خبر ورزشی/ از زمانی که مرحله به مرحله در دور حذفی لیگ قهرمانان اروپا قرعه‌کشی می‌شود، درآمدن گوی‌ها هم هیجان خاصی پیدا کرده.


ظهر جمعه در شهر نیون سوئیس باز هم گوی‌ها و این‌مرتبه دستان آندری شوچنکو تعیین‌کننده بود. طبق انتظار و با صعود تیم‌های بزرگ به جمع 8 تیم برتر لیگ قهرمانان فصل 2017-2018 دیدارهای بزرگی را در این مرحله مشاهده خواهیم کرد. جدال بین 2 قدرت فعلی لیگ برتر انگلیس لیورپول و منچسترسیتی، تکرار فینال لیگ قهرمانان فصل گذشته بین رئال‌مادرید و یوونتوس، رقابت شگفتی‌ساز مرحله قبل سویا با بایرن‌مونیخ و البته مسابقه‌ای بین بارسلونا و رم که روی کاغذ برای کاتالان‌ها آسان خواهد بود.
بارسلونا – رم
جدال بارسلونا و رم هم مسابقه‌ای ا‌ست که 2 فصل پیش شاهد آن بودیم. پیش از این 4 مرتبه در لیگ قهرمانان به مصاف هم رفته‌اند و سهم هرکدام یک برد بوده، 2 بازی هم با نتیجه مساوی تمام شده است. در مرحله گروهی فصل 2016-2015 در حالی که در پایتخت ایتالیا بازی 2 تیم با تساوی یک-یک تمام شد و فلورنتسی یکی از برترین گل‌های سال 2015 را با ضربه‌ای دیدنی از میانه‌های میدان زد، در بازی برگشت آبی‌واناری‌ها با درخشش مسی و سوارس 6 گل به جالوروسی زدند. بلوگرانا صدرنشین بلامنازع لالیگاست و در لیگ قهرمانان هم با عملکردی عالی و پیروزی در تمامی دیدارهای خانگی تا مرحله یک‌چهارم رسیده است. در سمت مقابل رم در تلاش است رده سوم را حفظ کند و رقبای اصلی آنها هم اینترمیلان و لاتزیو هستند. تیم محبوب پایتخت ایتالیا که به صدرنشینان یعنی یوونتوس و ناپولی نخواهد رسید در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا یک نمایش خیره‌کننده برابر چلسی داشت و 3 گل در خانه به این حریف زد، یعنی همان تعداد گلی که بارسا در بازی برگشت یک‌هشتم نهایی وارد دروازه تیم لندنی کرد. جالب است بدانید که آنها در لندن هم 3 گل به چلسی زدند در حالی که بارسا به سختی یک گل وارد دروازه رقیب مشترک‌شان کرد. خط دفاعی تیمِ دی‌فرانچسکو در خانه هنوز گل نخورده و در مجموع 8 بازی 8 گل دریافت کرده است. در سمت مقابل بارسلونا هم یک گل در خانه خورده و در مجموع با 2 گل خورده بهترین خط دفاعی لیگ قهرمانان را در اختیار دارد. چالش اصلی رم بازی‌های سخت در سریA
برابر فیورنتینا و لاتزیو بعد از رقابت‌های حساس برابر بارساست، در حالی که حریف خیالش تقریباً بابت قهرمانی لیگ راحت شده.
سویا – بایرن‌مونیخ
بایرن‌مونیخِ خوش‌شانس؟ اگر فکر می‌کنید شانس با باواریایی‌ها همراه بوده که در این مرحله با تیم مطرحی روبه‌رو نشده‌اند و حریف‌شان سویا کم نام و نشان‌تر است، کافی ا‌ست به بازگشت فوق‌‌‌العاده این تیم برابر لیورپول و به تساوی کشیدن باخت 3 گله در نیمه نخست آن بازی در سانچس پیسخوان و پیچیدن نسخه منچستریونایتد در تنها 4 دقیقه در اولدترافورد نگاه کنید. بایرن‌مونیخ در لیگ قهرمانان تا به حال برابر سویا بازی نکرده. آندلوسی‌ها در حال حاضر تیم پنجم لالیگا هستند و کار دشواری برای حضور دوباره در لیگ قهرمانان دارند، در نتیجه نمی‌خواهند این فصل راحت از دور رقابت‌ها کنار بروند. در سوی دیگر بایرن‌مونیخ قهرمانی‌اش در بوندس‌لیگا را قطعی کرده و به قهرمانی در رقابت‌های دیگر فکر می‌کند. مونیخی‌ها امیدوار هستند با پیرمرد محبوب‌شان یک مرتبه دیگر به سه‌گانه برسند. در دوران جدید با هاینکس بایرن فقط یک باخت در بوندس‌لیگا برابر مونشن‌گلادباخ داشته و شکست در مرحله گروهی لیگ قهرمانان مقابل پاری‌سن‌ژرمن اتفاق کلیدی این فصل که برکناری آنچلوتی بود را برای‌شان رقم زد. سویا در هر صورت با وینچنزو مونتلا سورپرایز مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان است اما این مرتبه در رقم زدن شگفتی بعدی کار دشواری خواهند داشت. در هر صورت بایرنی‌ها هم راضی هستند که به جای بازی کردن برابر رئال‌مادرید، بارسلونا، منچسترسیتی و حتی لیورپول یا یوونتوس با این تیم اسپانیایی مصاف خواهند داد. آنها هم مثل بارسلونا روی کاغذ شانس‌شان برای حضور بین 4 تیم نهایی لیگ قهرمانان خیلی زیاد است. باواریایی‌ها در پی فراموشی حذف تلخ فصل قبل در همین مرحله برابر رئال‌مادرید هستند.
