ایرنا/ یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که کشورش مذاکرات «سازنده ای» با انگلیس، فرانسه و آلمان درباره یک «توافق مکمل» برای برجام داشته است، اما اینکه طرفین به توافقی بر سر آن دست خواهند یافت یا نه، قابل پیش بینی نیست.



به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، «برایان هوک» مدیر برنامه ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت:مذاکرات سازنده ای بااروپایی ها در مورد توافقنامه مکمل داشتیم اما نمی توان پیش بینی کرد که آیا با آنها به توافق خواهیم رسید یا نه؟. 
هوک که مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفت وگوهای اخیر بااروپایی ها بود، افزود که واشنگتن در حال تدوین برنامه های احتمالی در صورت شکست گفت و گوها با اروپایی ها است. 
وی اظهار داشت: ما باید همیشه برای هر احتمالی آماده باشیم، بنابراین، درگیر تدوین برنامه هایی برای پیشامدهای احتمالی هستیم، زیرا این مسئولانه نیست اگر چنین کاری نکنیم.
به نوشته تارنمای واشنگتن اگزمینر، «برخی گزارش ها حاکی است که مقام های اروپایی در حال بررسی وضع تحریم های جدید علیه برنامه موشکی و حضور منطقه ای ایران هستند. متحدان ترامپ شک دارند که این تحریم ها بتواند رئیس جمهوری آمریکا را برای ماندن در برجام متقاعد کند.»
یک مشاور مسائل خاورمیانه که به کاخ سفید نزدیک است، درباره طرح اروپایی ها به واشنگتن اگزمینر گفت: دولت [آمریکا] خواهد گفت که این شروع خوبی است اما کافی نیست. 
وی افزود: اروپایی ها باید با اصلاح هر سه نقص مهلک در توافق موافقت کنند؛ یعنی اگر ایران از محدودیت های فعلی فراتر رفت یا به توسعه موشک های بالستیک ادامه داد یا از بازرسی از سایت های نظامی جلوگیری کرد، اروپایی ها باید موافقت کنند که تحریم های خاص که طبق توافق [هسته ای] برداشته شد، مجددا اعمال شود.
هوک بااشاره به برجام مدعی شد: این توافقی است که کاستی های زیادی دارد. ما فکر می کنیم که این کاستی ها تهدیدهایی علیه امنیت ملی مااست و بدون توافق مکملی که این کاستی ها را رفع کند، نمی توانیم اجازه دهیم که این توافق پا بر جا بماند.
به گزارش ایرنا، هوک هفته گذشته در اروپا دو جلسه در برلین و وین شرکت کرده است. او روز پنجشنبه گذشته در برلین با نمایندگان انگلیس، فرانسه و آلمان دیدار کرد و روز جمعه نیز در جلسه کمیسیون مشترک برجام حضور یافت.
به گزارش ایرنا، روز سه شنبه گذشته شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل ازیک منبع خبری مدعی شد که اروپا به توافقی با طرف آمریکایی بر سر برجام نزدیک شده‌ است؛ اما همچنان راهی طولانی تا جلب رضایت «دونالد ترامپ» وجود دارد.
این شبکه در ادامه ادعای خود افزود که دو طرف روی وضع برخی تحریم ‌های موشکی و تشدید نظارت‌ها برپایگاه‌های هسته‌ای ایران به توافق هایی رسیده اند، اما بر سر محدودیت‌ های قابل انقضای برجام همچنان اختلاف دارند.
به گزارش این شبکه، قدرت‌های اروپایی می‌گویند که اصلاح این بخش از برجام (محدودیت‌هایی که به تدریج منقضی می‌شوند) به معنای مذاکره مجدد است و آنها به شدت با این مسئله مخالف هستند.
رئیس جمهوری آمریکا مطابق با قانون مصوب کنگره این کشور تا تاریخ 12 مه (22 اردیبهشت) فرصت دارد تا در رابطه با تداوم تعلیق تحریم های ایران تصمیم گیری کند و این در شرایطی است که وی این اقدام را منوط به تحقق خواسته های گزاف خود دانسته است.
آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در 10 گزارش خود پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است و رئیس جمهوری آمریکا نیز برای آخرین بار روز 22 دی ماه سال گذشته تعلیق تحریم های ایران را امضا کرد و مدعی شد در صورتی که اصلاحات مد نظر او در خصوص بند غروب، تشدید نظارت ها و الحاق مسائل موشکی به برجام لحاظ نشود، از این توافق خارج می شود.
آژانس بین المللی انرژی اتمی در متن برجام به عنوان تنها مرجع صالح برای نظارت برعملکرد ایران شناسایی شده است.
پیش از این سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرده است که سیاست دفاعی ایران شفاف، روشن و دقیق و مبتنی بر مصالح ملی مردم ایران، بازدارنده و دفاعی است و علیه هیچ کشوری نخواهدبود.ایران مسائل دفاعی خود و دیگر اموری که به مسائل داخلی آن و امنیت ملی این کشور مربوط می‌شود را برسرمیزمذاکره بادیگران نمی‌گذارد و این حق مسلم ایران است که در جهت منافع و مصالح مردم خود سیاست‌های دفاعی‌اش را به گونه‌ای تنظیم کند که دیگران نتوانند به خود اجازه دهند که بار دیگر سرزمین و مردم ایران را مورد تهدید و تجاوز قرار دهند.
هوک با تاکید براینکه خروج کشورش از برجام هنوز قطعی نیست، گفته بود: برای ماندن در توافق (هسته ای)، آمریکا و اروپا باید درباره بند غروب، نظارت ها و موشک های بالستیک دوربرد به توافق برسند.
هوک گفت که از سوی ترامپ ماموریت دارد که امکان رسیدن به توافق با اروپایی ها در این موضوعات تا پیش از ضرب الاجل 22 اردیبهشت ماه 97 را بررسی کند.