آخرین خبر/ از زمان تصویب برجام تاکنون موارد متعددی از تحریم‌های جدید، تمدید تحریم‌ها و تمدید وضعیت اضطراری از سوی دولت ایالات متحده به عناوین مختلف صورت گرفته است.

از سویی دیگر رهبر انقلاب در نامه‌ای که به رئیس جمهور و شورای عالی امنیت ملی ارسال کردند، وضع هرگونه تحریم توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات را نقض توافق عنوان کردند و دولت را موظّف کردند که اقدامات لازم را انجام دهد. 

حال به نظر می‌رسد که سه کشور اروپایی مذاکرات به همراه آمریکا بازی جدیدی را در برجام آغاز کرده اند. در همین راستا آلمان، فرانسه و انگلیس به منظور ترغیب «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای ماندن در توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ به اتحادیه اروپا پیشنهاد داده‌اند تحریم‌هایی جدید علیه ایران اعمال کند. خبرگزاری رویترز با گزارش این خبر افزود، تحریم‌های پیشنهادی سه کشور اروپایی، افراد دخیل در برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های ایران در سوریه را هدف خواهند گرفت. 

جزئیات سند رویترز از تحریم‌های پیشنهادی اروپا

به گزارش فارس؛ تحریم‌های پیشنهادی سه کشور اروپایی، افراد دخیل در برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های تهران در سوریه را هدف خواهند گرفت. از آنجا که اعمال این تحریم‌ها نیازمند حمایت تمامی ۲۸ عضو کشورهای اتحادیه اروپا است، این سند امروز جمعه به پایتخت کشورهای اروپایی ارسال شده است.

در بخشی از سند آمده است: «ما در روزهای آتی فهرستی شامل افراد و موسسات (ایرانی) که بایستی با توجه به نقش‌های علناً مشخص‌شده‌شان تحریم شوند، توزیع خواهیم کرد.» . کشورهای اروپایی گفته‌اند در حال انجام «مذاکراتی فشرده» با دولت ترامپ «برای دستیابی به تأییدیه‌ای ماندگار در خصوص حمایت آمریکا از برجام، فراسوی تاریخ ۱۲ می هستند.»

اروپایی‌ها گفته‌اند قصد دارند تحریم‌های جدید را به گونه‌ای اعمال کنند که ناقض مفاد توافق هسته‌ای با ایران نباشد. آنها مدعی شده‌اند تا زمانی که تحریم‌ها مرتبط با مسائل هسته‌ای نباشند یا مصداق بازگرداندن تحریم‌های رفع‌شده به موجب برجام نباشند، مجاز به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران هستند. آنها همچنین ادعا کرده‌اند این تحریم‌ها موجه هستند زیرا ایران در برجام «به متوقف کردن برنامه موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود متعهد نشده است.» 

شایان ذکر است، دولت آمریکا به عنوان یکی از اعضای ۱+۵ از زمان اجرایی شدن «برجام» با اتخاذ سیاست‌های مختلف تلاش کرده از متبلور شدن مزایای این توافق برای ایران جلوگیری کند. کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفته؛ او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، تهدید کرده کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داده است.