی فرست 


نسیم بهاری که می‌وزد امیدوار و با دیدن اولین شکوفه ها دلشاد می شویم. آنگاه با بارش رحمت الهی زمین بارور می‌گردد. طبیعت آماده می‌شود تا میوه‌هایش را به نمایش در بیاورد. رجب از راه رسیده و دل های ما نیاز به نسیم بخشش الهی دارد شعبان و اعیادش نشانه‌های هدایت است تا قرب الهی در ماه رمضان به بار بنشیند.


غنیمت شمریدش فرصت!
رجب، ماه خداست؛ ماه ایجاد آمادگی به توجه و حضور قلب است؛ ماه تمرین است، تمرین خود را در محضر علم الهی دانستن، در محضر خدا دانستن است، زمانی برای اینکه یاد بگیریم که باید همه‌ی حالات خود را، حرکات خود را، نیّات خود را، خطورات قلبی خود را در معرض و محضر علم الهی ببینیم. رجب ماه پر برکتی است که مناسبت های بسیاری در آن قرار دارد و اعمال و ثواب بسیاری برایشان ذکر شده است. لیله الرغائب یکی از آن مناسبت‌هاست. 

علت نام‌گذاری این شب به لیلة الرغائب
واژه (رغائب) جمع (رغیبه) و به‌معنای چیزی است که مورد رغبت و میل باشد و نیز به‌معنای عطا و بخشش فراوان است و (لیلة الرغائب) به این دلیل بدین نام موصوف گشته که آن شبی است که میل، خواسته، نیاز و راز با عبادت و بندگی خدای متعال عجین شده و در این وقت عزیز، بندگان حق تعالی، گرد شمع وجود او در محفل دلشان گرد می‌آیند و به مناسکی معنوی و اعمالی ربانی دست می‌یازند تا عروج گیرند و به آسمان بپیوندند.

معنای دوم(لیلة الرغائب) شبی است که بخشش خدا در آن موعود، باریدن می‌گیرد و بر بسیاری از بندگان نازل می‌گردد.

اعمال لیلة الرغائب
برای این شب عملی از رسول خدا صلی الله علیه و آله ذکر شده است که فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:


کیفیت نماز لیلة الرغائب 
ما بین نماز مغرب و عشا، دوازده رکعت نماز بجاى مى آورى، هر دو رکعت با یک سلام به این ترتیب که در هر رکعت یک مرتبه سوره «حمد» و سه مرتبه «سوره قدر» و دوازده مرتبه «سوره توحید» می خوانى و هنگامى که از نماز فارغ شدى هفتاد مرتبه مى گویى:


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَى آلِهِ وَ آلِ مُحَمَّدٍ . 
خدایا! بر محمّد پیامبر درس ناخوانده و خاندانش درود فرست
سپس به سجده میروى و هفتاد مرتبه میگویى:
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ 
پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح
آنگاه سر از سجده بر می دارى و هفتاد مرتبه مى گویى:
رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ 
پروردگارا! مرا بیامرز و بر من مهرورز و از آنچه از من میدانى بگذر، تو خداى برتر و بزرگ ترى
دوباره به سجده مى روى و هفتاد مرتبه مى گویى:
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ 
پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح
سپس حاجت خود را میطلبى که به خواست خدا برآورده خواهد شد.

آرشیو دعاهای خوب در شب لیلة الرغائب!
چه خوب است انسان قبل از فرارسیدن این شب، لیست بلندی از حاجات خوب را برای خود ثبت نماید و همواره آن حاجات را برای استجابت با خدای مهربان خود زمزمه نماید و امید اجابت آن را به خود نوید دهد، کما اینکه خداوند متعال نیز نوید اجابت دعا را پیش از این به بندگان داده است. «وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُم؛ [سوره غافر، آیه60] پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانید تا (دعاى) شما را بپذیرم!»

1-آرزوی ظهور مصلح جهانی:
یکی از زیباترین و با ارزش ترین حاجات ممدوح در شب لیلة الرغائب، دعا برای فرج مصلح جهانی حضرت اباصالح المهدی (علیه السلام) است؛ چرا که با دعا و آرزوی فرج و ظهور او تمام گرفتاری ها و سختی ها برطرف می شود، کما اینکه از امام مهدی (علیه السلام) این چنین نقل شده است: « برای تعجیل در فرج و ظهور من بسیار دعا کنید، همانا این کار برای خودتان گشایش خواهد بود».

2-آرزوی بهره مندی از حیات طیبه:
افراد هوشمند و با کیاست نه تنها آرزوی خوشبختی در دنیای مادی، بلکه توجه خاصی به حیات ابدی نیز دارند. خوشبختی و سعادتی که ایشان را نه تنها در حیات مادی بلکه غرق در مکارم و فضایل اخلاقی نموده است. سعادتی که تنها در قالب آرزو نیست بلکه عمل و حرکت به سوی خوشبختی واقعی را نیز به دنبال دارد: « کس کار شایسته اى انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالى که مؤمن است، او را به حیاتى پاک زنده مى داریم و پاداش آنها را به بهترین اعمالى که انجام مى دادند، خواهیم داد». [سوره نحل، آیه 97]

نتیجه آرزوی خوب و تمنای حیات طیبه و پایبندی به عمل صالح، تحقق جامعه اى قرین با آرامش، امنیت، رفاه، صلح، محبت، دوستى، تعاون و مفاهیم سازنده انسانى خواهد بود، و از نابسامانی ها و درد و رنج هایى که بر اثر استکبار و ظلم و طغیان و هوا پرستى و انحصارطلبى به وجود مى آید و آسمان زندگى را تیره و تار مى سازد در امان است. این از یک سو، از سوى دیگر خدا آنها را بر طبق بهترین اعمالشان پاداش خواهد داد.
به امید آنکه با دعاها و درخواست های خوبی که در این روز خواهیم داشت، بهترین ها برای خود و عزیزانمان رقم بخورد.

فضیلت نماز لیله الرغائب به فرموده پیامبر (ص)
رسول خدا فرمودند: قسم به کسى که جانم در دست اوست، هیچ بنده ای این نماز را بجا نمى ‌آورد، مگر این که خداوند گناهان او را مى‌ بخشد گرچه گناهان او مثل کف دریا و بعدد شن و بوزن کوه ها و بعدد برگ هاى درختان باشد و روز قیامت هفتصد نفر از خویشان خود را که همگى سزاوار آتش باشند شفاعت مى‌ کند. و در شب اول قبر خداوند ثواب آن را به بهترین صورت، با روى گشاده و خندان و زبان فصیح براى او مى‌ فرستد که مى‌ گوید: اى محبوب من مژده بده، از هر سختى نجات پیدا کردى. 
مى ‌پرسد: تو کیستى؟ رویى بهتر از روى تو ندیده و بویى به خوشبویى تو مشامم نرسیده. جواب مى‌ دهد: اى محبوب من من ثواب آن نمازى هستم که در فلان شب، فلان منطقه، فلان ماه و فلان سال بجا آوردى، امشب آمده ‌ام تا حقت را ادا کرده، مونس تنهایى تو بوده و وحشتت را از بین ببرم، و زمانى که در شیپور دمیده شود، در عرصه قیامت بر سرت سایه افکنم. و تو هرگز هیچ خیرى را از جانب مولایت از دست نخواهى داد.