روزنامه نود/ در این مقال ، قصد زیر سوال بردن عملکرد کارلوس کی روش ، سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال یران را نداریم ، چون ، به طور متوالی دو مرتبه راهی جام جهانی 2018 و 2014 شدیم .

اما ، سوال مطروحه اینطور در ذهن علاقه مندان به فوتبال نقش بسته است که چرا کارلوس کی روش ، سیاست "یک بام و دو هوا ، را برای فوتبال ایران برگزیده است . به قولی ؛ یا رویم روم یا زنگی زنگ ...
در حوضی که ماهی ...
اینکه حس ناسونالیستیمان گل نکند و یکطرفه به قاضی نرویم اصل کار است . اما ، با ضرس قاطع باید بگوییم ، ایرانیان از هوش و کیاست فراوانی در سطوح داخلی و بین المللی برخوردارند . اگر با اندکی تامل به سازمان هوا ، فضای ایالات متحده امریکا ( ناسا 9 بنگیرید می بینید بیشتر متصدیان آن که کارهای مهم و کلیدی را در دست دارند ایرانیان مقیم امریکا هستند . این مقدمه را برای این گفتیم که ملت رشید و حماسه ساز ایران با " آی کیوی " قوی می توانند اهم کارهای سخت حل کنند . لکن ، این بهره هوشی در فوتبال بخاطر ایجاد حواشی های کاذب هیچگاه نتوانسته بطور خاص مورد بهینه قرار گیرد . در تمام ادوار تورنمنت های مختلف مسابقات تیم ملی مربیان داخلی با گرایش و افکار مختلف آمدند و رفتند و نتوانستند بر فرع مسائل که همان حاشیه ها بوده است برتری یابند . بهمین دلیل فدراسیون نشین ها با التماس های فراوان مراتب ورود کارلوس کی روش را به تیم ملی فوتبال ایران فراهم کردند . سرمربی سابق تیم رئالد مادرید ، هم در بدو ورودش به ایران ، وقتی فرش قرمز را در فرودگاه امام ، زیر پایش دید ، به طرفه العینی فهمیند مردان ایرانی که فوتبال با گوش و پوستشان عجین شده است ، صد در صد احساسی اند و می توان در اینجا با همین حربه کاسب شد و پول پارو کرد . به قولی ؛ در حوضی که ماهی نیست قورباغه سپه سالار می شود . البته ، قصد جسارت و یا خدای نکرده توهین به مرد پر تغالی تیم ملی نداریم ، اما ، منظور کلام اینست که وقتی خودمان نمی توانیم حواشی های موجود در تیم ملی را کنار بگذاریم و عدم استفاده از مربیان داخلی را در تیم ملی استفاده کنیم ، دیگران از کشورهای اروپایی و یا نقاط دیگر جهان می آیند و " تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل " 
تضاد ( طباق ) مهمترین تاکتیک کی روش 
کی روش ف در شروع کارش با تیم ملی فوتبال ایران بدون رودربایستی با مسئولان فدراسیون فوتبال و وبازیکنان تیم ملی افسار کار را محکم به دست گرفت و در شروع کارش همه حاشیه ها را از درگاه تیم ملی دور کرد و همین نکته رمز موفقیت کی روش بود . کاری که دیگر مربیان داخلی تیم ملی نتوانستند آن را به سرانجام برسانند . مرد پرتغالی تیم ملی ، در پروسه فعالیت بعدی اش در تیم ملی ایران تاکتیک تضاد ( طباق ) را با متولیان امر در فدراسیون و حتی مردم در دستور کار قرار داد . 
تضاد یا همان طباق ، در ادبیات فارسی ، بدین گونه است که هرگاه نویسنده دو کلمه متضاد را به گونه ای هنری به کار برد آن را تضاد می گویند . کی روش ، به شکل هنرمندانه تضاد را در فوتبال ایران با قهر وآشتی بکار برد . ورود به جام جهانی 2014 برزیل توام شد با منت گذاری و قهر وی تا به مبلغ قرار داد بیفزاید . فوتبالدوستان ایرانی در جراید و خروجی سایتها بارها و بارها شاهد قهر و آشتی های انچنانی مرد چشم آبی پرتغالی تیم ملی ایران بودند ... براستی تاکتیک تضاد و یا طباق کارلوس بخوبی در فوتبالمان جواب داده است . این اواخر باز هم شاهد آن هستیم که پیشنهاد اغواگرایانه فدراسیون نشینها به کی روش تا پپایان جام ملتهای 2019 آسیا به وی داده شده است و او هم ان را به فال نیک گرفته است . 
دلیل انتخاب تیمهای ارزان قیمت
"سرمربی برای پیروزی در مسابقات مقدماتی جام جهانی و آمادگی برای مسابقات دوستانه 2 برابر بیشتر از مبلغی که به بازیکنان تعلق می‌گیرد را دریافت کند. البته این مبلغ نباید کمتر از 2 هزار دلار آمریکا برای هر بازی باشد"
شاید دلیل بازی نکردن تیم ملی ایران مقابل تیم‌های قدرتمند، ترس از دست دادن پاداش سرمربی پرتغالی تیم ملی باشد و به همین دلیل است که تاکنون مسابقه با تیم‌های بزرگ لغو شد و تیم‌های دیگر جایگزین آن‌ها شدند.
قرقیزستان جایگزین کرواسی شد
در فروردین سال 1395 ، درحالی قرار بود کرواسی با تیم ملی ایران بازی کند که پس از مدت ها، دیداری جذاب برای یوز‌های ایرانی فراهم شده بود، اما کارلوس کی روش، این مسابقه را لغو کرد.
دلیل سرمربی تیم ملی برای لغو این مسابقه، نبودن این دیدار در روز‌های فیفا دی است که سبب شد تا تیم ملی بدون بازیکنان اصلی خود در این مسابقه شرکت کند.
همچنین یکی از بهانه‌های اصلی لغو این مسابقه، همزمانی آن با دیدار تیم‌های استقلال و ذوب آهن در فینال جام حذفی بود که سبب شد تا دیدار ایران مقابل تیم پرقدرت کرواسی لغو و قرقیزستان جایگزین آن شود.در واقع کی روش با اعتبارش در فوتبال ایران پول پارو می کند . ...