یوونتوس – رئال‌مادرید
جالب‌ترین اتفاق در قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان رویارویی یوونتوس و رئال‌مادرید فینالیست‌های فصل قبل بود. فینال فصل قبل را رئالی‌ها با درخشش رونالدو با نتیجه 4 بر یک بردند اما زیدان خوب می‌داند در مرحله حذفی شرایط با فینال تفاوت دارد. یکی از دیدارهای تکراری لیگ قهرمانان اروپا که پیش از این 19 مرتبه دیگر هم برگزار شده، بیانکونری 8 مرتبه برده، کهکشانی‌ها 9 پیروزی کسب کرده‌اند و نتیجه نهایی 2 بازی هم مساوی بوده است. یوونتوس در سریA
سرانجام از ناپولی پیش افتاد و شرایط خودش را برای هفتمین قهرمانی متوالی در کالچو بهتر کرده است. بانوی‌پیر این فصل عملکرد فوق‌‌‌العاده دفاعی فصل قبل را نداشته و در 8 بازی 8 گل دریافت کرده. کریس رونالدو در 5 بازی برابر یووه 7 گل زده و شانس دارد با توجه به اوج گرفتنش در هفته‌های پایانی فصل باز هم دروازه بوفون را باز کند. یووه برابر تیم خوب و شایسته تاتنهام در مرحله قبلی در عرض چند دقیقه در 2 بازی شرایط را به نفع خودش تغییر داد. در بازی رفت در 10 دقیقه ابتدایی 2 گل زد و در بازی برگشت در ومبلی در 3 دقیقه این کار را انجام داد. 22 گل زده در 8 بازی نشان می‌دهد شاگردان آلگری کار دشواری برای بسته نگه داشتن دروازه‌شان خواهند داشت اما همان‌طور که قبلاً دیدیم، لحظه‌ای غفلت از مهاجمان یووه هم می‌تواند سرنوشت بازی را عوض کند. یوونتوسی‌ها هنوز در رؤیای گرفتن جام لیگ قهرمانان اروپا با کاپیتانی جی‌جی بوفون هستند و رئال‌مادرید هم لیگ قهرمانان را با 12 قهرمانی که سه‌تای آنها در 4 فصل اخیر کسب شده قلمروی خودش می‌داند. این جدال بدون شک پر از لحظات خاص و دیدنی خواهد بود.
لیورپول – منچسترسیتی
با حذف منچستریونایتد 2 تیم انگلیسی در لیگ قهرمانان اروپا باقی ماندند و قرعه هم این 2 تیم را برابر هم قرار داد. نکته منفی حذف قطعی یکی از آنها و نکته مثبت قطعی بودن حضور یک تیم انگلیسی در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان است. اگر هواداران هردو تیم و حتی کلوپ و گواردیولا یک تیم را می‌خواستند انتخاب کنند که در این مرحله برابر آن قرار بگیرند همین حریف بود. لیورپول و سیتی تا به حال در رقابت‌های اروپایی برابر هم قرار نگرفته‌اند و این یک مسابقه تکراری اما در تورنمنتی جدید خواهد بود. لیورپول در طول تاریخ برابر سیتیزن‌ها از لحاظ آماری بهتر بوده، 87 برد کسب کرده در حالی که 45 مرتبه شکست خورده و 46 بازی هم با نتیجه مساوی تمام شده است. سرخ‌های مرسی‌ساید شانس خوبی برای حضور بین 4 تیم برتر لیگ برتر این فصل و راهیابی دوباره به لیگ قهرمانان دارند. آمار خط حمله‌شان تا هفته سی‌ام با 68 گل زده خیلی خوب بوده و مهم‌تر اینکه آنها تنها تیمی هستند که موفق به شکست سیتی صدرنشین قاطع لیگ جزیره شده‌اند. گواردیولا خوب یادش هست در بازی برگشت برابر لیورپول در آنفیلد چگونه در 9 دقیقه با 3 گل لیورپول تیمش را به دردسر انداخت. با این حال در بازی رفت پس از 10 نفره شدن تیمِ کلوپ سنگین‌ترین شکست فصل با 5 گل را به این حریف تحمیل کردند. سیتی با فاصله در صدر جدول لیگ برتر است و خیال گواردیولا بابت اولین قهرمانی‌اش در این رقابت‌ها راحت شده. تیم او 19 گل در این فصل لیگ قهرمانان زده اما در بازی تقریباً تشریفاتی مرحله قبل نوار بردهای متوالی تیمش در خانه توسط بازل سوئیس شکسته شد. لیورپول هم رکورد بی‌نظیر 28 گل در 8 بازی لیگ قهرمانان را دارد که بهترین آمار این فصل تا پایان مرحله یک‌هشتم نهایی بوده است. این مسابقه را تاکتیکی‌ترین نبرد مرحله یک‌چهارم نامیده‌اند، نبرد تفکرات خاص کلوپ و گواردیولا، که جذاب‌ترین مربیان این مرحله هم به حساب می‌آیند.