کجارو/ نوروز جشنی باستانی است که با آغاز سال نو خورشیدی در کشورهای گوناگونی برگزار می‌شود. آیا می‌دانید نوروز در کدام کشورها جشن گرفته می‌شود؟


هر یک از کشورها طبق تقویم رسمی و ملی خود سال نو را آغاز می‌کنند. به همین دلیل، زمان سال نو در کشورهای گوناگون متفاوت است. در تقویم شمسی شروع سال نو در فصل بهار است. کشورهای متعددی هستند که با شروع سال جدید شمسی، جشنی موسوم به نوروز برپا می‌کنند.
امروزه تعداد مردم بیشتری نسبت به جمعیت ۸۰ میلیونی کشورمان، نوروز را به رسمیت می‌شناسند. طبق آمارها بیش از ۱۸۷ میلیون نفر در ۱۱ کشور سرتاسر جهان، نوروز را به‌ عنوان جشن ملی خود برگزار می‌کنند.
کشورهایی که نوروز در تقویم ملی‌شان به ثبت رسیده است و تعطیلات رسمی برای آن اعلام کرده‌اند، عبارت‌اند از: ایران، تاجیکستان، آذربایجان، افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، آلبانی، ترکمنستان، ازبکستان، کوزوو، کردستان عراق و گرجستان.

در جدول زیر، تلفظ و گویش کلمه «نوروز» را همراه با زمان برگزاری آن در هر کشور مشاهده می‌کنید:

نام کشور تلفظ و گویش کلمه «نوروز» زمان نوروز
ایران Nowrooz March 21-24

تاجیکستان Navruz March 20-22
آذربایجان Novruz Bairam March 20-24
افغانستان Now Rooz March 21
قزاقستان Nauryz Meyramy March 21-23
قرقیزستان Nooruz March 21
آلبانی (Nevruz (Dita e Nevruzit March 22
ترکمنستان Nowruz Bayram March 20-21
ازبکستان Navro’z Bayrami March 21
کوزوو Nowruz March 21
کردستان عراق Nowruz March 21
گرجستان Nowruz March 21

مردم دیگر کشورها نیز نوروز را به صورت غیررسمی جشن می‌گیرند. هند، ترکیه، مصر، فرانسه، ناحیه تاتار روسیه، آمریکا، انگلستان، کانادا، هلند، آلمان، لبنان، سوریه، چین، امارات و سوئد از این قبیل کشورها هستند.
همواره نوروز همراه با آغاز سال نو، پیام‌آور شادی و پیدایش فصلی نو برای دوستدارانش است. همان‌طور که گفته شد نوروز به صورت رسمی یا غیررسمی در بسیاری از کشورها جشن گرفته می‌شود. اکنون نوروز برای بسیاری در سرتاسر جهان حامل این پیام است.